Review: Moonfall Ultimate – Het lijkt een ideale baan te zijn, werken voor een gamewebsite. Vaak kan je de nieuwste titels spelen voordat ze in de winkels liggen. Je krijgt voorrang bij gamebeurzen en unieke kijkjes achter de schermen bij ontwikkelaars én het scheelt natuurlijk in de portemonnee, want de games worden immers aangeleverd. Toch is niet alles goud wat blinkt. Het is natuurlijk geweldig dat je games krijgt te spelen, maar zo af en toe krijg je een titel te doen waarbij je al na een aantal minuten weet dat dit een hele lange zit gaat worden. Games die slecht zijn uitgewerkt, zeer repetitief zijn en/of gewoon niet leuk zijn om te spelen. Games die je het liefst direct van je harde schijf verwijderd of, als het een fysieke versie betreft, er flink op spuugt en hem naar je vervelende overbuurman slingert die net in zijn tuin staat. Games die je met een bijl… nou ja, ik drijf af. Dames en heren: Moonfall Ultimate.

ZZZzzzzaai

Moonfall Ultimate is een 2D actie-RPG, maar van de actie word je niet bepaald vrolijk. Er is gekozen voor een hack ‘n slash-formule, alleen weet deze geen spektakel te brengen. De combat zelf is heel erg stijf en ook nog eens verschrikkelijk basic. Nu kan je van hack ‘n slash natuurlijk niet de wereld verwachten, maar hier komt het er letterlijk op neer dat je stil moet blijven staan en een paar seconden op de R2-knop moet drukken. Om aanvallen van je tegenstander te kunnen ontwijken kan je alleen weglopen, want er is geen ontwijkbeweging. Je kunt wel blokken, maar dit heeft totaal geen zin, want het duurt even voordat er naar je commando wordt geluisterd. Voordat je geblokt hebt, ben je dus al geraakt door de vijand.

Tevens bestaan de aanvalspatronen van je vijanden hoofdzakelijk uit lopen naar de tegenstander en er maar op los hakken. Na een kwartier gespeeld te hebben ben je de vele gevechten dus al helemaal zat, want skills heb je niet nodig. En dat is natuurlijk geen goed teken voor een actie-RPG. Ook weet de game niet goed om te gaan met het opbouwen van de moeilijkheidsgraad. Deze gaat al snel omhoog en als je niet een goed genoeg wapen gevonden hebt, dan ben je de Sjaak. Aangezien je niet door skills verder komt in het spel, is het enige wat je kan doen rondjes om je vijanden heenlopen en op het goede moment magie gebruiken als dit is opgeladen. En dat maakt een game natuurlijk niet echt aantrekkelijk om te spelen.

Lekker simpel

Het RPG-gedeelte van Moonfall Ultimate valt helaas onder dezelfde categorie als de gevechten. Ook hier is alles zeer basic gehouden en het weet geen indruk te maken. Je beschikt over een simpele en kleine ‘skill-tree’ die je verschillende nieuwe magische krachten geeft en die je dan weer kan opwaarderen. Tevens kun je verschillende wapens en uitrustingen vinden tijdens je avontuur, waardoor je krachtigere aanvallen kan maken en beter bestand bent tegen aanvallen van vijanden. Ja, het werkt zoals je mag verwachten, maar daar is meteen alles mee gezegd. Nu kon je hier tien jaar geleden misschien nog mee weg komen, maar vandaag de dag wordt er toch wel iets meer verwacht dan wat deze game je voorschotelt.

Met de hand

Er worden ook vaak hoge verwachtingen geschept als er gebruik wordt gemaakt van door handgetekende graphics. Als een game hier gebruik van maakt dan levert dat vaak mooie plaatjes op. Met Moonfall Ultimate is dat helaas niet het geval. De verschillende personages zijn op zich nog wel te doen – ook al zijn ze vrij statisch en mager geanimeerd –, maar de achtergronden zijn nu niet bepaald hoogstaand. Het is zelfs regelmatig zo dat niet helemaal duidelijk is wat nu wat is. Zo lijken op het eerste gezicht iets van modderpoelen op de grond boobytraps te zijn en soms kan je niet verder doordat dit dus geen looppad blijkt te zijn of onduidelijk is waar het looppad nu precies is. Je weet dus ook niet waar je nu wel en niet heen kan. Gelukkig is er een map aanwezig die duidelijkheid schept, maar ideaal is het niet.

Wat het grafische gedeelte ook niet echt helpt is de aankleding van de magie die je kunt gebruiken. Hier had de game iets meer spektakel kunnen brengen om de gevechten nog een beetje op te vrolijken, maar deze vallen echter nog slechter uit. Zo kan je bijvoorbeeld een soort vuurexplosie oproepen die vijanden die om je heen staan schade toebrengt. Als dit met mooie effecten was weergegeven, dan zou dat het geheel toch wat spectaculairder maken. Wat je nu te zien krijgt zijn wat kleine wolkjes die vuur moeten voorstellen, maar het lijkt er meer op alsof je personage een dikke ruft heeft gelaten wat zichtbaar gas oplevert. Het gebruik van magie levert dus geen spektakel op, maar juist zeer vaak lachwekkende momenten doordat het zo slecht wordt weergegeven.

Nog meer onzin

Is er dan nog meer te zeuren over Moonfall Ultimate? Nou en of. Zo beschikt de game over muziekstukken die erg repetitief worden en de poging tot Metroidvania-achtige levels valt in het water. Sterker nog, het leveldesign is erg ongeïnspireerd. Alles is heel erg simpel van opzet en je wordt nergens echt verrast. Ook de eindbazen weten het spel niet iets van een boost te geven. Ook hier geldt dat de verschillende monsters heel erg – daar gaan we weer – basic zijn en ook de gevechten blijven heel erg saai. Er is wel een coöp modus aanwezig, maar dan heb je twee mensen die zich binnen de kortste keren zullen vervelen, dus dat is geen oplossing. Er is ook een Endless modus, maar om nu eindeloos te vechten terwijl het erg saai is… Het is dus meer een soort van ‘zelfbevrediging voor masochisten-modus’.

Een lichtpuntje?

Is er dan helemaal niets goed aan Moonfall Ultimate? Euuh, ja en nee. Je kan namelijk uit drie verschillende klassen kiezen voordat je aan je avontuur begint. Dit is op papier natuurlijk tof, want dit zorgt er voor dat spelers de game opnieuw kunnen spelen, maar dan als een ander personage die weer andere mogelijkheden met zich meebrengt. De drie klassen spelen echter zo goed als hetzelfde. Eén klasse heeft ook een wapen voor afstand en iedere klasse heeft andere soorten magie die je kunt ontgrendelen. Net als voor de rest van de game geldt ook hier weer dat de magie die aanwezig is, je het al honderden keren in andere games hebt gezien. Het is dus allesbehalve bijzonder en zoals je al hebt kunnen lezen ziet het gebruik ervan er vaak lachwekkend uit. Dus ja, het is moeilijk om echt positieve punten te vinden.

Als je een actie-RPG op de markt brengt, dan verwacht je op zijn minst een game die toch wel wat spektakel met zich meebrengt. Helaas weet Moonfall Ultimate dit niet te brengen en ook op vrijwel elk ander punt weet de game simpelweg geen indruk te maken. De gevechten worden heel erg snel saai, de moeilijkheidsgraad is niet gebalanceerd en het leveldesign en vijanden zijn heel erg basic. Het is wel leuk dat je kunt kiezen uit drie verschillende klassen aan het begin van je avontuur, maar deze verschillen nauwelijks van elkaar. Alleen de magische krachten zijn anders, maar die weten sowieso geen indruk te maken. Ben je dus op zoek naar een leuke actie-RPG, dan kan je Moonfall Ultimate beter met rust laten. Er zijn meer dan genoeg andere titels te vinden voor de PlayStation 4 die vele malen beter zijn, zelfs voor dezelfde prijs als deze game.

• Keuze uit drie verschillende klassen...

• …maar die spelen allemaal nagenoeg hetzelfde
  • Gevechten zijn oersaai