Review: Melbits World – Sony komt dit najaar weer met een aantal nieuwe PlayLink titels, zo vlak voor de feestdagen. Dat is niet zonder reden, want met deze games kun je je straks tijdens Sinterklaas of Kerst met je vrienden en familie goed vermaken. Na het matige Chimparty is het nu tijd om eens te kijken naar Melbits World, een coöperatieve platformer waarin samenwerken de sleutel tot succes is. Begeleid de oncontroleerbare Melbits van het begin naar het eindpunt en pik onderweg zoveel mogelijk extra’s op. Klinkt simpel, is het niet.

Spelen met je telefoon

In Melbits World krijg je 36 levels voor je kiezen waarin je koddige wezentjes genaamd Melbits moet begeleiden door een level vol met obstakels. Net zoals elke andere PlayLink game, dien je ook deze titel weer te spelen met je mobiele telefoon en na het maken van een connectie kan je direct aan de slag. Het maken van een verbinding gaat als een tierelier en binnen een mum van tijd zit je te spelen. Het spelen is ogenschijnlijk heel erg simpel, omdat de eerste levels niet zoveel voorstellen. De moeilijkheidsgraad neemt echter al snel toe en dan komt eens te meer naar voren dat deze game echt gespeeld moet worden in drie/vier-speler coöp.

Nu geldt het samenspelen voor elke PlayLink titel, maar in veel gevallen speel je tegen elkaar. Dat is nu dus niet het geval en het is voor elke speler zaak om de obstakels die in een level te vinden zijn, uit te schakelen. Elke speler krijgt bij aanvang van een level willekeurig één of meerdere objecten om te controleren en het is de bedoeling om de Melbits een zo vrij mogelijke doorgang te geven. Door op het telefoonscherm te drukken kan een blok opzij schuiven, zodat een Melbit niet langer belemmerd wordt op zijn pad. Ook kan een blok omhoog geschoven worden, zodat de Melbit in kwestie een nieuw platform kan bereiken om daar z’n weg te vervolgen.

Natuurlijk wordt de gameplay steeds complexer, want waar je in eerste instantie enkel werkt met blokken die na een druk op het scherm automatisch in en uit schuiven, krijg je op een gegeven moment meer elementen voor je kiezen. Denk aan beweegbare plateaus waardoor je op je telefoonscherm rondjes moet draaien, net zoals tappen op het scherm om een windmolen te activeren die de Melbits omhoog stuwt. Ook zijn er nog lanceerpads die je op tijd los moet laten, lopende banden die twee kanten op kunnen, draaiplateaus en meer. Het gros van deze te controleren elementen werken door te drukken, tappen of het inhouden van de knop op het scherm.

Die elementen werken allemaal prima en doordat elke speler controle heeft over een bepaald aantal objecten, is het zaak om heel goed op te letten wanneer je aan zet bent. Zorg dat je op tijd de obstakels weghaalt of juist gebruikt om je Melbits verder te helpen of het blokkeren van vijanden. De gehele game kan je met z’n tweeën spelen, maar naarmate je verder komt is hulp van een derde of vierde speler niet verkeerd, omdat het behoorlijk uitdagend kan worden. Opletten is de sleutel tot succes, maar ook coördinatie is belangrijk omdat de levels uit meer bestaan dan alleen personages van A naar B begeleiden.

Verzamel alles

In ieder level kun je een drietal zaadjes vinden en het is de bedoeling om ze allemaal bij elkaar te verzamelen. Sommige van deze zaadjes liggen gewoon op het vaste pad dat de Melbits nemen, maar sommigen vereisen dat je de route van de Melbits manipuleert om ze een andere kant op te sturen, zodat je ook die zaadjes kunt verzamelen. Dat is niet zonder reden, want met 4 werelden van elk 9 levels is het zaak om genoeg zaden te verzamelen, zodat je de volgende wereld kunt vrijspelen. Heb je niet genoeg? Dan zul je een reeks levels in een wereld opnieuw moeten spelen om zo de benodigde zaadjes te verzamelen. Bij genoeg verzamelde zaadjes kan je aan een nieuwe reeks levels beginnen.

Nu is dat niet heel ingewikkeld, want zo hadden we bij onze eerste playthrough direct genoeg om de tweede en derde wereld vrij te spelen. Voor de vierde wereld hadden we net wat te weinig en dienden we eerdere levels opnieuw aan te wenden. Daar komt dan wel gelijk een minpunt naar voren en dat is het gebrek aan level selectie. Je kunt uitsluitend kiezen voor de werelden en je bent dan verplicht om weer in het eerste level te beginnen. Als je enkel in het laatste level nog wat zaadjes kunt verzamelen, dan zul je eerst de 8 levels daarvoor opnieuw moeten doorlopen en dat is natuurlijk een beetje onhandig, en vooral tijdrovend. Waarom er geen level selectie in zit is ons een raadsel, want zo moeilijk is dat niet om te implementeren.

Buiten het verzamelen van zaadjes kun je tevens cadeaus vinden in de levels en die leveren je nieuwe cosmetische items op waarmee je je eigen Melbit kunt customizen. Ook kan je door zoveel mogelijk Melbits te begeleiden nieuwe stickers vrijspelen voor je plakboek. Gaandeweg zul je door zoveel mogelijk te verzamelen ook nieuwe Melbits vrijspelen en daardoor zal het steeds gezelliger worden in het Melbits universum. Dat geeft automatisch ook reden om weer terug te keren naar eerdere levels om te proberen alles te verzamelen. Met 36 levels is de game in pakweg een kleine vier uur uit te spelen. Dat is niet heel erg lang, maar met alle te verzamelen objecten wordt de replay waarde opgehoogd.

Plezier, tot het bouncen

Melbits World heeft ons tijdens de speelsessies goed weten te vermaken. Dankzij het schattige uiterlijk, de bijpassende muziek en leuke puzzels hebben we ons geen moment verveeld. Het samenwerken, het letten op elkaar en het timen van alle acties die je kan verrichten in een level zorgt voor veel speelplezier. Melbits World is daarmee ook één van de leukere PlayLink games die we tot op heden gespeeld hebben. Maar helaas is er één element dat best wel roet in het eten gooit en dat zijn de objecten die je kunt controleren in een level op basis van de gyroscoop in je telefoon. Die besturingsmanier reageert namelijk niet goed op je acties.

Twee voorbeelden zijn draaiende boomstammen en trampolines. Zo’n boomstam bestaat uit verschillende stukjes route die van elkaar verspringen op de stam. Terwijl een Melbit er overheen loopt moet je de stam dus een stukje draaien, zodat de Melbit door kan blijven lopen. Om dat te bewerkstelligen moet je je telefoon draaien in de richting dat de boomstam moet draaien. Maar dit reageert soms niet of juist te gevoelig, waardoor je of verkeerd draait of te hard draait en de Melbit er vanaf valt. Ook de trampolines werken niet optimaal. Hier vraagt de game om je telefoon snel op en neer te bewegen, zodat je een vallende Melbit op kan vangen en weer kan lanceren. Klinkt logisch tot zover, maar regelmatig wordt het niet goed geregistreerd en verlies je de Melbit. Dat kan best frustrerend zijn als je probeert alle Melbits veilig bij het eindpunt te krijgen.

De ontwikkelaar probeert natuurlijk zoveel mogelijk variatie in de game te verwerken qua besturing en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Maar het gebruik van de gyroscoop werkt gewoon niet zo heel goed en dat gaat op den duur erg tegenstaan. Ze hadden dit kunnen oplossen door nog meer touch besturingen toe te passen, maar daarmee zou het qua handelingen weer wat simplistischer zijn. Dus we begrijpen heel goed waarom hier voor gekozen is, maar het is simpelweg gewoon jammer dat deze manier van besturen niet prettig werkt en je soms hierdoor goede progressie verliest, omdat er op het allerlaatste moment iets niet goed gaat. Dat zijn samen met het gebrek aan level selectie twee punten die beter hadden gemoeten voor een optimale ervaring.

Melbits World speel je met minimaal twee man, maar bij voorkeur met vier. De levels zijn naarmate je verder komt erg complex en dus is goede timing, coördinatie en efficiënt samenspel van belang. Als iedereen zijn of haar rol vervult, dan kan het voor erg veel plezier zorgen. Met een goede replay waarde is dit één van de leukste PlayLink games die er te krijgen is, maar dit komt wel met twee nadelen. Zo is het gebrek van level selectie een groot gemis, want hierdoor ben je verplicht om eerdere levels opnieuw te doorlopen. Ook al heb je die volledig uitgespeeld. Verder zijn de besturingselementen met de gyroscoop van je telefoon niet nauwkeurig genoeg, waardoor je regelmatig de mist in gaat omdat de registratie niet goed genoeg werkt. Dat levert frustratie op, maar gelukkig wordt dat overschaduwd door het plezier dat Melbits World je te bieden heeft.

• Samenwerken
  • Leuke audiovisuele stijl
  • Uitdaging