Review: Another Sight – Another Sight is een 2.5D platform/puzzelspel waarin je de controle krijgt over twee personages: Kit en Hodge. Kit is een jongedame die op een dag de mysterieuze kat Hodge tegenkomt. Terwijl het meisje achter de kat aangaat, valt ze in een gat in de grond. Door de val van grote hoogte raakt ze blind, maar ze kan nog wel objecten onderscheiden die geluid maken. Tevens is Kit terecht gekomen in een totaal andere wereld en met behulp van Hodge probeert ze weer de weg terug naar haar huis te vinden. Dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Anders dan anders

Er zijn al genoeg 2.5D-games beschikbaar voor de PlayStation 4, maar aangezien één van de twee hoofdpersonages in Another Sight blind is, krijg je toch iets anders voorgeschoteld dan in vergelijkbare titels. Als je als Hodge speelt, dan zie je alles prima, maar speel je als Kit dan is het hoofdzakelijk donker. Objecten die geluid maken worden overigens wel opgelicht. De kat kan de jongedame helpen door te miauwen, want door dat geluid licht de omgeving waar de viervoeter zich bevindt weer op. Dit kan je bijvoorbeeld helpen om over gaten te springen. Dit principe is leuk en geeft de game een geheel eigen smoel.

Niet zoals het wezen moet

De puzzels die je zal tegenkomen in Another Sight zijn in het begin heel erg simpel. Het is vaak wat schakelaars omzetten en wat heen en weer lopen en je kan weer verder. De moeilijkheidsgraad wordt gaandeweg opgevoerd, maar helaas blijft het allemaal vrij simpel om verder te komen. Hier had wel iets meer uitdaging in mogen zitten. Er zijn ook wat platform-onderdelen en ook hier is het niet wat het zijn moet. Het werkt allemaal wel, maar het springen gaat wat stroef. Je kan hierdoor niet exact bepalen waar je naartoe wilt springen. Dit zorgt er soms voor dat je personage in het diepe valt en je weer opnieuw moet beginnen en dat kan wat frustratie oproepen.

Uit balans

De ontwikkelaar heeft geprobeerd om de puzzel- en platform-actie zo te verdelen dat de speler in een ‘flow’ terecht komt. Ook hier geldt dat het niet ideaal uitpakt. Het verhaal zelf is best aardig en de goede voice-acting van Kit zal je bij de game betrokken houden. De game lijkt je ook op te slokken, maar dit wordt regelmatig teniet gedaan door scènes die totaal niet passen bij hetgeen waar je mee bezig bent. Hierdoor wordt het ritme van de game in de war gegooid met als gevolg dat Another Sight aanvoelt alsof het meer uit losse stukjes bestaat dan uit één compleet en volledig geheel dan wel avontuur. Het is allemaal niet slecht, maar het haalt je wel regelmatig uit de ervaring. Het is zodoende niet een game die je aanspoort om in één zit het einde te halen.

Mooi lelijk

Op grafisch gebied heeft de game ook weer zijn sterke en zwakke punten. De omgevingen waarin je terecht komt zijn over het algemeen erg interessant, maar de manier waarop ze worden weergegeven is soms wat simpel en soms best wel indrukwekkend. Verder zijn objecten die je kan manipuleren soms moeilijk te zien als je als Kit speelt. Deze lichten op, maar de kleuren die gebruikt worden in de rest van de omgeving zijn vaak vergelijkbaar. Hierdoor loop je langs een object heen dat je nodig hebt om verder te kunnen komen. En dat zijn toch dingetjes die beter hadden gemoeten, net zoals meerdere onderdelen in Another Sight.

Het idee achter Another Sight is prima, maar de uitvoering laat helaas wat te wensen over. De game biedt wel wat anders dan andere games in het 2.5D-genre, maar buit dat niet uit. Dit komt door verschillende dingen. Zo wordt het ritme van de game vaak verstoord en Another Sight bouwt de moeilijkheidsgraad van de puzzels wel wat op, maar ze blijven alsnog erg simpel. Tevens zijn de graphics op het ene moment weer mooi en op het andere moment weer wat simpel. Het springen werkt ook wat stroef en dat maakt de game soms frustrerend. Nu is Another Sight geen slechte game, maar wel is duidelijk dat er veel meer in had gezeten.

• Goede voice-acting van het hoofdpersonage
  • Blindheid van Kit biedt iets nieuws in het 2.5D-genre
  • interessante omgevingen