Review: Rebel Cops – Weappy Studios bracht in maart 2017 This is the Police naar de PlayStation 4, nadat de game al eerder voor de pc was verschenen en anderhalf jaar later kwam er een vervolg op de markt. Beide games waren niet bepaald van het hoogste niveau, maar hadden toch zo hun charme. Het ziet er naar uit dat de twee delen toch goed in de smaak zijn gevallen bij gamers, want nu is er een heuse spin-off uitgekomen: Rebel Cops. Deze titel heeft heel veel overeenkomsten met de This is the Police-serie – en dan vooral het tweede deel – maar Weappy Studios heeft nu de focus op turn-based missies gelegd, waarin stealth hoog in het vaandel staat. Op papier lijkt Rebel Cops een leuk uitstapje te zijn voor gamers die de This is the Police-reeks leuk vonden en wij zochten in de praktijk uit of dat ook daadwerkelijk zo is.

Rebelse agenten

In Rebel Cops speel je als een aantal politieagenten die het plaatselijke korps vaarwel hebben gezegd, omdat het gehele bureau corrupt is. Er wordt naar de pijpen van de plaatselijke topcrimineel gedanst en daar willen de agenten nu wat aan gaan doen. Om dit voor elkaar te krijgen moet je missies volbrengen die zich afspelen in verschillende omgevingen. Hierin moet je door middel van turn-based gameplay bepaalde opdrachten voltooien, variërend van alle vijanden ombrengen dan wel gevangen nemen tot het ontmantelen van bommen. De inwoners van de stad hebben geld bij elkaar gespaard om de rebelse agenten te sponsoren, dus het is ook zaak om hen tevreden te houden.

Bekend terrein

Als je This is the Police 2 hebt gespeeld, dan zal je zonder problemen direct kunnen beginnen aan Rebel Cops. De spin-off volgt dezelfde turn-based gameplay als het tweede deel, alleen ligt de focus nu meer op stealth. Dat je nu voorzichtiger te werk moet gaan komt vooral omdat de agenten nu geen levensbalken hebben. Je kan op verschillende plekken op je lichaam geraakt worden en deze bepalen hoeveel beurten je hebt om jezelf op te kalefateren door middel van een EHBO-kist voordat je het leven laat. Een headshot staat echter gelijk aan een onmiddellijke dood. Het spel dwingt je zo daadwerkelijk uiterst voorzichtig te werk te gaan. De game vraagt dus meer strategisch inzicht en dat is tof. Je zal echt vooruit moeten plannen wil je verder komen.

Maak je keuze

De missies zijn divers en hetzelfde kan gezegd worden over de mogelijkheden die je tot je beschikking hebt. Deze zijn gemakkelijk uit te voeren dankzij de duidelijke user interface en het overzichtelijke speelveld. Je kan natuurlijk altijd direct je geweer trekken als je een vijand ziet, maar je kan hem ook gevangen nemen. Dit brengt wel extra risico met zich mee, maar het levert ook meer XP op en hiermee kan je de statistieken van je agenten verhogen. Trek je toch je geweer, zorg dan wel voor een geluidsdemper, anders zorgen de knallen er voor dat iedereen die in de buurt is wordt gealarmeerd. Tevens is het niet altijd zeker dat je raak schiet. Heeft de vijand je eenmaal in de smiezen, dan wordt de tegenstand een stuk groter. De game schotelt je al een aardige uitdaging voor, dus je begrijpt dat het een stukje erger wordt als iedereen jacht op je maakt.

Wees voorzichtig

Doe je goed je werk dan kan je je agenten oplevelen en voorzien van diverse perks. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen om je gezichtsveld te vergroten of dat je direct terugschiet als een vijand het vuur op je opent. Je moet er wel voor zorgen dat een agent met een hoog level niet dood wordt geschoten, want dood is ook echt dood in Rebel Cops. Er sluiten soms wel nieuwe agenten bij je aan, maar die beginnen gewoon weer bij level 1 en hebben geen perks. En om de inwoners van de stad tevreden te houden zul je af en toe wat zijmissies tijdens hoofdmissies op moeten pakken. Rond je deze goed af, dan zal je geldtoevoer open blijven.

Niet vergeten!

Rebel Cops doet eigenlijk niets wat je niet kent van het genre, maar wat het doet doet het goed. Wel erg vervelend is dat er levels zijn waar je verplicht bent een bepaald wapen mee te nemen. Er zijn momenten waarop een vijand maar op één manier uitgeschakeld kan worden en als je dat desbetreffende wapen niet hebt meegenomen op die missie, dan kan je deze dus niet voltooien. Hierdoor kan het voorkomen dat je helemaal opnieuw moet beginnen terwijl je denkt de missie bijna volbracht te hebben. Hier word je natuurlijk niet vrolijk van. Het was beter geweest als de agenten die je meeneemt op een missie al zijn voorzien van een standaarduitrusting, in plaats van dat je alle wapens en dergelijke voor elke missie steeds zelf moet kiezen.

Maak plaats, we hebben ongelooflijke haast

De game probeert af en toe wat extra variatie te bieden en doet dat door middel van tijdsdruk. Zo heb je soms maar een bepaald aantal beurten de tijd om een opdracht uit te voeren of de vijand krijgt na een bepaalde tijd extra versterking. Dit werkt alleen niet in deze game, want je bent namelijk verplicht om haast te maken en je kan hierdoor vaak niet je van tevoren uitgedachte plan uitvoeren. Je moet dan verplicht risico’s nemen, anders kom je soms simpelweg niet verder. Dit gaat tegen het principe van de game in. Rebel Cops is volgens de ontwikkelaar een game die zich focust op stealth en strategie, maar dat is op deze momenten onmogelijk.

Gemiste kansen

Wat ook niet altijd lekker loopt is de AI van de vijanden. Ze apen elkaar nog wel eens na, zodat je hier misbruik van kan maken of ze blijven beurten lang stilstaan, waardoor ze gemakkelijk uit te schakelen zijn. Tevens klopt de kansberekening of je raak schiet of niet zo nu en dan niet. Soms wordt er aangegeven dat de kans groot is dat je de vijand raakt, maar je schiet dan meerdere keren mis en vice versa. Rebel Cops heeft dus zo zijn minpunten en dat is best wel jammer. Als alles loopt zoals het hoort, dan is het goed vermaak, ook al doet het spel verder niets anders dan je gewend bent van het genre. Het is dan ook jammer dat de game zo nu en dan een deukje oploopt door de eerder genoemde situaties. Rebel Cops had een zeer goede titel kunnen zijn, maar dat pakt nu wat minder uit.

Rebel Cops is voor de gevraagde (budget)prijs een degelijke turn-based strategie-titel die liefhebbers van het genre zeker op prijs zullen stellen. Er is aardig wat content waar je je mee kan vermaken en de moeilijkheidsgraad is best pittig. De missies zijn divers, het speelveld is overzichtelijk en de verschillende mogelijkheden die je tot je beschikking hebt zijn gemakkelijk uit te voeren. Rebel Cops voegt verder geen nieuwe dingen toe aan het genre en er zijn wel wat punten die beter uitgewerkt hadden mogen worden, maar ondanks dat kan er zeker wat uurtjes plezier aan de game beleefd worden.

• Goed overzichtelijk speelveld
  • Leuke en uitdagende gameplay
  • Duidelijke user interface