Review: Life is Strange 2 – Episode 1: Roads – Daar sta je dan opeens. Je hele leven is in een mum van tijd veranderd en je weet niet waar je het zoeken moet, dus vluchten is de beste optie. Als Sean uit school komt en zich verheugt op het feestje van die avond lijkt er nog niets aan de hand te zijn. Je jongere broertje Daniel is thuis bezig met zijn Halloween kostuum en je pa is aan het sleutelen in de garage. Daniel besluit op een gegeven moment naar buiten te gaan en daar loopt hij de vervelende buurjongen tegen het lijf, Sean gaat er achteraan en confronteert hem. Er ontstaat een worsteling en wat daarop volgt zal het leven van de twee broers compleet veranderen.

Een traumatisch begin

Het leven van de twee broers verandert letterlijk van het ene op het andere moment en omdat er zoveel in korte tijd gebeurt, er doden vallen en ze bang zijn, besluiten ze te gaan reizen. Althans, Sean besluit zijn jongere broertje mee te nemen die eigenlijk wat onwetend is, omdat hij bewusteloos raakte. We houden het tot zover qua verhaal expres vaag, want dit vormt de belangrijkste aanzet tot het verdere verloop van het avontuur. Het is in ieder geval traumatisch wat er gebeurd en omdat de broers alle schijn tegen zich hebben, neemt Sean hierin de verantwoordelijkheid.

Vluchten, maar eigenlijk geen idee hebben waar naartoe is de beste oplossing volgens Sean en al snel belanden de twee in de bossen ten zuiden van Seattle. Langzamerhand bedenkt Sean dat het het beste is om naar Mexico te reizen, waar zijn familieroots liggen. Dat is echter een behoorlijk eind, dus of de twee het ooit zullen bereiken is nog maar de vraag. In deze eerste episode begin je aan deze tocht en je leert de twee goed kennen en daarbij is nog een secundair element van toepassing. Daniel beschikt namelijk over een bijzondere kracht, maar hij heeft dat zelf niet helemaal door.

Een nieuw verhaal, nieuwe personages

In deze episode maken we dus kennis met Sean en Daniel Diaz die vooralsnog geen enkele link hebben met de personages uit Life is Strange en de spin-off Before the Storm. Het is moedig dat Dontnod een compleet ander verhaal wil vertellen en daarvoor ook nieuwe personages kiest. Er is immers nog genoeg te vertellen in het verhaal van Max en Chloe, maar wie weet komt dat alles vroeg of laat bij elkaar. De overeenkomsten zijn in ieder geval duidelijk, veel van de personages zijn iemand kwijt of verloren en sommige individuen beschikken over bijzondere krachten. Of dat überhaupt een uitgangspunt is voor Dontnod weten we niet, dus dat is afwachten. In ieder geval ligt de focus nu op de gebroeders Diaz.

Wat deze episode ontzettend sterk maakt is dat de twee broers op een leuke manier met elkaar omgaan. Daniel is het jonge jochie die nog wat speels en eigenwijs is daar waar Sean verantwoordelijkheid neemt. Hij zorgt voor z’n broertje, probeert hem dingen bij te brengen en zal hem te allen tijde beschermen. Dat laatste uiteraard vooral in gevaarlijke situaties, maar ook treed Sean naar voren in dialogen. Die zijn precies zoals je ze in werkelijkheid zou hebben. Sterker nog, we zaten tijdens het spelen geregeld met een glimlach naar het scherm te kijken, puur omwille van het feit dat het allemaal zo herkenbaar en menselijk aanvoelt.

Het nieuwe verhaal is pas net begonnen en hoewel er na het stormachtige begin niet hele heftige situaties voorkomen, op één moment richting het einde na, voelt deze episode uitstekend onderhouden aan. De personages zijn heel erg geloofwaardig en worden menselijk gepresenteerd waardoor je al snel een band met ze krijgt. Het verhaal en de manier waarop de twee met elkaar en situaties omgaan is uitstekend uitgewerkt, waardoor je van begin tot einde blijft spelen. Telkens ben je benieuwd naar wat komen gaat en hoewel sommige dingen wat voorspelbaar zijn, weet de game de volledige aandacht op zich te houden. Het verhaal is ook dermate boeiend dat je sowieso na het uitspelen van de eerste episode naar meer snakt. Een beter begin kon dus haast niet.

Maak een keuze

Deze episode kent natuurlijk verschillende keuzes die je moet maken en die variëren een beetje in gradatie. Zo heb je de standaard dialogen waarin het op zich niet zo heel veel uitmaakt wat je zegt, ook heb je situaties waarin je samen met Daniel dingen moet doen en die kunnen iets meer zwaarwegend zijn. De echte zware keuzes worden gepresenteerd zonder een timer en daarbij is het vaak 50/50. Deze keuzes hebben een directe consequentie in de betreffende situatie, maar kunnen ook later nog eens terugkeren. Daar kunnen we nu nog niet al te concreet in zijn, aangezien we daarvoor meer episodes moeten spelen. Buiten dat kunnen sommige lichte keuzes ook een effect op de game hebben, zij het voornamelijk wat extra incidentele momenten wat het oplevert zonder al te grote impact.

De gameplay is in dat kader nagenoeg hetzelfde als voorheen, maar de speciale kracht die Daniel bezit is natuurlijk op een andere manier geïntegreerd. Daar waar Max in het vorige seizoen hier vrij handig mee omging, is dat voor Daniel niet aan de orde. Die kan het (nog) niet controleren en heeft er weinig kennis van. De eerste episode suggereert echter wel dat Daniel dit onder controle zal proberen te krijgen in de komende episodes en dat zou de keuze gameplay nog meer diepgang kunnen geven. Zijn speciale kracht vraagt namelijk om veel verantwoordelijkheid en bij het foutief inzetten daarvan kunnen de consequenties nog veel groter zijn dan wanneer je slechts een keuze maakt.

We gaan het zien

De basis gameplay van Life is Strange 2 is precies zoals je gewend bent en dat steekt zoals voorheen ook nu weer prima in elkaar. Het verhaal is onderhoudend genoeg en weet je aan het beeld gekluisterd te houden en dit is dan slechts het begin. Dat we zin hebben in meer mag duidelijk zijn, maar tegelijkertijd kunnen we nog niet echt concreet oordelen over de keuzes die je kunt maken en de speciale kracht die Daniel bezit en of dat al dan niet veel invloed zal hebben op het verhaal. Het lijkt vanzelfsprekend van wel, maar dat is dus nog even afwachten. Hoe Life is Strange 2 zich gaat ontwikkelen is dus een kwestie van aankijken, maar de toon is in ieder geval gezet met een uitstekend begin.

Life is Strange 2 voelt en speelt precies zoals de eerdere delen, dus op dat vlak is er niet echt veel vernieuwing. Wel zijn de personages natuurlijk nieuw en die worden op een uitstekende en geloofwaardige manier gepresenteerd. Het voelt heel erg herkenbaar en menselijk aan en dat maakt deze episode uitstekend, ondanks dat er - afgezien van het begin - niet bijster veel gebeurt. Het is overduidelijk de traditionele opmaat naar meer en als Dontnod dit niveau vast blijft houden dan gaat dit een uitstekend seizoen worden. Wel moeten ze nog ietsje meer aandacht aan de performance schenken, want het wil zo nu en dan een beetje haperen door forse framedrops. Dit komt echter zelden voor en is hoogstens een smetje op een verder glansrijk begin.

• Boeiend verhaal
  • Band tussen de twee broers
  • Met drie uur een degelijke speelduur