Yuke’s senior vice president Hiromi Furuta heeft in een interview met Video Games Chronicle laten weten dat ze met een nieuwe worstelgame bezig zijn. De ontwikkelaar is al sinds jaar en dag verantwoordelijk voor de WWE 2K-serie, dus deze uitspraak was op het eerste gezicht niet verrassend. Het nieuwe project heeft echter niets met de bekende 2K franchise te maken.

De WWE 2K-serie weet de laatste jaren niet optimaal te scoren, doordat er relatief weinig progressie wordt geboekt en er weinig echt grote nieuwe dingen worden toegevoegd. Yuke’s is zelf ook wat gefrustreerd dat zij met de laatste delen in de langlopende worstelserie niet het optimale eruit hebben weten te halen. Dit komt volgens Furuta voornamelijk door het gebrek aan concurrentie.

Yuke’s had vroeger wel concurrentie van AKI Corporation, die onder andere WWF No Mercy maakte. Helaas heeft deze ontwikkelaar sinds 2006 geen worsteltitel meer uitgebracht. Dit heeft er voor gezorgd dat de ontwikkelaar geen strijd meer hoefde te leveren om de beste worstelgame te maken. Dit zorgt voor een ongezonde situatie, want concurrentie is juist belangrijk om iedereen scherp te houden.

“I think having no competitor isn’t healthy at all. When we had competitors in the wrestling space, we were determined not to lose and that was a great motivator for creating something great.”

De senior vice president heeft ook aangegeven dat de mensen die aan de WWE-games werken hun passie een beetje aan het verliezen zijn, doordat zij specifieke opdrachten moeten uitvoeren. Doordat er ook een gebrek aan concurrentie is, is er weinig om de competitie tegen af te meten, wat weinig ruimte voor een eigen invulling geeft. Dat is niet de richting die de ontwikkelaar op wil gaan en daarom wordt er een geheel nieuwe worstelgame gemaakt, waarin dat wel kan.

“Of course, we will retain the WWE team, but we are also aware that our creators are beginning to lose sight of their passion and confidence and becoming focused only on completing assigned tasks. That’s not the direction Yuke’s wants to go in. So, in order to compensate, we’re going to start a new wrestling project.”

Doordat de ontwikkelaar nu geheel zelf kan bepalen wat zij willen doen met hun eigen worstelgame, is het nog niet zeker welke kant zij op gaan. Het kan dus een realistische worstelgame worden, maar ook kunnen er fantasie-elementen aan worden toegevoegd.