Review: Code Vein – Het heeft even geduurd, maar Code Vein is nu eindelijk in de schappen verschenen. De game heeft een relatief zware periode gekend van onduidelijkheid en uitstel. Code Vein zou eigenlijk afgelopen jaar in september al verschijnen, maar werd uitgesteld om de game zo goed mogelijk af te leveren. De brandende vraag is natuurlijk of de ontwikkelaar hierin geslaagd is en dat gaan we uitgebreid behandelen in deze review. Ben je klaar om een wereld van verderf en vampierachtige wezens te betreden?

Boeiend verhaal met interessante personages

Laten we allereerst wat meer over het verhaal vertellen, want dat is tot op de dag van vandaag nog steeds vrij mysterieus. In Code Vein bevindt de wereld zich in een verwoeste status. De beschaving zoals wij die kennen bestaat niet meer en alles draait om overleven. De kleine hoeveelheid overgebleven mensen worden gebruikt voor hun bloed om de Revenants in leven te houden. Dit zijn de vampierachtige mensen die de zogenaamde ‘Blood Beads’ nodig hebben om niet krankzinnig te worden. Het zijn onsterfelijke wezens en ze kunnen niet gedood worden, tenzij hun hart geraakt wordt. In het hart zitten zogeheten ‘BOR Parasites’, die Revenants bovenmenselijke krachten geven. Worden ze niet op tijd van vers bloed voorzien, dan veranderen ze in de Lost, hersenloze wezens die vrij rondlopen en al moordend de wereld van Vein teisteren. Het lijkt zodoende een eindeloze oorlog te worden tussen de Revenants en de Lost.

Maar daar kom jij als speler om de hoek kijken. Jij speelt als Revenant met unieke vaardigheden die niemand anders heeft. De nodige Blood Beads groeien namelijk aan witte, dorre bomen, die langzaam maar zeker niet meer lijken te groeien. Jij bent een Void-type Revenant; dat wil zeggen dat jij meerdere Blood Codes kunt hanteren, waar we verderop in de review nog op terugkomen. Al gauw komt een vriendelijke groep Revenants erachter dat jij over unieke krachten beschikt. Eenmaal bij hen aangesloten gaat de groep erop uit om de huidige wereld te bestrijden en een betere wereld neer te zetten. Een wereld waarin mensen niet worden opgejaagd voor hun bloed en waar de Lost niet meer in bestaan.

We gaan niet te veel van het verhaal verklappen, maar het is wel degelijk een verhaal dat je geboeid houdt. Code Vein kent ook de nodige twists, die het verhaal een frisse wending blijven geven. Daarnaast houdt de cast het verhaal op een goede manier staande. Ondanks dat Revenants dus onsterfelijk zijn, hebben ze allemaal hun eigen motieven om jou bij te staan. Bandai Namco heeft goed werk geleverd om deze motieven zo menselijk mogelijk te maken, zodat je je als speler er goed in kan vinden. Ook deze motieven gaan we niet allemaal prijsgeven, maar Code Vein heeft zonder meer een kleurrijke, levendige en emotionele cast, waar je als speler goed achter kunt staan.

Uitgebreide opties voor customization en diverse speelstijlen

Hoe jij eruitziet en wat jouw speelstijl gaat zijn, laat Bandai Namco volledig aan jou over. Bij het opstarten van de game kan je jouw personage maken zoals jij dat wilt. De customization is erg uitgebreid en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Je hele lichaam kan je aanpassen tot in de meeste details. Welke kleur oogwit, je iris, extensions in je haar, noem het maar op. Ook allerlei accessoires zoals hoedjes, tasjes, strikjes en nog meer kan je op je personage plakken. Je kan er gerust een flinke hoeveelheid tijd in steken om jouw resultaat te perfectioneren. Code Vein kent een animestijl en de personages kan je dus zo kleurrijk en gek maken als je wilt. Naast de uitgebreide opties om je personage te creëren, ben je ook redelijk vrij in je speelstijl.

Zoals we al aangaven, ben jij een Void-type Revenant, die meerdere Blood Codes kan hanteren. Op je avontuur ontmoet je andere Revenants die hun Blood Code aan jou kunnen geven. Blood Codes zijn een soort presets van classes. Elke Blood Code kent zijn eigen voor- en nadelen, maar kan je in veel manieren aanpassen. Elke Blood Code is namelijk ook voorzien van een hoeveelheid Gifts die je kunt vrijspelen. Deze horen bij een specifieke Blood Code, maar door vijanden te verslaan, kun je deze vaardigheden toepassen op andere Blood Codes. Je kunt dus op veel manieren experimenteren met allerlei Gifts, Blood Codes en andere statistieken. Het spel begint echter wat traag, maar komt later meer op gang wanneer je toegang hebt tot meerdere Blood Codes, dus het kan misschien in eerste instantie even wat doorbijten zijn. Dat is overigens absoluut de moeite waard.

Combat is gruwelijk, maar heeft gebreken

Je neemt het dus vooral op tegen de Lost en daar zijn er meer dan genoeg van. De hordes van de Lost zijn er in allerlei soorten en maten en kunnen je het op veel manieren moeilijk maken. Revenants zijn gelukkig erg sterk en beschikken ook over speciale pantsers, genaamd Blood Veils. Iedere Blood Veil heeft zijn eigen pareer- en backstabmoves, die erg gruwelijk zijn. Soms wordt er ook een cinematisch effect geactiveerd, waardoor het erg badass aanvoelt. Daarnaast zijn er zat toffe Gifts, zoals spreuken en combomoves, die er erg cool uitzien. Het tempo van de gevechten ligt wat hoger dan die van Dark Souls, maar voelt af en toe wel wat minder verfijnd aan. Zo zijn er momenten dat je vijand niet geraakt lijkt te worden, dus er zijn wat hitbox issues. Gelukkig zijn deze niet storend en de combat is over het algemeen vrij goed.

Ook is het soms vrij makkelijk om langs je vijanden te lopen en ze simpelweg in hun rug neer te steken. De AI van de vijanden reageert soms wat traag, waardoor het af en toe op een backstab festijn uit lijkt te draaien. Daarnaast spelen je compagnons een vrij grote rol tijdens de gevechten. Iedere compagnon heeft zo zijn eigen skills en krachten, die bij vlagen wat te sterk aanvoelen, want soms vallen vijanden al neer voordat je ze hebt kunnen raken, dankzij een reusachtige spreuk die jouw compagnon heeft afgevuurd. De moeilijkheidsgraad ligt dus dankzij jouw metgezellen lager dan in de Souls games. Je kunt ervoor kiezen om een groot deel zonder metgezel te spelen, maar dan mis je wel wat interessante dialogen en de voordelen van coöp. Jouw metgezel kan jou namelijk laten herrijzen uit de dood en je zo een extra kans geven, iets wat in je eentje niet mogelijk is.

Een kleurrijke anime stijl met technische slordigheden

Waar Code Vein zich het meest in doet onderscheiden binnen het genre, is natuurlijk de visuele stijl. De ontwikkelaar kiest voor een anime stijl tegen een realistische wereld dat verrassend goed uitpakt. Ondanks dat de personages er apart uitzien, werkt de combinatie met de realistischere visuele wereld invulling vrij goed. Verwacht geen parelt op het gebied van graphics, maar de game heeft zeker zo zijn momenten waar je van kunt genieten. Het leveldesign is qua uiterlijk ook mooi en erg divers. Zo wisselen we plots van een verwoeste stad naar een besneeuwde bergtop of duistere grotten. Ook aan diversiteit dus absoluut geen gebrek, maar we kunnen er niet omheen dat er ook wat technische slordigheden in Code Vein te vinden zijn.

Zo merk je al gauw dat de cut-scènes soms wat textures missen aan het begin. Deze worden vrij snel daarna wel ingeladen, maar dat kan zo nu en dan een wat raar beeld opleveren. Dan zie je bijvoorbeeld de kleren van je reisgenoten aanvankelijk zonder enige details en een seconde later weer wel. Ook kent de game soms wat framerate problemen. Gelukkig komen deze alleen voor wanneer je van een oud naar een nieuw gebied rent. Buiten dat kunnen we zonder twijfel zeggen dat Code Vein voorzien is van een schitterende soundtrack. De muziek floreert met name tijdens verschillende cut-scènes waar de personages vol emotie hun verhaal vertellen of handeling uitvoeren.

Na twee jaar ligt Code Vein eindelijk in de schappen en de kern van de game bevalt erg goed. Het kent een boeiend verhaal met interessante personages waar je je als speler goed in kunt vinden. De game kent een wat trage start, maar komt echt op gang naarmate je verschillende Blood Codes hebt vrijgespeeld en die gaat combineren. De combinaties tussen de verschillende klassen zijn vrijwel eindeloos en zorgen voor veel plezier en verschillende speelstijlen. Revenant zijn voelt gruwelijk aan en de combat is erg leuk. Wel is de game wat minder uitdagend dankzij de sterke compagnons waar je mee reist en dat kan soms wat te makkelijk aanvoelen. Op wat gebreken na op verschillende vlakken, voelt Code Vein verder solide aan en het biedt uren plezier voor jou en je online vrienden. Bandai Namco geeft het Souls genre op een goede manier een nieuw gezicht met Code Vein, maar de game is helaas niet zo verfijnd als de From Software titels.

• Boeiend verhaal met interessante personages
  • Motieven waar je je als speler in kan terugvinden
  • Uitgebreide opties voor het maken van je personage