Begin deze maand kwam CI Games met een teaser trailer op de proppen van een nieuw deel in de Sniper Ghost Warrior-serie. Een week later werd Sniper Ghost Warrior Contracts officieel onthuld en toen werd duidelijk dat de openwereldformule van het vorige deel niet wordt gebruikt. Senior Level Designer Daniel Sławiński heeft tegenover OnlySP laten weten dat dit komt door de feedback van de fans.

De eerste twee Sniper Ghost Warrior-games wisten niet goed te scoren, dus werd met het derde deel iets nieuws geprobeerd, namelijk het spel zich laten afspelen in een open wereld. Helaas was dit geen formule tot succes. Het gebruik van een open wereld was voor de relatief kleine ontwikkelaar iets te veel hooi op de vork en dat werd dan ook niet gewaardeerd door gamers.

Met Sniper Ghost Warrior Contracts zal er dus geen gebruik worden gemaakt van een open wereld, maar zijn de levels meer lineair. Zo kan de ontwikkelaar zich richten op dat wat belangrijk is in de game, namelijk het ‘snipen’ zelf.

“After Sniper Ghost Warrior 3, we got a lot of feedback from the community. What going open-world meant for us was filling the world with a lot of different activities. We felt that it kind of diverted the whole experience away from that sniper experience. Instead of focusing on the essence of the sniping experience, we got diverted in different directions. In Contracts, we really wanted to capture that core feeling of being a sniper behind enemy lines.”