Dat het verspreiden van games via de digitale opties zoals Steam, PlayStation Store, Xbox Live, Nintendo e-Shop etc. in hoog tempo populairder aan het worden is, daar zien we inmiddels genoeg signalen voor. Gamers kiezen steeds vaker voor de digitale versie van een game in plaats van een fysiek exemplaar. Dit komt omdat aanbiedingen steeds scherper worden in de PlayStation Store en het gemak van een digitale game overtreft op alle fronten dat van een fysiek exemplaar.

Toch blijft er een veel gehoorde klacht actief als het gaat over digitale games, namelijk het doorverkopen ervan. Wanneer je nu uitgekeken bent op een game en het is nog redelijk kort na de release ervan, vang je hier een best leuk zakcentje voor op bijvoorbeeld Marktplaats. Andere opties zijn bijvoorbeeld het inruilen bij CeX of Game Mania, om vervolgens met winkeltegoed weer een nieuwe game aan te schaffen tegen een lagere prijs.

Deze economie dreigt te verdwijnen wanneer we volledig overstappen op het digitaal verspreiden van games. Sony lijkt daar echter iets op te hebben gevonden en dit heeft het bedrijf meteen vastgelegd in een nieuw patent.

Men beschrijft in het patent een situatie waarbij een gebruiker zijn of haar digitale exemplaar (in wezen een licentie) een waarde kan laten toewijzen met inachtneming van modificaties (zoals downloadbare content). Vervolgens kan de eigenaar van deze licentie deze gratis weggeven, verkopen of ruilen voor een digitaal exemplaar (licentie) van een andere gebruiker. Dit klinkt natuurlijk wel erg ideaal en het is nog maar afwachten hoe dit überhaupt in de praktijk gaat werken en of dit proces ook soepel kan verlopen.

Met digitale exemplaren weet je in principe wel heel duidelijk wat je krijgt, aangezien de licentie duidelijk de content vermeldt. Eventuele verrassingen zijn er dus niet en dus zou de kans op een geschil tussen twee gebruikers minimaal moeten zijn. Mogelijk dat we deze functionaliteit straks aantreffen voor de PlayStation 5, waarbij de focus op Netwerk-services groot gaat zijn.

A user can use the digital copy and perform various modifications to the digital copy. A value can be determined for the digital copy based on the various modifications. At a later date, the user (e.g., owner) is free to give away, sell or trade the digital copy to another party in transaction with terms based on, for example, the determined value of the digital copy.