Review: Scribblenauts Mega Pack – Er zijn al aardig wat games uitgekomen in de Scribblenauts-reeks, alleen hebben PlayStation-bezitters pas sinds kort met de serie kennis kunnen maken. Voorheen was deze franchise alleen te spelen op Nintendo-platformen en later werden ook pc-gamers toegevoegd, maar in maart dit jaar kwam Scribblenauts Showdown uit voor andere consoles. Warner Bros. wil nu ook aan gamers die geen Nintendo-consoles of -handhelds hebben (gehad) aantonen wat ze hebben gemist en daarom geven ze Scribblenauts Mega Pack uit. Deze uitgave bevat twee delen uit de serie, namelijk Unlimited en Unmasked: A DC Comics Adventure. Deze games kwamen respectievelijk in 2012 en 2013 uit, dus het zijn niet de meest nieuwe games. Hebben zij de tand des tijds doorstaan?

Verschillend, maar toch hetzelfde

De twee games die je kunt spelen in het Scribblenauts Mega Pack hebben natuurlijk verschillende verhalen, maar de gameplay komt gewoon op hetzelfde neer. Je speelt als Maxwell en hij is in het bezit van een magisch notitieboekje, waarmee de dingen die je daar in opschrijft ook werkelijkheid worden. Dit heb je nodig om zogenaamde ‘Starites’ te vinden om in Unlimited je zus mee te redden en om in Unmasked de magische wereldbol van je zus weer op te laden. Het grootste verschil tussen de twee games die het pakket aanbiedt is dat Unlimited een heel summier verhaal heeft en dat de levels in principe op zichzelf staan en dat Unmasked veel meer verhaal gedreven is. Tevens maakt het laatstgenoemde deel gebruik van het DC-universum en dat is dus een paradijs voor de fans, dit dankzij de honderden helden en schurken die in het spel aanwezig zijn.

Slim typen

Beide games uit het Scribblenauts Mega Pack zijn oorspronkelijk gemaakt voor de Nintendo Wii U en 3DS. Beide systemen beschikken over een touchscreen, dus het is makkelijk om woorden te maken, want er werd gewoon een keyboard op het scherm getoond, waarmee je dus snel kon typen. Dat is nu niet het geval. Om er voor te zorgen dat er toch snel woorden kunnen worden ingevoerd, is er gebruik gemaakt van een aangepast keyboard, dat door een combinatie van de analoge stick met de actieknoppen te gebruiken is. Je hebt namelijk een wiel dat opgedeeld is in vakjes en je kan hiertussen wisselen met je analoge stick. In deze vakjes zie je dezelfde lay-out als je actieknoppen, alleen zijn hier nu letters op te zien. Door de desbetreffende actieknop in te drukken, zie je de letter die daar aan vastzit op het scherm. Je moet even wennen aan dit ‘slimme’ keyboard, maar al snel merk je dat je hierdoor rap woorden kunt maken. Een prima alternatief dus.

De keuze is reuze

Het is maar goed dat je nu ook snel woorden kan typen, want dit heb je veelvuldig nodig. Je komt in elk level meerdere personen tegen die hulp nodig hebben en je kan alleen de helpende hand bieden door gebruik te maken van je magische notitieboekje. De puzzels die je krijgt voorgeschoteld kunnen worden opgelost door verschillende mogelijkheden, dus je hoeft niet te zoeken voordat je het enige antwoord hebt gevonden. Het leukste als je naar oplossingen gaat zoeken is dat die niet erg voor de hand liggen, maar wel de klus klaren. Want waarom zou je een eenvoudige zakmes gebruiken om een touw door te snijden als je hier ook een dinosaurus met een zwaard voor kan gebruiken? Er zit geen tijdsdruk achter de puzzels, dus je kan ook nog eens heerlijk relaxed gamen en rustig nadenken over een eventuele oplossing. Het is gewoon prima vertoeven.

Wat is het?

Het is echter wel zo dat beide games wel heel erg gemakkelijk zijn. In Unlimited is er een hint-systeem die je uiteindelijk zo goed als letterlijk laat weten wat je nodig hebt voor een puzzel. Na een aantal seconden verschijnt er namelijk telkens een nieuwe aanwijzing en na de derde hint weet je exact wat je moet typen. Het gebruik van dit systeem levert geen enkele vorm van straf op en je hoeft ook niets speciaals te doen om hier aanspraak op te maken, dus je kan dit blijven gebruiken. Ja, je kunt er voor kiezen om dit niet te gebruiken, maar de verleiding is heel erg groot als je vastzit en je weet dat het toch niets uitmaakt als je er aanspraak op maakt. Een soortgelijk iets zit ook in Unmasked, maar die laat het antwoord iets meer open. Desondanks doet het de uitdaging uit beide games wegnemen.

Wat het spel ook niet helpt is dat je regelmatig ziet dat puzzels weer terugkeren, vooral in Unmasked. Dit komt vooral doordat er in die game gebruik wordt gemaakt van willekeurig gegenereerde momenten. Deze worden dan wel in een andere context geplaatst, maar het komt allemaal op hetzelfde neer. Ook zijn sommige puzzels wel heel erg voor de hand liggend en vragen personen soms letterlijk wat ze willen. In Unmasked steekt er tevens nog een ander ‘probleem’ op. Daar is kennis van het DC-universum toch wel een pré. Weet je er weinig of niets van, dan zal je sommige puzzels niet kunnen oplossen, doordat je niet weet met welk personage je dat moet doen en wat zijn sterke en zwakke punten zijn. Tevens zijn daarin veel puzzels aanwezig die je kan oplossen door het bijvoeglijk naamwoord van een object/persoon weg te halen.

Twee voor de prijs van een halve

Je zal met beide games die het Scribblenauts Mega Pack aanbiedt een leuke tijd kunnen hebben – vooral als je op zoek gaat naar bizarre oplossingen – maar daar staat tegenover dat het wel allemaal wat gemakkelijk is en dat puzzels regelmatig worden herhaald, wat een beetje eentonig kan worden. De bundel zal dus niet meedingen voor Game of the Year, ook al biedt het je een leuke tijd. Aan de andere kant krijg je nu wel twee games voor de prijs van een halve full-priced titel. Scribblenauts Mega Pack geeft je dus flink wat content voor een zeer schappelijke prijs. Het gaat hier om spellen die wat ouder zijn, maar deze zijn nooit op een PlayStation-console uitgekomen. Voor PlayStation-gamers zijn deze games dus nieuw en dat maakt de bundel erg interessant.

Scribblenauts Showdown was een spel die niet het beste van de reeks liet zien, maar met Scribblenauts Mega Pack wordt aan PlayStation-bezitters getoond wat zij echt gemist hebben. De twee titels die deze bundel met zich meebrengt zijn heel erg leuk en hebben de tand des tijds gemakkelijk doorstaan. Dit komt niet alleen door de leuke gameplay, maar ook doordat de serie nog vrij nieuw is voor de PlayStation platformen. De gameplay is lekker relaxed en het vinden van oplossingen is een toffe aangelegenheid. Vooral het vinden van niet logische oplossingen kan grappige momenten opleveren. Helaas zie je wel regelmatig dat puzzels worden herhaald en sommige puzzels zijn wel heel erg gemakkelijk. Ook het hint-systeem haalt de uitdaging weg. Unmasked vraagt weer kennis van het DC-universum, anders heb je grote kans om vast te komen zitten. De games zijn dus niet perfect, maar het feit dat het hier om twee games gaat die nog nooit op een PlayStation console zijn uitgekomen en dat de prijs ook nog eens heel erg schappelijk is, maakt Scribblenauts Mega Pack tot een toffe bundel.

• Lekker relaxed gamen
  • Twee ‘nieuwe’ games voor de prijs van een halve
  • Het zoeken naar bizarre oplossingen is erg leuk