Site icon PlaySense

Gespeeld: Call of Duty: Black Ops 4 (beta)


Gespeeld: Call of Duty: Black Ops 4 (beta) – Afgelopen weekend en het weekend daarvoor werd de beta van Call of Duty: Black Ops 4 gehouden. Om toegang tot beide beta’s te krijgen moest je een reservering hebben geplaatst voor de game, dus er bestaat een kans dat je de game nog niet hebt uitgeprobeerd. Maar geen zorgen, want wij zijn de afgelopen twee weekenden in de beta gedoken en hebben ons een weg door de verschillende modi en maps geknald. Naar aanleiding van deze speelsessies hebben we het één en ander over de game te vertellen, dus lees snel verder.

Tandje sneller

Tijdens de eerste paar potjes knallen kwam wederom naar voren dat het tempo een tandje naar boven is geschakeld. Zeker in vergelijking met de gameplay van Call of Duty: WWII. Onze bewegingen, inclusief het sliden over de grond, voelden soepel en goed aan. Daarbij blijft het typische Call of Duty gevoel nog steeds behouden, dus het voelde vooral erg herkenbaar aan. Dat de gameplay soepel en vooral wat sneller aanvoelt, komt mede door het opnieuw introduceren van de verschillende Specialists. Dit zijn supersoldaten die zich snel voort kunnen bewegen en die kennen we natuurlijk nog uit het vorige Black Ops deel.

Voorstelrondje

Reden te meer om ze (nogmaals) aan je voor te stellen en hier kort uiteen te zetten wat hun specialiteiten zijn. Iedere Specialist heeft namelijk een unieke vaardigheid/hulpmiddel en of wapen tot zijn of haar beschikking. Tevens heeft iedere Specialist de mogelijkheid om zichzelf te genezen. Na iedere keer jezelf genezen te hebben of na het gebruik van een hulpmiddel, volgt een cooldown periode. Dit is dus niet ongelimiteerd mogelijk, waardoor spelers verstandig met hun middelen dienen om te gaan. Voor het gemak hebben we de Specialists die tot zover voor de game zijn aangekondigd hieronder in kaart gebracht.

Iets té overpowered…

Nu we alle beschikbare Specialists tot zover behandeld hebben, weet je een beetje van hoe of wat hun mogelijkheden zijn. Uiteraard hebben we met hen gespeeld in de beta, maar sommige speciale mogelijkheden van de Specialists leken toch iets te overpowered. Denk bijvoorbeeld aan de inzetbare hond van Nomad. Dit beest is vrij sterk en heeft je met één beet meestal gelijk dood. Dat is nog tot daar aan toe, maar gezien z’n afwijkende formaat is het een betrekkelijk lastige vijand om kapot te krijgen.

Hetzelfde geldt overigens ook voor de soldaten van de Strike Force, die je als scorestreak kunt inroepen. Dit door AI gestuurde team van elite soldaten is vrijwel niet kapot te krijgen, terwijl jij wél zo dood bent en dat kan wat frustrerend zijn. Hetzelfde geldt ook enigszins voor de aanvalshelikopter, die ook ietsje te krachtig aanvoelde. Desalniettemin betreft het natuurlijk een beta en die is juist bedoeld om dit soort zaken aan het licht te brengen. We hopen dan ook dat Treyarch dit soort zaken gezien heeft en hier meer balans in aanbrengt voor de volledige release.

Terugkomend op de Specialists, die zullen uiteindelijk allen hun eigen specifieke missies krijgen, zodat je hun achtergrond beter leert kennen en tevens dient het als een soort tutorial om hun specifieke mogelijkheden te ontdekken. Sommige van de Specialists zijn echter niet nieuw, maar Treyarch heeft bij de oude bekenden wel verschillende veranderingen doorgevoerd. Straks, als je alle tijd hebt, zal het daarom zeker lonen om die missies te spelen. Dat geeft je immers een goed handvat om daarna met je favoriete personage verder te gaan.

Voorafgaand aan een potje kiest elke speler een Specialist, maar mocht het nodig zijn, dan kun je tijdens een potje hierin wisselen. Let wel op: speel je een modus met een objective, zoals Heist, Hardpoint of Domination? Dan kun je alleen een Specialist kiezen die nog niet door iemand anders gekozen is. Enkel bij Team Deathmatch mogen maximaal twee spelers dezelfde Specialist kiezen. Mocht het echter nodig zijn dat je in een bepaald potje toch een andere Specialist beter kan gebruiken, dan kun je dus wisselen als je dat wilt. Dat is overigens een kleine verandering ten opzichte van de vorige keer dat we de game speelden, want destijds (vlak na de onthulling) was het niet mogelijk om te wisselen tijdens een potje en van elke Specialist was er maar eentje beschikbaar.

Black Ops 3.5?

Het typische Call of Duty gevoel grijpt je eigenlijk bij elk deel vrijwel onmiddellijk aan. In die zin hoef je ook zeker geen verrassingen te verwachten van Black Ops 4. Het pick-up-and-play gehalte is ook nu weer erg hoog waarin dit deel de lijn van Call of Duty: Black Ops III duidelijk doortrekt. Je zou deze game daardoor haast Call of Duty: Black Ops 3.5 kunnen noemen, maar dan doe je Treyarch wel iets tekort. De ontwikkelaar weet ook nu weer dit deel een eigen gezicht te geven. Juist door de setting op zich en door de vernieuwingen die men onder andere bij de Specialists heeft doorgevoerd.

Nieuwe modi en maps

Daarnaast introduceerde men nog twee nieuwe modi; ‘Heist’ en ‘Control’. Die eerste kwam pas beschikbaar bij de tweede beta van afgelopen weekend en die hebben we uiteraard gecheckt. Helaas is deze modus, naast dat het wel vernieuwend is, geen waardevolle toevoeging. Twee teams staan hier tegenover elkaar waarbij men strijdt om één tas met geld. Het team dat deze tas met geld weet te pakken, moet het naar een bepaald punt brengen om te winnen. Je kan echter ook winnen wanneer alle andere vijanden dood zijn. Het spelen van Heist roept een beetje het Search & Destroy gevoel op en potjes kunnen heel snel afgelopen zijn. Met het tactische Search & Destroy wat er al is, voelt Heist niet echt aan als een waardevolle toevoeging. Het speelt traag en het tactische element komt niet goed naar voren daar waar dat in Search & Destroy weer wel het geval is.

Control daarentegen is leuker, al voelt deze modus niet echt vernieuwend aan. Het heeft vooral veel raakvlakken met Hardpoint, een modus die we al kennen. Er zijn twee te veroveren zones die zijn opgedeeld in drie delen (aangegeven als drie streepjes boven elke zone). Het ene team moet de zones verdedigen en het andere team moet die zien te veroveren. Het veroveren van deze zones gaat langzaam, maar het verschil is wel dat de meter gewoon blijft op het punt waar die was als je wordt doodgeschoten. Hierdoor kun je verder gaan als je weer terug in de zone komt in plaats van helemaal opnieuw beginnen.

Van deze verschillende modi gaan we door naar de maps. Niet elke map is weliswaar even interessant qua situering, maar ze passen wel goed bij de gameplay. ‘Hacienda’ is het waard om hierbij genoemd te worden. Deze map draait om een villacomplex met een binnenplaats waar zich veel actie afspeelt. Overzichtelijk qua indeling, mede door het geijkte driepadenconcept wat je in elke map wel terugziet. De andere maps zijn op zichzelf wel oké te noemen binnen de setting, maar echte uitschieters zitten er vooralsnog niet bij.

Voorlopige conclusie

Wie ook deel heeft genomen aan de afgelopen twee beta’s zal het erkennen: Call of Duty: Black Ops 4 is niet radicaal vernieuwend. Daarvoor voelt het concept wat we al zo lang kennen te vertrouwd aan. Het trekt de lijn door die we binnen de Black Ops sub-franchise kennen. Dat pakt niet verkeerd uit, want de gameplay voelt nog steeds soepel en zeer gestroomlijnd aan. Wat wel weer verfrissend is, is de kleurrijke stijl die Treyarch opnieuw hanteert. Het enige niet eerder benoemde punt van kritiek zijn de verschillende spawnpunten die niet optimaal zijn, want geregeld kwam het voor dat we ver bij ons team vandaan spawnden binnen de vijandelijke linie, dus daar moet Treyarch nog even naar kijken. Buiten dat voelde alles goed en degelijk aan en we zijn nu vooral benieuwd naar de Blackout modus, het Battle Royale onderdeel van Black Ops 4 dat in september een beta krijgt.