Review: Genesis Alpha One – In augustus 2017 mochten we op de gamescom kennismaken met een ambitieuze titel genaamd Genesis Alpha One. Een game die schip management combineert met first-person shooter gameplay en roguelike elementen. Het is een ongebruikelijke combinatie en dat woord, ongebruikelijk, is eigenlijk de beste omschrijving die je de game kan geven. Niet alleen is het qua gameplay uniek te noemen, ook qua grafische aankleding wordt er een ongebruikelijke stijl gehanteerd. In alles is Genesis Alpha One echt een unieke game, maar de hamvraag is natuurlijk of het ook echt leuk is om te spelen.

Op zoek naar een nieuwe planeet

In Genesis Alpha One word je het universum ingestuurd met een beperkt ruimteschip met als doel om een nieuwe planeet te vinden die bewoonbaar is voor de mensen. Als je die eenmaal gevonden hebt is het zaak om die te koloniseren, maar de weg er naartoe is er één met nogal wat hobbels. Het universum is natuurlijk gigantisch groot en lang niet elke planeet is even goed bewoonbaar. Ondertussen blijkt ook dat je niet alleen bent, want het wemelt van buitenaardse wezens die uiteenlopen van smerige wormen tot mensachtige aliens die over geavanceerd materiaal beschikken om zich te verdedigen.

Op de planeten, die je ook daadwerkelijk kunt bezoeken, zul je je van de vijanden moeten ontdoen door op ze te schieten. Gelukkig beschikt je transport ruimteschip over verdedigingswapens, waarmee buitenaards gespuis onder vuur genomen wordt terwijl je de planeet verkent. Dat is echter alleen in de buurt van het schip, dus als je besluit verder te trekken is het zaak om heel erg goed op te letten. Het bezoeken van zo’n planeet is overigens niet in de stijl van No Man’s Sky, want je kunt je enkel te voet verplaatsen en het primaire wat je doet is grondstoffen verzamelen die je kunt oogsten met een speciaal wapen.

Rondkijken kan echter lonen, want doordat er meerdere beschavingen zijn kun je interessante items treffen op de planeten, alsook ruimtepuin wat is neergestort. De planeten spelen dus een belangrijke rol om je grondstoffen op peil te houden en dat is een cruciaal onderdeel van de game. Grondstoffen heb je voor vrijwel alles nodig en hoewel je in je moederschip al een hoop kunt doen, is er op uittrekken altijd een belangrijke bijzaak wil je alles kunnen maken wat je nodig hebt om te kunnen overleven in het heelal. Een gevaar is overigens dat buitenaardse wezens zich vastklampen aan je transportschip en meekomen naar het moederschip. Let dus goed op, want hier kan zomaar eens een invasie uit ontstaan.

Bouw je schip uit

Een ander belangrijk element van Genesis Alpha One is dat je je schip naar hartenlust kunt uitbouwen. Je hebt hier altijd grondstoffen voor nodig, maar de game geeft duidelijk aan wat je wel en niet hebt en mocht er iets ontbreken, dan zul je andere middelen moeten aanwenden om deze grondstoffen te bemachtigen. Een speciale laserstraal is bijvoorbeeld erg praktisch, want daarmee kun je ruimtepuin dat ver weg zweeft naar je toe zappen, wat weer omgezet kan worden in allerlei grondstoffen. Dit is afhankelijk van wat het ruimtepuin te bieden heeft, maar de scanner geeft dat altijd duidelijk aan.

Als je genoeg grondstoffen hebt voor de uitbouw van je ruimteschip, dan kun je middels een duidelijk overzicht je schip verder uitbouwen. Qua vorm neemt het een totaal absurde logica aan, maar het werkt in dit universum, dus prima zo. Het is wat betreft het uitbouwen verstandig om een hangar te bouwen, anders kan je niet planeten bezoeken. Ook is het verstandig om een kloon kamer te maken, zodat je medewerkers kunt klonen die je mee kan nemen op expedities, maar ook op bepaalde taken kan zetten. Of wat te denken van een ‘Greenhouse’, dat voor zuurstof in het schip zorgt? Ook wel handig, net zoals een laboratorium waar bepaalde grondstoffen omgezet kunnen worden. Zo is er voor elk element wel een ruimte te bouwen in het schip, zodat je in alles voorzien bent.

Pas goed op

Een nadeel van de game is wel dat als het helemaal fout gaat, dat je dan van nul af aan opnieuw mag beginnen. Bij aanvang kun je wel een speciale keuze maken die je wat voordeel biedt in een specifiek segment, maar dat neemt niet weg dat een succesvol schip plots aan z’n einde kan komen. Als je niet goed oplet wat je meeneemt van de planeten, dan kunnen buitenaardse wezens zich in je schip nestelen en als je ze laat voor wat ze zijn vormen ze op een gegeven moment een bedreiging. Ook kunnen vijanden met de laser meekomen terwijl je grondstoffen naar je toe trekt. Dat voorkomen kan bijvoorbeeld weer met een turret die je bij de ingang plaatst, dus bedachtzaam omgaan met je schip is verstandig.

Mocht jij nu zelf de dood vinden, dan is er niet gelijk een man overboord. Doordat alle medewerkers klonen van elkaar zijn, zal een andere kloon gepromoveerd worden tot kapitein en jij stapt dan in z’n schoenen. Hierdoor kun je verder gaan, maar je moet wel nieuwe klonen aanmaken wil je enigszins een vangnet hebben. Grondstoffen zijn dan weer belangrijk en dat kan betekenen dat je er weer op uit moet, wat weer een gevaar kan zijn. Het is dus zo dat elke keuze een consequentie kan hebben en het is aan jou om hier verantwoordelijk mee om te geen. Gelukkig bevat de game een tutorial die je de basisprincipes van de game uitlegt, zodat je enigszins op weg geholpen wordt. Toch zou een uitgebreidere tutorial niet hebben misstaan, omdat lang niet alle functies worden toegelicht.

Het roguelike element zit hem in Genesis Alpha One vooral in dat je opnieuw moet beginnen als je verslagen wordt. Dit kan komen door aliens aan boord van het schip, maar ook omdat er te weinig klonen zijn, je sterft op een planeet enzovoort. Op het moment dat dat gebeurt ga je meer voorbereid de volgende speelsessie in, maar het resultaat is wel dat je vrij veel repetitieve handelingen moet verrichten om weer op het punt te komen waar je eerder was. Dat proces herhaalt zich altijd, waardoor het op een gegeven moment wat saai wordt. Ook de onduidelijkheid die – ook na de tutorial – bij bepaalde segmenten nog overheerst werkt niet bevorderend voor het tempo, maar uiteindelijk zul je alles wel doorkrijgen.

Unieke stijl

Zoals al aangehaald in de inleiding kent deze game een vrij unieke stijl. Grafisch is het bij momenten erg mooi, zeker als je planeten bezoekt. Tegelijkertijd is het weer heel erg old-school vormgegeven met veel klassieke tekstkaders en computerschermen. Daarmee is het een futuristische game in een ergens wat gedateerd jasje. Dat zit hem puur in de stijl en vat dat niet als minpunt op. Het zorgt er namelijk voor dat Genesis Alpha One ook in grafisch opzicht uniek genoemd mag worden. Bovendien past het er goed bij. Laat je dus niet per se leiden door de beelden als je een aanschaf overweegt, want net zoals bij de gameplay het geval is, mixt de game ook verschillende grafische stijlen en dat kunnen we waarderen.

Genesis Alpha One is een unieke game doordat het verschillende genres met elkaar doet combineren. Van management gameplay tot shooter gameplay en dat in een roguelike verpakking. Dat laatste zorgt er wel voor dat de game bij het herstarten repetitief aan gaat voelen, omdat de handelingen veelal hetzelfde zijn. Het kan dus op termijn wat vermoeiend worden om daar doorheen te gaan, maar de voldoening is wel weer groot als je verder komt dan de keer daarvoor en je daadwerkelijk nieuwe dingen bereikt. Verder had de tutorial bij een vrij complexe game als deze wel iets uitgebreider mogen zijn, maar gelukkig baart oefening kunst. Audiovisueel is het een bijzondere titel en dat maakt uiteindelijk dat we best wel te spreken zijn over Genesis Alpha One.

• Interessante visuele stijl
  • Uitdagend
  • Unieke combinatie van genres