Review: Guacamelee! 2 – Je hoort vaak dat indiegames door het gros van de gamers wordt overgeslagen. Het cliché is al snel dat deze games direct als rotzooi worden gezien, ook al zijn ze geen seconde door hen gespeeld. Eigenlijk moet je medelijden met dit soort gamers hebben, want zij missen zo een heleboel ijzersterke titels, die vaak zelfs beter zijn dan menig Triple A-games. Eén van de games die hier onder valt is Guacamelee!, die in 2013 verscheen voor de PlayStation 3 en PS Vita. Later verscheen deze game ook als Super Turbo Championship Edition voor andere platformen. Nu is er een vervolg verschenen die nu beschikbaar is voor de PlayStation 4. Is dit wederom een geweldige game die door ‘indie haters’ nooit zal worden gespeeld?

Het verhaal gaat verder

Guacamelee! 2 is een metroidvania platform/actie-game, waarin je wederom als Juan Aguacate speelt. Na het verslaan van Carlos Calaca in het eerste deel, is de held een gezin gestart en leeft hij een heerlijk rustig leventje. Alles lijkt koek en ei te zijn, totdat er op een dag vreemde zwarte gaten in de wereld vallen. Het is dan ook logisch dat de hulp van Juan wordt ingeschakeld, aangezien hij al bewezen heeft het Kwaad te kunnen verdrijven. De hoofdrolspeler gaat op zoek naar zijn masker die van hem de ‘Luchador’ maakt en hem de mogelijkheid geeft om te veranderen in een kip om zo van zijn Pollo-krachten gebruik te maken. Juan stapt dus wederom in de ‘Mexiverse’ om te proberen om degene die achter deze alles verslindende zwarte gaten zit op te sporen.

Skills

De voorganger van Guacamelee! 2 liet de speler rustig wennen aan al de mogelijkheden van het spel en langzaam aan werd de intensiteit van de platformactie verhoogd. Nu wordt er echter heel snel een paar versnellingen hoger geschakeld. Gamers die het eerste deel hebben gespeeld, weten hoe je ‘platformskills’ naar het einde toe werden uitgedaagd. Nou, deze zal je nu al in het begin van de game moeten gebruiken. Dit betekent niet dat het hierbij blijft, want er wordt gaandeweg gewoon steeds meer van de speler gevraagd. Net als in het vorige deel krijg je steeds meer mogelijkheden en bewegingen en deze zal je allemaal moeten gebruiken om verder te kunnen komen. Het uitvoeren van deze bewegingen is makkelijk, maar als je er meerdere achter elkaar moet gebruiken en ook nog eens goed moet timen, dan zorgt dat vaak voor zweet op je voorhoofd.

Je kunt het!

Dat wil echter niet zeggen dat het allemaal té moeilijk wordt. Ook al weet de game je uit te dagen, je hebt altijd het idee dat het te doen is. Dat komt doordat het leveldesign echt ontzettend goed in elkaar steekt. Het daagt de speler niet alleen uit, maar het maakt de game ook nog heel erg leuk om te spelen. Je bent vrijwel constant bezig met het overwinnen van obstakels, want is het niet de platformactie, dan zijn het wel de vechtscènes die dit doen. Hier sta je tegenover verschillende vijanden die je het leven zuur proberen te maken en je op het puntje van je stoel laten zitten. Tevens ben je constant op zoek naar geheimen en er zijn ook veel ‘Challenge Rooms’ te vinden, die je nog meer uitdagende parkoersen voorschotelen. Degene die bij Drinkbox voor het leveldesign verantwoordelijk is, verdient echt een grote pluim. Dit is platform-actie op zijn best en het laat je geen seconde rusten.

Mankementen

Gelukkig weet de besturing de actie op het scherm te complimenteren. Juan laat zich prima besturen en de verschillende speciale bewegingen die je vrijspeelt zijn allemaal gemakkelijk uit te voeren. Het is wel zo dat je je een beetje moet aanpassen op het spel, want alle animaties van de speciale bewegingen moeten eerst worden afgewerkt voordat je over kan gaan naar de volgende. Je kunt ze dus niet onderbreken. Ook het schakelen tussen je Pollo-vorm en je normale vorm had wat rapper mogen zijn. Vooral op momenten waar je snel van vorm moet wisselen kan je heel af en toe even in de problemen komen en dat kan energie of zelfs een leven kosten. Dit kan heel af toe voor wat frustratie zorgen. Nu we toch bezig zijn met wat mankementjes aan te stippen: de coöp met vier spelers is leuk, maar kan heel onoverzichtelijk worden tijdens gevechten. Ook verschilt Guacamelee! 2 eigenlijk maar weinig van z’n voorganger. De speciale bewegingen van Juan zijn hetzelfde en de diverse levels hebben heel veel weg van het origineel. Het enige wat echt nieuw is, zijn de extra vechtbewegingen van Juan’s Pollo-vorm en dat je Juan’s bewegingen kan opwaarderen.

Lootboxes

Net als het vorige deel zit ook het tweede deel vol met verwijzingen naar andere games, films en dergelijke. Zo komt bijvoorbeeld Limbo al in het begin op een briljante wijze even voorbij en ook wordt het gebruik van lootboxes op de hak genomen. Tevens kom je soms personages tegen die zeer grappige dingen te zeggen hebben en zo goed als alle grappen zijn geslaagd te noemen. Deze personages en ook de rest van de game zijn vormgegeven zoals de eerste game, alleen is er nu meer gedaan met de belichting. Dit maakt de toch al kleurrijke game nog mooier. Eigenlijk is alles in Guacamelee! 2 erg goed uitgewerkt. Het is goed te zien dat er heel veel werk is gemaakt van de game, want alles klopt. De productiewaarde voelt dan ook aan als een ‘full priced’ game, terwijl dat niet het geval is.

Complimenten

Drinkbox heeft met Guacamelee! 2 dus een ijzersterke platformer afgeleverd. De ontwikkelaar verdient echter ook op een ander vlak grote complimenten. Waar andere ontwikkelaars/uitgevers manieren zoeken om meer geld te verdienen aan hun games, laat Drinkbox zien dat er ook teams zijn die niet gretig worden na een beetje succes. De eerste Guacamelee! wist erg goed te scoren, maar werd voor een kleine prijs aangeboden. Vaak zie je met een vervolg dat er meer geld wordt gevraagd. Drinkbox had dit ook kunnen doen en ze hadden er nog gemakkelijk mee weg kunnen komen. De hoge productiewaarde en de content die wordt geboden maakt van Guacamelee! 2 een game die 30 of zelfs 40 euro waard is. De Canadese ontwikkelaar vraagt echter wederom 20 euro. Guacamelee! 2 is dan ook de beste 20 euro die je ooit aan een game op launchdatum zal en kunt uitgeven.

Je kan een lang verhaal ophangen over Guacamelee! 2, maar waar het simpelweg op neer komt is dat het een geweldige game is. Het leveldesign is magnifiek, de vechtscènes zijn intens en de game daagt je voortdurend uit. Ook zijn er genoeg geheimen te vinden en weten de vele ‘Challenge Rooms’ je nog meer uitdagende parkoersen voor te schotelen. Op de wat rustigere momenten word je weer getrakteerd op leuke verwijzingen en grappige dialogen. De game laat je van het begin tot het eind genieten. Nu verschilt Guacamelee! 2 niet heel erg veel van zijn voorganger, kan je vechtanimaties niet onderbreken en wordt de coöp voor vier spelers regelmatig onoverzichtelijk, maar gelukkig worden deze zaken overspoelt door de rest van de game, want die zijn tot in de puntjes uitgewerkt.

• Zeer intense gameplay
  • Grappige verwijzingen naar andere games
  • Veel uitdagende ‘Challenge Rooms’