Afgelopen maandag had de beroemde Notre Dame kathedraal in Parijs te maken met een forse brand. Gelukkig is het historische gebouw niet volledig verwoest, maar wel zal het veel tijd en moeite kosten om het weer enigszins in originele staat te herstellen. Daar kan werk van Ubisoft bij gebruikt worden, zo blijkt.

Tijdens de ontwikkeling van Assassin’s Creed: Unity – die zich in Parijs en omstreken afspeelde – heeft Caroline Miousse (senior level designer) de kathedraal tot in detail vastgelegd voor een digitale variant. Zij is daar twee jaar mee bezig geweest, dus in feite zou er van A tot Z een zeer nauwkeurige digitale 3D variant beschikbaar moeten zijn.

Nu is de kathedraal niet 100% één op één overgezet naar de game, vanwege de tijd waarin de game zich afspeelde en de omvang van de map, maar het komt behoorlijk overeen. Dit alles is gebaseerd op het werk van Miousse en dat kan nu nog wel eens van pas gaan komen bij de restauratie, gezien 3D mapping tegenwoordig een integraal onderdeel vormt bij restauratieprocessen.

Of het werk van Miousse daadwerkelijk gebruikt gaat worden is nog niet bekend. Ubisoft zal trouwens €500.000,- doneren en geeft tijdelijk Assassin’s Creed: Unity gratis voor de pc weg. Daarvoor kan je hier terecht.

“We are not currently involved in the reconstruction of Notre Dame, but we would be more than happy to lend our expertise in any way that we can to help with these efforts. It is important to keep in mind that what we did for the game was not a scientific reconstruction but rather an artistic vision. While we wanted to be very precise with details, there are some differences in terms of scale,” aldus Ubisoft tegenover The Guardian.