Review: PlayerUnknown’s Battlegrounds – Het Battle Royale genre is inmiddels niet meer weg te denken uit de games industrie dankzij de enorme successen van zoal Fortnite en Blackout. Battlefield V krijgt rond maart 2019 ook een Battle Royale modus en zo zien we steeds grotere namen op de immens populaire modus inspringen. PlayerUnknown’s Battlegrounds – oftewel PUBG – is één van de eerste games die dit genre tot zo’n hoog niveau wist te brengen toen het verscheen voor de pc in 2017. Inmiddels anderhalf jaar later krijgen wij de game eindelijk ook op de PS4 aangeboden. Weet deze game zich nog te onderscheiden in het Battle Royale genre of komt deze release te laat op de console van Sony? Dat lees je nu in onze review.

Een zeer tactische en uitdagende Battle Royale shooter

Spring uit een vliegtuig samen met maximaal 99 andere spelers, weet wapens te vinden en blijf als laatste man over. Dat is simpel gezegd de gebruikelijke formule in de meeste Battle Royale games. PUBG is daarin niet anders, want het houdt dezelfde formule aan. Wie zich heer en meester voelt in games als Fortnite en Blackout, komt van een koude kermis thuis wanneer zij PUBG voor het eerst aanslingeren. Het tempo is één van de dingen waar je zeker aan zult moeten wennen. Maar er is meer, want het grootste punt waar je ook aan moet wennen – en wat gelijk ook één van de sterkste punten van de game is – is dat PUBG vele malen tactischer is dan de eerstgenoemde shooters.

PUBG leunt namelijk enorm op realisme en daardoor ligt het tempo een stuk lager. De time-to-kill is erg hoog en je legt dus vrij snel het loodje. Op de vijand afrennen en al schietend een tegenstander afmaken zit er niet in. De juiste positie innemen, weten wanneer je moet gaan lopen en elkaar dekking geven is nodig om goede matches te spelen. Zonder tactiek kom je nergens in PUBG en dat is eigenlijk een zeer aangename afwisseling. De meeste Battle Royale games leunen immers toch meer op een hogere snelheid, zoals de bouwgevechten in Fortnite of het snel kunnen verplaatsen middels grapple guns in Blackout.

Hoge spanningsopbouw tijdens lange en intense games

In PlayerUnknown’s Battlegrounds heb je geen richtassistent – wat vrij uniek op consoles is – en daardoor moet je zelf goed kijken of je kogels daadwerkelijk hun doelwit raken. Oefenen op je richten kost wellicht wat tijd, maar voelt des te bevredigender aan wanneer je goed je doelwit weet te raken. Daarnaast zijn de games over het algemeen een stuk langer dan bij de concurrentie. Ga er maar gauw vanuit dat je gemiddeld dertig minuten spendeert aan een PUBG-potje. Ben je meer van de snellere schietspellen en wil je constant actie hebben? Dan is PUBG wellicht niet datgene wat je zoekt. Er zit daarentegen wel een leuk aspect aan de lange matches… En dat is namelijk dat je constant je hoofd erbij moet houden. Je weet immers nooit wanneer een gevecht kan beginnen, die kunnen namelijk plots ontstaan.

Het komt ook zeker voor dat je de helft van de game misschien niemand tegenkomt en dat je constant in gebouwen zoekt naar betere items. Toch heb je bij elk gebouw dat je betreedt het idee dat er misschien wel iemand of een team in kan zitten. Sluipend ga je de trappen op en je dubbelcheckt elke hoek van elke kamer met de conclusie dat er niemand is. Dat zorgt voor de spanning, waarmee we kunnen stellen dat de spanningsopbouw erg goed is in deze game, want het gevaar kan in elk hoekje schuilen. Haal je het einde van een match, dan mag je veel actie in een korte tijd verwachten, omdat de speelradius afneemt. Maar, ga je jezelf vervelen tijdens een PUBG-potje, omdat het over het algemeen wat langer duurt? Dat zeker niet, aangezien de genoemde spanningsopbouw ervoor zorgt dat je de hele tijd op je scherpst moet blijven.

De meest stabiele versie, maar met mankementen

Op het vlak van gameplay weet PUBG zich dus zeker te onderscheiden van de rest. Ben je op zoek naar een tactische Battle Royale game? Dan is PUBG zeker iets voor jou. De PlayStation 4 versie van PUBG is met zekerheid ook de beste versie van de game te noemen. Bij de release van de game op de Xbox One waren er ontzettend veel problemen. Een onstabiele framerate, crashes en veel features die simpelweg niet goed werkten, wat dus erg vervelend was. Je kunt zien dat ontwikkelaar PUBG Corporation geleerd heeft van zijn fouten en daardoor een veel sterkere versie levert op de PlayStation 4. Het wachten op deze game is dus toch ergens goed voor geweest.

Is de game dan volmaakt? Nee, dat zeker niet. De performance op de PS4 Pro is oké te noemen. PUBG draait op een stabiele 30 frames per seconde en kent vrijwel geen bugs, crashes of andere problemen. Op grafisch vlak mag de game zeker wel nog wat verbeterd worden. Textures ontbreken bijvoorbeeld op voorwerpen en gebouwen. Veel objecten, zoals winkelrekken, kasten, planken, puin en nog meer laden te laat in, waardoor de game veel pop-in kent als je snel geland bent. Tot slot zie je vrijwel niets van de map wanneer je uit het vliegtuig springt, waardoor het lastig te bepalen is waar je naartoe zweeft. De steden en andere locaties worden pas geladen wanneer je dichter bij de grond komt, wat best irritant is. Je zou haast zeggen dat je bij momenten naar een PS2-game zit te kijken. Een grafische update zou dus zeker geen kwaad kunnen.

Vreemde besturing

Buiten de matige grafische kwaliteit hebben we ook wat kritiek op de besturing, want die voelt erg vreemd aan. Zeker voor gamers die nooit op een pc spelen. Je merkt dat PUBG voor de pc is gemaakt, aangezien je daar ontzettend veel knoppen bij kunt gebruiken. Het gevolg hiervan is dat veel knoppen op de console een dubbele functie krijgen. Des te vervelender is het dat je de besturing niet handmatig kan instellen of aanpassen. Je kunt nu enkel kiezen uit twee controller presets en dat is het. Tijdens het spelen heb je ook de mogelijkheid om te wisselen tussen een first- en third-person perspectief en dat zul je zeker ervaren tijdens de eerste speelsessies, omdat je per ongeluk wisselt.

Het wisselen is op zich prima, maar het is natuurlijk onhandig als dit onbedoeld gebeurt. Als je de game wat langer speelt, dan zul je wel gewend raken aan de besturing. Die vraagt echter wel enige training, want elke keer als je PUBG weer speelt, besef je dat de besturing beter uitgewerkt had moeten worden. Een goed voorbeeld hiervan is dat je twee keer L2 aan moet tikken om door het vizier van je geweer te kijken en te mikken. Doe je dit te snel of te laat, dan kan het zomaar zijn dat je moment om te schieten al voorbij is. Of in het ergste geval; je legt zelf het loodje omdat je zit te prutsen met de helaas onhandige besturing die PUBG momenteel kent.

PlayerUnknown’s Battlegrounds is erg laat naar de PS4 gekomen, maar weet zich zeker te onderscheiden in het Battle Royale genre. Het is één van de eerste games die het genre tot zulke hoogtes wist te stuwen en het is duidelijk waardoor dat komt. PUBG is momenteel de meest tactische en uitdagende Battle Royale shooter die je tegen kunt komen. Door de spanningsopbouw in de veelal lange matches blijft het een intense ervaring, waarbij realisme hoog in het vaandel staat. De gameplay heeft een sterke fundering die erg uitdagend is, maar helaas gooien de grafische tekortkomingen roet in het eten. Grafisch is PUBG heel erg zwak en er ontbreken textures en objecten, of deze worden last-minute ingeladen wat raar oogt. De besturing is lastig en vreemd, waardoor het zeker wat oefening vereist. Maar ondanks de grafische mankementen en de uitdagende besturing, is de gameplay van PUBG prima en het zorgt voor uren aan tactisch speelplezier met je vrienden.

• Erg tactisch en uitdagend
  • Spanningsopbouw zorgt ervoor dat je constant gefocust moet blijven
  • Meest stabiele versie van PUBG