Review: Bee Simulator – De ene simulator na de andere vliegt je om de oren en je kunt tegenwoordig in vrijwel elke niche zo’n soort game vinden. Zo nu en dan zie je echter wat unieks voorbij komen of een onderwerp waar je niet zo snel een simulator van zou verwachten. Een goed voorbeeld hiervan is natuurlijk Bee Simulator, die jou als een bij rond laat vliegen in Central Park New York. Een game die omwille van zijn titel misschien wat gek klinkt en eventueel ook een verkeerde indruk kan wekken, maar laat je niet misleiden. Bee Simulator is namelijk een educatieve game die leuk is om te spelen voor jong en oud.

In korte tijd vlieg je er doorheen

In Bee Simulator krijg je te maken met alle situaties waar een bij in zijn leven mee geconfronteerd wordt. Dat bestaat enerzijds uit zijn ‘werk’ en anderzijds uit de gevaren waar dit soort dieren op deze planeet aan bloot worden gesteld. Jij neemt de rol van een jonge bij aan en gaandeweg leer je steeds meer over wat bijen doen en dat natuurlijk op een speelse manier. Zo krijg je te maken met de bijenkorf dat onder het bewind staat van een strenge doch rechtvaardige koningin die alle bijen van opdrachten voorziet. Gezien je nog jong bent, zul je in eerste instantie niet veel mogen doen, maar dankzij de avonturen kom je vanzelf bij meer ingrijpende gebeurtenissen terecht.

De game presenteert je letterlijk een verhaal over het leven van een bij en dat komt met diverse leuke details en weetjes. Je zult de ontwikkeling van een bij van jong tot ouder doormaken en daarmee is de cirkel weer rond, want de game simuleert op een speelse manier het bijenleven. Dat betekent dat je pollen moet verzamelen voor de bijenkorf, andere bijen moet helpen bij gevaar, andere insecten moet bevechten en meer. Het verhaal bestaat uit verschillende hoofdstukken, maar verwacht er niet te veel van, wij waren er met tweeënhalf uur namelijk al doorheen. Dat is nogal aan de korte kant en het had misschien iets uitgebreider mogen en kunnen zijn. Aan de andere kant, het leven van een bij is ook weer niet zo indrukwekkend dat je er tien uur mee kunt vullen.

Verken Central Park

Voor een bedrag van €39,99 is Bee Simulator tegenover z’n speelduur nogal aan de prijzige kant, maar dat valt gelukkig ietwat te nuanceren. Naarmate je door de hoofdstukken van het verhaal heen vliegt, zul je nieuwe gebieden in Central Park betreden en daar is genoeg om te ontdekken. De gehele speelwereld is namelijk best wel groot en je krijgt alle vrijheid om overal heen te vliegen. In de wereld valt ook genoeg te doen, want je zult aan diverse uitdagingen kunnen deelnemen. Die zijn simplistisch van opzet, want zo zul je moeten vechten aan de hand van quick-time events, moeten racen door door cirkels heen te vliegen, bewegingen van andere dieren moeten nadoen om te dansen en meer.

In feite zijn het allemaal mini-games die de game je presenteert, zowel tijdens het verhaal als tijdens het vrij rondvliegen en bij dat laatste is het geheel optioneel om er aan mee te doen. Gezien de game voor jong en oud is, is het allemaal vrij gemakkelijk. Hierdoor zul je vooral veel plezier kunnen beleven aan de game en hoe meer je ontdekt, hoe meer je te weten komt over het leven van een bij, de gevaren die de revue kunnen passeren en meer. Dat is echter nog niet alles, want ook zul je her en der in de wereld missies vinden die los van het verhaal staan, maar wel zijn voorzien van een structuur, inclusief voice-acting van de dieren. Dit bestaat veelal uit andere dieren helpen, dingen zoeken en meer, dus veel heeft het niet om handen, maar het is leuk genoeg om te doen.

Genoeg te doen

Waar we naartoe willen, mocht het nog niet helemaal duidelijk zijn, is dat Bee Simulator genoeg te bieden heeft qua activiteiten en content. Je zult met plezier rondvliegen, pollen verzamelen, klusjes opknappen, enzovoort. De vrolijke uitstraling die game kent in combinatie met een relatief zonnig ingestoken omgeving, zorgt voor een best wel lekkere zomerse vibe en wat de game ook goed doet, is dat het je door z’n simpelheid weet aan te trekken. We hebben het verhaal uitgespeeld, het gros van de randactiviteiten voltooid, maar alsnog hebben we zin om weer even een uurtje rond te gaan vliegen. Wat daarnaast ook in het voordeel van de game spreekt, is dat het educatief is ingericht én het beschikt over een coöp modus.

Met die coöp modus kunnen twee spelers op de bank in de game rondvliegen en alles ontdekken. In dat kader is Bee Simulator een uitstekende game om met bijvoorbeeld je kind te spelen. Op een leuke manier worden veel dingen uitgelegd en de gameplay voldoet om je te blijven entertainen. De simpelheid van alle elementen kan de wat oudere of ervaren gamer echter misschien wat tegen gaan staan na een aantal uur spelen, dus een iets hogere moeilijkheidsgraad of wat meer variatie had in bepaalde mate dus niet misstaan. Dat is slechts een detail, dus til daar zeker niet te zwaar aan. De game is overduidelijk ook geen big budget titel en daar zul je zo nu en dan duidelijk de sporen van zien.

Zo is het grafisch wel aardig, maar bij momenten zien de textures er achterhaald uit. Ook is de afwerking af en toe ietwat ruw en slordig, waarbij je kan denken aan missende textures of gebrekkig overzicht. Zo kan je tijdens het vliegen ook tegen de situatie aanlopen dat je door een smalle gang heen moet, maar dat de camera de snelheid niet kan bijhouden met als gevolg dat je tegen de wand aan knalt. Sowieso draait de camera altijd automatisch met de richting van je vlucht mee en dat is misschien niet de beste manier van presenteren, want het voelt ietwat beperkend aan – met name in nauwe omgevingen. Dat zal de jongere gamers onder ons ongetwijfeld een worst wezen en gelukkig went het allemaal vrij snel. Wel is het zonde dat het vliegen soms wat houterig en met horten en stoten gaat, wat onnatuurlijk oogt en hetzelfde geldt voor de animaties van de aanwezige mensen.

Wat niet went is dat de ontwikkelaar vergeten is om een consistente besturing in het menu te bouwen. Het ene moment kan je de opties in het menu alleen met de analoge stick bereiken en het andere moment werkt alleen de d-pad of andersom. Een merkwaardig euvel, want dat hebben we niet eerder in een game gezien. Het is ook wat omslachtig, want telkens is de manier van input anders en daar kan je niet aan wennen. Als je het in perspectief met de hele game plaatst, is het natuurlijk een slordig puntje, maar een simpele update kan dit probleem gelukkig verhelpen. Buiten dat valt er eigenlijk niet zoveel op Bee Simulator aan te merken, want in de kern is het een prima titel die voor vermaak zorgt.

Bee Simulator is een vermakelijke titel die gamers dankzij de educatieve ondertoon ook daadwerkelijk wat bij kan brengen. De mogelijkheid om de game in coöp te spelen maakt het uitermate geschikt om samen met een kind te spelen en de gameplay biedt genoeg afwisseling om je geboeid te houden. Met name de jongere gamer zal zich hier langdurig mee kunnen vermaken. Dat het grafisch niet van de bovenste plank is, is misschien wat jammer, maar geen groot probleem. Verder zijn de slordigheden, zoals de afwisselende input manier in het menu, de ontbrekende textures, de matige animaties en een bij momenten wat haperige manier van vliegen zonde. Ook het verhaal had wel iets langer mogen zijn, want tweeënhalf uur is erg kort. De game heeft op zichzelf wel genoeg content te bieden dus dat maakt het weer enigszins goed. Bee Simulator is geen topper, maar mag ondanks de minpunten in de categorie 'prima' geplaatst worden.

• Genoeg content
  • Educatief
  • Voor jong en oud