Review: Castaway Paradise – We kunnen wel stellen dat Sony goed op dreef is met al haar exclusives. In zo’n beetje elk straatje zijn we nu onderhand wel getrakteerd op een bovengemiddelde tot uitstekende titel die enkel en alleen voor de PlayStation 4 verkrijgbaar is. Toch zijn nog niet alle genres gedekt en in het bijzonder hoort hier de life-sim bij. Natuurlijk, we hebben tegenwoordig ook De Sims weer op onze console, maar er is ook een life-sim – van die andere Japanse consolebouwer – die heel wat meer met zich meebrengt. Het moge duidelijk zijn dat Castaway Paradise, van de Nederlandse ontwikkelaar Stolen Couch Games, zijn inspiratie voornamelijk bij Animal Crossing vandaan heeft. We namen een kijkje op dit virtuele eiland en maakten kennis met al haar bewoners.

Deja-vu

Je komt aan op het eiland. Onmiddellijk word je begroet door een varken genaamd Viktoria, de burgemeester van Castaway Paradise. Zij vraagt jou om hulp, gezien het eiland betere dagen heeft gekend. Aan jou nu de taak om de “Paradise” terug te plaatsen in “Castaway Paradise”. Om dit te realiseren krijg je allerlei simpele taken voorgeschoteld. Repareer een hek, verbouw wat groenten en fruit, help de overige dorpsbewoners met kleine klusjes of het oplossen van onderlinge conflicten, enzovoort. Hoe droog dit allemaal ook mag klinken, dit is leuker dan je denkt. Lekker ontspannen een spelletje spelen, geen stress en tóch een beetje aan je zo nu en dan hectische echte leven ontsnappen. Het is typisch hoe een hek repareren in een game ontspannend kan zijn, daar waar je de reparatie van het echte hek in je voortuin zo lang mogelijk uitstelt.

Natuurlijk is wat wij zojuist omschreven een directe kopie van Animal Crossing, maar dat is niet erg. Er zijn niet gigantisch veel titels als deze verkrijgbaar, überhaupt niet op de PlayStation 4 en daarom ontvingen wij deze game met open armen. Na even spelen vreesden we echter voor het ergste; Castaway Paradise is een port van een mobiele game. Gelukkig kwamen we al snel tot de conclusie dat het “freemium” model van die versie niet mee is gekomen naar onze console, maar dat er gewoon een eenmalige aanschafprijs is. In een business waar nu toch wel overduidelijk is bewezen dat het freemium model bakken met geld in het laatje kan brengen, vinden we dit een nobele zet van Stolen Couch Games. Dit vraagt natuurlijk wel wat aanpassingen in de gameplay.

Had ik nou maar een zwemdiploma

Na enkele minuten in de game kwamen we al ons eerste struikelblok tegen, namelijk de wachttijden. Zoals je gewend bent van telefoonspelletjes moet je altijd even wachten als je iets wilt bouwen of laten groeien. Nu zijn deze wachttijden op de PlayStation 4 natuurlijk drastisch ingekort ten opzichte van de versie voor mobieltjes, maar deze laten op den duur toch hun lelijke gezicht zien. Het probleem met Castaway Paradise is dat er niet altijd wat te doen valt en je dus moet wachten alvorens je weer verder kunt met iets. Op je mobieltje is dat geen probleem, je drukt het spelletje weg en gaat even wat anders doen. Op de PlayStation 4 sluit je niet “even” een game af, ga je verder met God of War en denk je terwijl je allerlei brute moves aan het uitvoeren bent: “Oh, ik ben al dertig minuten verder! Tijd om mijn maïs te gaan plukken!”.

Wanneer je dan toch besluit om even die andere game af te sluiten en verder te gaan met Castaway Paradise, is er wel weer het één en ander te doen. Je kan inderdaad alle dingetjes waar je op aan het wachten was gaan afronden en de dorpelingen zullen weer andere opdrachten voor je hebben. Maar dit alles is na zo’n vijftien minuten weer voorbij, omdat je vanaf dan weer op van alles moet wachten. Tijd om weer een andere game erbij te pakken dus. Het was op dit moment dat we zo verveeld raakten dat we poogden om te gaan zwemmen, kijken of er nog meer te beleven was in de wereld van Castaway Paradise, maar nee, je zit vast op het eiland. Vast met een stel dieren die jou allerlei opdrachten geven die je toch niet direct voor ze kan uitvoeren. Er is simpelweg voor de rest te weinig te doen om Castaway Paradise boeiend genoeg te houden.

En jij dan?

Als je dan toch deze opdrachten uitvoert, krijg je natuurlijk wel een beloning. Dit verschilt tussen outfits, meubilair voor jouw woning of handig gereedschap. Je huis inrichten en decoreren is leuk vormgegeven en uitgebreider dan we hadden gedacht. Andere vloeren per kamer, je muren een likje verf geven, planten neerzetten, het kan allemaal. Dit is dan ook absoluut het leukste onderdeel van Castaway Paradise. Voor een port van een mobiele game is dit aspect verrassend uitgebreid, gezien je naarmate je vordert je huis ook steeds groter zal zien worden. Wanneer je denkt dat je te veel spullen hebt, bewaar ze dan nog. Je weet nooit wanneer je weer een extra kamer kan gaan inrichten.

Schattig van buiten

Grafisch zal Castaway Paradise absoluut geen prijzen winnen, maar we waren op zich wel erg gecharmeerd van het stijltje. Denk aan Animal Crossing, maar dan blokkiger. De dialogen daarentegen zijn vaak pijnlijk slecht. Ofwel is het véél te recht door zee of de zeer flauwe grappen worden er iets te dik opgelegd. De gesprekken zijn overigens allen geschreven, want er is geen voice-acting in de game aanwezig. De muziek raden we je ten zeerste af, of je moet hetzelfde liedje wat zich elke minuut zal herhalen kunnen verdragen. Wij waren er in ieder geval snel klaar mee en schakelden de muziek uit in het menu.

Een hele diepe zucht en een klagende "Jammer", dat is hoe we Castaway Paradise afsloten alvorens dit artikel werd geschreven. Stolen Couch Games heeft absoluut geprobeerd om een goede PlayStation 4 versie van hun titel te maken, maar dit soort idle games, dus games met wachttijden tussendoor, werken gewoon niet fijn op een console, ook al zijn de wachttijden aanzienlijk ingekort. Een console is niet gemaakt voor multitasken, iets wat op een smartphone of zelfs een pc wat gemakkelijker gaat. Daarentegen is het inrichten van je huis zeer uitgebreid en ook draagt Castaway Paradise een leuk stijltje met zich mee. De muziek is dan weer verschrikkelijk, maar gelukkig is er een optie om dit uit te schakelen. We hadden graag een soort Animal Crossing willen verwelkomen op de PlayStation 4, maar Castaway Paradise schiet simpelweg tekort om daarbij in de buurt te komen.

• Huis inrichten is zeer uitgebreid
  • Leuk stijltje
  • Gameplay is op zich niet verkeerd...