Gisteren bleek dat de refresh-rate van de Call of Duty: Black Ops 4 servers gedowngrade is van 60Hz naar een huidige rate van 20Hz. Dit betekent in het kort dat door een lagere tick-rate de connectie minder stabiel is en meer latency kent. Hierdoor krijg je dus soms het gevoel dat je iemand al 20 keer geraakt hebt en hij jou slechts twee keer en dat jij dan degene bent die doodgaat.

Dat is jammer, want tijdens de beta en ook bij de release van de game hebben gebruikers servers gebruikt met een refresh-rate van 60Hz. Spelers merken nu dus dat de game plots een stuk minder soepel en responsief aanvoelt, logisch ook wanneer je anders gewend bent.

Treyarch heeft nu gereageerd op deze discussie en meldt het volgende:

We’ve also noticed a lot of discussion around network performance over the past couple of days and wanted to take a moment to address this directly. We’re constantly working to optimize the game, and particularly network performance, to ensure the highest quality online experience for our players. For a game launch with as massive a population as ours hitting so many global servers at once, we configure our infrastructure to ensure game stability as the highest priority over all other factors.

Now that we’re past the initial launch of the game, we are focusing on fine-tuning network performance around the globe, using the real-world data that we have collected. Over the course of the next two weeks, we will roll out several updates to our network setup that will continue to improve upon the experience of our players since launch. As we have always said, launch is just the beginning, and we’re committed to making Black Ops 4 the best-supported game we’ve ever delivered. This is a journey that will involve constant adjustments, improvements, and additions. We appreciate your continued support and patience – thank you!

Het komt er dus vooral op neer dat Treyarch aan het fine-tunen is en dat dit nogal wat voeten in de aarde heeft met zoveel spelers tegelijk. Dat laatste moet echter geen verrassing voor Treyarch zijn, het is immers Call of Duty en dat is geen kleine franchise.

Ze beloven meerdere updates de komende twee weken, al melden ze nog niet specifiek dat de servers teruggaan naar 60Hz. Het is dus een kwestie van vertrouwen en hopen dat Treyarch het ongenoegen van de spelers weet op te lossen.