Review: Madden NFL 19 – In 1990 kwam John Madden Football uit voor de SEGA Mega Drive. Sindsdien is er elk jaar een nieuw deel uitgegeven en de reeks is in de loop der jaren ook erg veranderd. Als een serie zo lang meegaat, wordt het natuurlijk wel steeds moeilijker om met nieuwe dingen op de proppen te komen. Vooral de laatste jaren is te merken dat de koek een beetje op raakt. Volgens EA Games en EA Tiburon is dat met Madden NFL 19 anders, want hier wordt groots ingezet op de toevoeging van ‘Real Player Motion’. Deze feature zal er volgens de ontwikkelaar voor zorgen dat het spel anders speelt dan wat fans van de reeks gewend zijn. Madden NFL 19 is volgens hen dan ook niet de zoveelste game in de serie die meer aanvoelt als een kleine upgrade, maar een echt nieuw deel.

Klein, maar zeker fijn

Real Player Motion is natuurlijk niet het enige wat nieuw is in Madden NFL 19. Net als elk jaar zijn er in alle modi kleine aanpassingen of toevoegingen doorgevoerd. Deze zal ik niet allemaal benoemen, maar voor allen geldt dat ze zeer welkom zijn. Ze verrijken de algehele ervaring en maken de verschillende modi leuker en/of geven je betere informatie. Zo krijg je bijvoorbeeld in de Franchise modus te zien welke spelers het best passen in jouw plan van aanpak en je kunt in Ultimate Team nu ook offline wedstrijden spelen tegen tegenstanders die de AI hebben van andere MUT-spelers. Zo speel je dus een soort van tegen andere menselijke tegenstanders. Het stelt individueel dus in principe niet zo heel veel voor, maar maken tezamen toch een groot verschil. Maar de grootste trekpleister is natuurlijk Real Player Motion.

De echte NFL

De Madden-serie heeft wel eens eerder geprobeerd om spelers te laten bewegen zoals in de echte NFL, maar helemaal geslaagd was het nooit te noemen. Het spel speelde de laatste paar jaren wel lekker, maar voelde toch altijd wat onrealistisch aan. Daar is met de komst van Real Player Motion eindelijk verandering in gekomen. Nu zie je dat spelers inderdaad bewegen zoals de atleten die professioneel American Football spelen doen. Vooral in de ‘running game’ zal je hier het meeste van merken. Dit komt doordat dit gedeelte nu heel erg anders aanvoelt dan in vorige delen. Voorheen voelde dit toch wat meer arcade aan, maar nu moet je echt gebruik maken van gaten die je offensive linemen voor je openen en je kan geen onmogelijke bewegingen meer maken. Tevens moet je zuiniger omgaan met de ren-knop. Het verandert het spel dus aanzienlijk in positieve zin.

Het gebruik van Real Player Motion komt ook de tackles in het spel ten goede. Deze zien er nu niet alleen spectaculairder uit dan ooit tevoren, ze zijn ook realistischer dan ooit. Zo zie je bijvoorbeeld dat cornerbacks de bal ook daadwerkelijk uit de handen van receivers slaan en er wordt veel realistischer geblokt. Tevens is het soms in elkaar verstrengeld zitten van ledematen – wat in eerdere delen regelmatig voorkwam – zo goed als verdwenen. Heel af en toe zie je het nog wel eens gebeuren, maar het is echt heel minimaal. Het is gewoon heel erg indrukwekkend wat er gebeurt op het veld. Hetzelfde kan gezegd worden over de spelers zelf. Ze zijn nu gedetailleerder dan ooit en dat ziet er echt geweldig uit. Dit is gekoppeld aan zeer vloeiende en uiterst realistische animaties en samen zorgt dit voor echte ‘eye candy’.

Te atletisch

Het is alleen niet allemaal goud wat er blinkt. Madden NFL 19 gaat op het veld op sommige vlakken een beetje de mist in. Zo zijn de linebackers soms te atletisch. Je ziet net even te vaak dat deze groep atleten ballen onderscheppen op zo’n manier dat het volwaardige wide receivers lijken te zijn. Nu kan ik daar wel mee leven als het bijvoorbeeld om een Luke Kuechly van de Carolina Panthers gaat, maar niet als het een middelmatige speler is die een week eerder nog deel uitmaakte van de practice squad. Het tegenovergestelde lijkt af en toe van toepassing te zijn op de receivers. Deze laten soms ballen vallen waar totaal geen reden voor is. Nu gebeurt dat ook af en toe in de NFL, maar de regelmaat waarbij het hier voorkomt is alles behalve realistisch en doet het speelplezier wat indammen.

Een grote nee wordt een grote ja?

Helaas blijft het hier niet bij qua onrealistische momenten op het veld. Zo kunnen quarterbacks zonder problemen lopen of rennen naar één kant en naar de tegenovergestelde kant gooien. Dat is in de NFL echt een ‘no go’, want het is vrijwel onmogelijk om dan accuraat te gooien. Negen van de tien keer mondt zo’n poging uit in een interceptie door de tegenstander. In Madden NFL 19 kan er echter zonder problemen zo worden gegooid, want ballen komen dan gewoon met uiterste precisie aan. Zo gooide de CPU tijdens een speelbeurt driemaal achter elkaar op deze manier en elke keer werd de receiver zonder problemen aangegooid. Nu zullen de aangehaalde ‘foutjes’ uiteindelijk wel worden gladgestreken met een toekomstige patch, maar daar heb je nu natuurlijk niets aan.

Longshot 2

Wat sowieso niet glad gestreken zal worden is het vervolg op Longshot, de in Madden NFL 18 geïntroduceerde verhalende campagne. Hierin worden Devin en Colt gevolgd, nadat ze hebben meegedaan aan de tv-show van vorig jaar. Deze modus kwam in Madden NFL 18 goed uit de verf, maar dat is nu niet het geval. Dat komt doordat het soap-gehalte nu veel te hoog is. Het verhaal van Devin is wel aardig, maar Colt zit op een punt in zijn carrière waarop hij aan het wachten is op een telefoontje van één van de teams om hem een kans te geven. Zijn kant van het verhaal focust zich voornamelijk op dingen die niets met football te maken hebben. Uiteindelijk komt de sport wel om de hoek kijken, maar het overgrote deel heb je het idee dat je naar de Amerikaanse versie van Goede Tijden, Slechte Tijden zit te kijken. En dat is saai en niet wat je van een sportgame verwacht.

Keuze genoeg

Gelukkig zijn er nog diverse andere modi aanwezig, die voor genoeg gameplay zorgen totdat Madden NFL 20 in de winkels ligt. Er zijn geen nieuwe modi toegevoegd, maar zoals al eerder aangegeven is elk van de bestaande nu wel nog meer verbeterd of meer uitgebreid. De Ultimate Team-modus blijft gewoon heel erg leuk en de Franchise modus schotelt een ervaring voor die verschrikkelijk diep is. Het niet alleen spelen met een team, maar deze ook coachen en beheren is gewoon heel erg verslavend. Je kan het ook zo aanpassen dat deze modus exact biedt wat jij leuk vindt. Wil je je bijvoorbeeld meer focussen op het coachen, dan kan dat. Wil je online een competitie beginnen, dan kan dat ook. Er is voor ieder wat wils en daar scoor je punten mee.