Review: Life is Strange 2 – Episode 4: Faith – Life is Strange 2 begint langzaam op een einde te lopen nu de vierde episode recent werd uitgebracht. Na de gebeurtenissen in de vorige episode, dat best wel een heftige einde kende, pakt deze episode de draad weer rustig op – een flinke tijd later ook. Wat is er precies gebeurd? Wat moet Sean doen om zijn reis met Daniel voort te zetten en waar is hij eigenlijk? Vragen die gelijk op je afgevuurd worden en die allen een antwoord krijgen terwijl het verhaal zich verder zal ontvouwen. Daar waar we de vorige episode nog ergens wat saai noemden, pakt deze het al een stuk beter aan. Let op: dit artikel bevat wat lichte spoilers.

De problemen nemen toe

Sean en Daniel hebben inmiddels behoorlijk wat meegemaakt en hun rustige leventje dat ze hadden opgebouwd in de bossen kwam abrupt ten einde. Het gevolg is dat Sean en Daniel van elkaar gescheiden worden en in deze episode is het zaak om te achterhalen waar Daniel is gebleven. Dat levert al snel wat lastige situaties op, want het wordt Sean absoluut niet gemakkelijk gemaakt. Ten eerste omdat hij verwondingen heeft door wat er aan het einde van de vorige episode gebeurde. Ten tweede: hij is nog steeds een voortvluchtige en dat maakt zijn situatie lastiger. Ten derde: Daniel is onbewust in iets verzeild geraakt wat de hele situatie bemoeilijkt voor Sean, die al zoveel pijn te verdragen heeft gekregen.

Duidelijk is dat de vierde episode een stuk spannender is dan de vorige, die gewoon te traag verliep zonder echt al te boeiende momenten, afgezien van het einde. Dat het tempo uit de eerdere – en dan met name de eerste – episode wordt opgepakt, is een prettige ontwikkeling. Het weet te boeien en de episode schotelt interessante gebeurtenissen voor. Tegelijkertijd merken we ook nu weer dat bepaalde keuzes die je kan maken vooralsnog geen grote gevolgen hebben. Sommigen zullen qua effect vast terugkomen in de laatste episode, maar de indruk ontstaat dat het gros ‘cruciale’ beslissingen nauwelijks echt grote gevolgen teweeg zal brengen.

Check, check en check

Hoewel het aanstippen van een boeiend verhaal een positief punt is, kent dat aspect ook gelijk een negatieve keerzijde. Dontnod lijkt geen risico meer te willen nemen, want letterlijk alles is zo goed als voorspelbaar. We krijgen de indruk dat de ontwikkelaar een checklist van potentieel interessante situaties afwerkt, die ervoor zorgen dat de episode een soort aaneenschakeling wordt van voorspelbare momenten. Natuurlijk zijn de situaties op zichzelf misschien in eerste instantie wat verrassend of leuk gevonden, dat varieert per speler, maar verschillende plotwendingen zagen we al van mijlenver aankomen en dat is voor een game die draait om het verhaal natuurlijk niet direct een goed uitgangspunt.

Niet dat de situaties niet interessant zijn, integendeel, maar echt verrassen doet deze episode niet. Dat is best jammer, want Dontnod kan op een creatieve wijze uit de hoek komen. Iets wat ze uitstekend hebben gedemonstreerd in het vorige seizoen. Aan de andere kant mogen we ook niet te veel klagen, want het tempo zit er nu lekker in en er duiken wat personages op die je niet helemaal verwacht had. Er zit dus wel degelijk een verrassend element in dit verhaal, wat de voorspelbaarheid enigszins verzacht. Ook de interactiviteit is toegenomen en dat maakt het tot een episode die veel meer in balans is in vergelijking met de vorige.

Variatie

Wat deze episode ook goed doet, is dat je verschillende omgevingen aandoet. Omgevingen die op zich niet heel bijzonder zijn, maar wel ergens een beetje fris aanvoelen ten opzichte van wat we in de vorige episodes hebben gezien. Ook de voice-acting is weer sterk en de nieuwe personages die je tegenkomt variëren heel erg in karakteristieken, wat gecomplimenteerd wordt met hun vertolking. Het enige is dat het soms qua animaties niet helemaal vlot loopt of wat simplistisch oogt en ook de monden bewegen soms niet op het juiste moment. Dat zijn echter kleine puntjes van kritiek, want het gros van de tijd gaat alles gewoon goed. Daarmee is deze episode dus een vooruitgang ten opzichte van de vorige, maar het is nog niet van het niveau waar dit seizoen mee begon.

Het verhaal krijgt weer wat tempo, je doet nieuwe (interessante) locaties aan en je ontmoet personages die een goede aanwinst voor het verhaal (kunnen) zijn. Het verhaal is door het hogere tempo ook wat interessanter om te volgen, maar wel is het jammer dat je de plotwendingen of de gebeurtenissen van mijlenver aan ziet komen. Toch weet de episode je wel aan het spelen te houden, omdat je benieuwd bent naar wat komen gaat en dat heeft als resultaat dat we erg uitkijken naar het slotstuk van Life is Strange 2. We hopen ook dat eerder gemaakte keuzes dan tot een climax komen, want het merendeel van de cruciale keuzemomenten lijken vooralsnog meer voor het specifieke moment relevant te zijn. Tegen het einde van het jaar sluiten we dit seizoen af en tegen die tijd komen we op de game terug.

• Variatie in personages en omgevingen
  • Goede voice-acting
  • Lekker tempo