Review: Metal Wolf Chaos XD – Hier is een titel waarvan we nooit hadden gedacht deze in Europa te mogen spelen. Voor het geval dat je niet bekend bent met het fenomeen Metal Wolf Chaos, dit is een mechfighter die in 2004 exclusief in Japan is verschenen voor de originele Xbox. Zoals je jezelf misschien kan voorstellen zet een Xbox exclusive nou niet echt zoden aan de dijk in Japan, ook al zit FromSoftware achter deze titel. Voordat FromSoftware zich helemaal op de kaart zette met de Souls-games en recenter Sekiro, maakten ze onder andere deze titel. Maar wat is Metal Wolf Chaos en waarom zijn we toch lichtelijk enthousiast dat deze titel hier nu eindelijk speelbaar is?

America, f*** yeah!

In Metal Wolf Chaos XD stappen we in de schoenen van niemand minder dan de president van de Verenigde Staten: Michael Wilson, een ver familielid van oud president Woodrow Wilson. Door de vele problemen die heersen in de Verenigde Staten poogt vice-president Richard Hawke een coup te plegen op het presidentschap van Michael Wilson. Maar Michael zou niet de president van de Verenigde Staten zijn als hij dit zo maar over zich heen zou laten komen. Hij stapt in zijn mech-suit en vecht voor het vrije Amerika waar hij zo dol op is.

Mocht dit je al absurd genoeg klinken, geloof ons wanneer we zeggen dat dit slechts het begin is. We hebben ons kapot gelachen met Metal Wolf Chaos XD. Devolver Digital, die de lokalisatie van deze port heeft gedaan, heeft grotendeels alles wat het origineel zo vermakelijk maakte intact gelaten. Metal Wolf Chaos XD is wellicht de meest overdreven patriottistische game ooit gemaakt. En het is schitterend. Veel meer stereotype dan dit wordt het niet en we vragen ons dan ook oprecht af of men in Japan écht zo over Amerikanen denkt. Alles gaat gepaard met een hoop explosies en onnodig geweld. Waarom? “Because I’m the president of the United States of America!”.

Gewoontjes

Metal Wolf Chaos XD is dus een mechfighter. Michael Wilson krijgt het aan de stok met het Amerikaanse leger die Richard Hawke ondersteunen om het bestuur van Amerika over te nemen. In de mech hebben we een flink aantal wapens tot onze beschikking, van gattling guns tot shotguns of granaatwerpers. Voor elke situatie hebben we een wapen klaar. Metal Wolf Chaos XD knalt gewoon lekker weg, hoewel de besturing wel duidelijk van twee generaties terug is. Alles voelt namelijk vrij houterig aan, met name het lopen in het mechsuit.

Met deze heruitgave is helaas de multiplayer verloren gegaan. Dit betekent dat we het dus enkel met de campagne moeten doen, die met zijn bescheiden vier uurtjes niet erg lang is. Wel zijn er online leaderboards aanwezig zodat jij jouw score op bepaalde levels kan vergelijken met die van vrienden en spelers van over de hele wereld. Het is jammer dat de multiplayer verloren is gegaan, maar als we heel eerlijk zijn is dat niet de reden waarom je deze game speelt.

RICHAAAARD!

Oh mensen, de algehele presentatie van Metal Wolf Chaos XD is geweldig. Grafisch is het misschien allemaal wat achterhaald en het is ook doodzonde dat alles slechts op dertig frames per seconde draait, maar het belangrijkste is bewaard gebleven: de originele voice-acting. In 2004 toen Metal Wolf Chaos exclusief in Japan verscheen, was deze al voorzien van Engelse voice-acting. Nogal belabberde voice-acting als we heel eerlijk moeten zijn. Maar dit is simpelweg van een niveau “so bad, it’s good”. Denk aan een film als Tommy Wiseau’s The Room. Het is simpelweg hilarisch om een belachelijk plot tot leven te zien komen met slechter Engels dan een gemiddelde Schwarzenegger film.

Metal Wolf Chaos XD speel je niet omdat je een goede game wilt spelen. Metal Wolf Chaos XD speel je omdat je gewoon lol wilt hebben. Met vier uurtjes is het absoluut een korte game, maar die vier uur zijn zo absurd, over-the-top en cheesy dat je daarna toch tevreden bent met het feit dat je hier tijd aan gespendeerd hebt. Metal Wolf Chaos XD voelt echter wel als een game van 15 jaar oud en daar moet je doorheen zien te kijken. Maar de algehele presentatie, met name de voice-acting, is tijdloos. Je moet Metal Wolf Chaos een keer hebben ervaren, maar het is vooral vandaag de dag als game zijnde niks bijzonders. Maar de beleving… Die is totaal uniek.

• Eindelijk in Europa!
  • Voice-acting
  • Gameplay functioneert prima