Review: Attack of the Earthlings – In games die gebruik maken van een fantasy- of sciencefiction setting is het vaak zo dat je als mens vecht tegen monsters. Attack of the Earthlings doet het tegenovergestelde en dus speel je als een monster dat zich verzet tegen de mensheid, die probeert jouw planeet over te nemen. Dit concept schept mogelijkheden die je niet kan gebruiken als een mens de hoofdrol vertolkt. Je kan een monster immers de meest vreemde dingen laten doen en niemand zal daar over vallen; dat is bij een menselijk personage wel anders. Attack of the Earthlings maakt hier dan ook gebruik van, maar zorgt dit voor een compleet vernieuwende game in het genre?

Bouw je eigen leger

Attack of the Earthlings is een turn-based strategy game, die vergelijkbaar is met de XCOM-serie. Zoals je al hebt kunnen lezen, speel je in dit spel met maar één monster, maar die heeft wel de mogelijkheid om voor z’n onderdanen te zorgen. Door het doden van vijanden kan je biomassa vergaren, waarmee je de mogelijkheid krijgt om een onderdaan te creëren. Deze kan je ook weer veranderen in één van de vier verschillende klassen, die elk weer zijn sterke en zwakke punten kennen. Zo is er bijvoorbeeld een klasse die veel schade kan absorberen en een klasse die van grote afstand aan kan vallen. De gemuteerde onderdanen kan je ook weer sterker maken door middel van een upgrade-systeem. Hier moet je niet al teveel van verwachten, maar het geeft het creëren van je leger wat extra diepgang en dat is nooit verkeerd.

Leuk vermaak

De gameplay zelf is leuk en vraagt om aardig wat denkwerk, maar qua mogelijkheden is het vrij summier gehouden als je het gaat vergelijken met andere games in het genre. Je kan je wel degelijk goed met Attack of the Earthlings vermaken, maar verwacht geen diepgaande ervaring. Dat je zelf uitmaakt wat voor soort onderdanen je wilt gebruiken is echter een leuke en welkome toevoeging, doordat het de game een extra laag geeft. Tevens is het spel ideaal voor nieuwkomers in het genre. In de basis is er dus niets mis met Attack of the Earthlings. De game probeert ook om het verhaal op een grappige manier te vertellen en ook hier weet de ontwikkelaar in te slagen. Er zal dan ook regelmatig een glimlach op je gezicht verschijnen.

Het is wat anders

Van een turn-based strategy game verwacht je dat je constant goed na moet denken over hoe je een situatie aanpakt, alleen is dat bij Attack of the Earthlings niet altijd het geval. De vijanden reageren namelijk altijd hetzelfde. Mocht je doodgaan, dan weet je exact wat je de volgende keer moet doen. Er wordt dus gebruik gemaakt van het trial & error-principe en dat is nu niet echt wat je verwacht van een game in dit genre. Het is dus eigenlijk meer een puzzelgame die gebruik maakt van turn-based strategy elementen. Verwacht je een pure turn-based strategy-titel, dan zal Attack of the Earthlings flink tegenvallen. Het is dus beter om in je achterhoofd te houden dat de game toch iets anders is. Ga je met dat idee de game in, dan zal het zeker vermaak bieden, maar er zijn wel wat punten die voor verbetering vatbaar zijn.

Geen overzicht

De game maakt gebruik van een isometrisch cameraperspectief, dus het is niet altijd even overzichtelijk. Nu is er wel de mogelijkheid om de camera te draaien en in en uit te zoomen, maar dat wil niet altijd helpen. Dit komt doordat het uitzoomen echt heel erg beperkt is en er eigenlijk voor spek en bonen in zit, want meer overzicht krijg je er niet mee. Het draaien van de camera kan je wel wat meer overzicht geven, maar dat is niet altijd het geval. Dit komt doordat je niet de volledige controle over de camera hebt. Je kan alleen een kwartslag draaien. Ook wil het wel eens voorkomen dat je de camera draait, omdat een object in de weg zit. Maar als je dan gedraaid hebt, is er een ander object dat wederom je zicht belemmert.

Op en neer

Waar de game soms ook wat moeite mee heeft is de moeilijkheidsgraad. De game kan opeens flink moeilijker worden, om daarna weer heel gemakkelijk te zijn. Hier had wel wat meer balans in mogen zitten. Hoogstwaarschijnlijk heeft de ontwikkelaar hier voor gekozen om de speelduur van de game wat te rekken, want qua content is het wat karig gesteld met Attack of the Earthlings. Het aantal levels is op twee handen te tellen en daar hadden best wel iets meer levels bij gemogen. De replaywaarde is ook erg laag. Dus als je het spel hebt uitgespeeld, dan is de kans erg klein dat je opnieuw begint. Een verdubbeling in het aantal levels had de game dus zeker goed gedaan.

Als je puur naar de gameplay gaat kijken, dan is er weinig mis met Attack of the Earthlings. Het spelen met een monster die voor een leger van onderdanen kan zorgen is leuk en het strategische aspect is goed genoeg, ook al is het niet heel erg uitgebreid. De poging tot humor is ook geslaagd en maakt de game een nog prettigere ervaring. Er zijn wel wat onderdelen die niet zo goed zijn uitgewerkt en die het speelplezier wat kunnen bederven. Zo zijn er soms flinke pieken in de moeilijkheidsgraad, je controle over de camera is erg beperkt en de game is aan de korte kant. Attack of the Earthlings kent dus wat mankementen, maar weet uiteindelijk toch een voldoende te scoren. Houd wel in je achterhoofd dat Attack of the Earthlings niet een pure turn-based strategy titel is, maar meer neigt naar een puzzelgame.

• De basis zit goed in elkaar
  • Geslaagd gebruik van humor
  • Ideale game voor gamers die niet bekend zijn met het genre