Review: Sid Meier’s Civilization VI – Laten we even héél realistisch zijn: Als jouw favoriete genre strategie is, dan zit je met een console simpelweg aan het verkeerde adres. Voor dat genre moet je hoofdzakelijk toch op een pc zijn. Nu is de horizon de laatste jaren al iets optimistischer in het console landschap, maar één van de grootste franchises schitterde toch in afwezigheid. Sid Meier’s Civilization heeft al uitstapjes gemaakt naar smartphones, tablets en zelfs de Nintendo Switch. Het leek dus slechts een kwestie van tijd te zijn alvorens wij deze serie ook weer eens op onze console mochten verwelkomen. Deze keer niet slechts een console versie in de vorm van Sid Meier’s Civilization Revolution, maar de échte Sid Meier’s Civilization VI.
De keizer in 4X-strategy
Nadat we van allebei de XCOM-delen uit de stallen van Firaxis al consoleversies hebben mogen verwelkomen, was het natuurlijk de vraag wanneer Civilization zijn weg naar ons zou vinden. Maar een game met zoveel diepgang; hoe kan dat naar een console vertaald worden? Eigenlijk best wel prima. Laten we wel reëel blijven: het liefste speel je een game als deze met een muis, maar het feit dat alles turn-based is maakt het spelen met twee joysticks niet heel vervelend. Je kan gewoon rustig de tijd nemen om jouw zet elke beurt te plannen.
Mocht je niet bekend zijn met de Civilization-serie, dan hier een korte uitleg. Civilization is een turn-based strategy game, waarbij je jouw beschaving naar de toekomst moet leiden. Dit betekent niet enkel en alleen oorlogsvoering, maar ook diplomatieke keuzes maken. Je kan niet iedere andere natie te vriend houden en dat zal je ook snel genoeg merken. Kies je bondgenoten zorgvuldig om uiteindelijk je rijk naar de top te helpen. Maar ook zal je je rijk moeten uitbreiden, soms op manieren die anderen tegen de haren instrijkt.
Je begint altijd met één stad en deze vormt de fundering voor jouw rijk. De stad groeit naarmate er meer inwoners komen. Deze groei bevorder je door genoeg voorzieningen in en rondom jouw stad te bouwen. Bepaalde gebieden op de wereldkaart zullen voorzien zijn van dingen die jouw volk nodig heeft, zoals graan, grondstoffen en hout. Ook kan je waren aantreffen die goed zijn voor je economie, zoals goud, parels en walvissen. Deze kan je weer verhandelen met andere spelers om zo jouw reputatie bij hen te verbeteren.
Ingewikkeld
Je merkt het al aan de twee alinea’s hierboven: we willen het in het kort uitleggen, maar dat is bij een game als Civilization haast onmogelijk. De game is ontzettend diepgaand, maar biedt spelers wel de kans om de game te leren spelen. Naast diverse moeilijkheidsgraden zal Civilization VI jou in eerste instantie even bij het handje vast willen pakken om je de fijne kneepjes aan te leren. Wanneer je die eenmaal onder de knie hebt, is het helemaal aan jou. Om een meester te worden vergt toch wat van je denkvermogen, iets wat wij zeker kunnen waarderen.
De besturing an sich is prima, alleen duurt het wel even voordat je door hebt welk menu onder welke knop zit geprogrammeerd. Misschien lag dit in mijn geval aan het feit dat ik Civilization VI al veel op de pc heb gespeeld, maar er zijn echt gigantisch veel menu’s. Eén om nieuwe manschappen te produceren, eentje om technologieën te ontdekken, één voor culturele wetenschappen en ga zo maar door. Het kostte de ondergetekende in ieder geval wat tijd alvorens ik doorhad waar alles nu precies zat, maar wanneer je dit doorhebt gaat het allemaal wat soepeler.
Het duurt te lang…
Het punt waar we ons zorgen om maakten bij Civilization VI was de multiplayer. In de basis werkt alles gewoon goed, maar een multiplayer potje kan makkelijk een paar uur duren alvorens de winnaar uit de bus komt. Dit heeft alles te maken met het tempo van de game en het feit dat andere spelers makkelijk een minuut over hun beurt kunnen doen. Dit doet de multiplayer aanzienlijk vertragen, iets wat bij de pc-versie toch net wat minder aan de orde is. We willen hiermee de multiplayer niet volledig afraden, maar zorg wel dat je flink wat tijd hebt alvorens je een potje start. Stop je vroegtijdig, dan geef je jezelf natuurlijk over.
Leuke stijl, slordig afgewerkt
Civilization VI hanteert een wat meer cartoony uiterlijk dan diens voorgangers. Dit uiterlijk was al aanwezig bij de Civilization Revolution-games, maar dit is de eerste keer dat een hoofddeel uit de serie ook zo’n stijl hanteert. Het zorgt er voor dat het aangenaam is om naar te kijken, maar zodra je op de details gaat letten valt het één en ander toch wat tegen. Het landschap is allesbehalve gedetailleerd en zo zijn er ook diverse schoonheidsfoutjes te vinden bij veel van de manschappen. Daar tegenover staat dat de soundtrack ronduit episch te noemen is met melodieën die gewoon ontdekking en avontuur schreeuwen! Neem daar nog een prima voice-cast bij voor de diverse leiders in het spel in diens respectievelijke moedertaal en je hebt bij ons eigenlijk de juiste hokjes kunnen afvinken.
De waarde van
Hetgeen wat ons eigenlijk het meest doet verbazen en zelfs wat deed fronsen, is dat Civilization VI voor vijftig euro in de PlayStation Store verkrijgbaar is. Een prima prijs, ware het niet dat de twee uitbreidingen genaamd ‘Rise & Fall’ en ‘Gathering Storm’ nog even bijgekocht moeten worden voor veertig euro. Hoewel Gathering Storm nog van dit jaar is, is Rise & Fall al bijna twee jaar oud. En de standaard Civilization VI is zelfs al ruim drie jaar oud! Wat ons betreft had in de aanschafprijs van de game op z’n minst één van de twee genoemde uitbreidingspakketten inbegrepen mogen zitten.
Conclusie
Petje af voor Firaxis Games voor het maken van een prima port van een gigant in het strategie genre. Door het turn-based aspect werkt Civilization VI op console gewoon prima en daarmee hebben we nu voor het eerst een échte Civilization game op consoles en niet een speciale aangepaste versie. Hoewel het technisch hier en daar wat steken laat vallen en de multiplayer naar onze mening gewoonweg té tijdrovend is, durven we wel te stellen dat je als strategie liefhebber met enkel een console in huis deze game echt wel aan jouw collectie mag toevoegen. Maar misschien loont het dan tóch om even te wachten op een Complete Edition…
Pluspunten
- De echte Civilization-ervaring op console
- Besturing werkt goed
- Enorme diepgang
- Audio is dik in orde
Minpunten
- Grafisch wat wisselvallig
- Onnodig dure uitbreidingen
- Multiplayer té traag
8.0
Wil nu niet liggen muggenziften, maar civ 2 was perfect speelbaar op ps1. Dus dit is niet de eerste goeie console civ. Goeie review wel!
@Anoniem-9255: Oei! Daar heb ik niet bij stilgestaan! Gebrek aan ervaring 😉 Toen ik 4 jaar oud was speelde ik dit soort games namelijk nog niet haha. Mijn excuus! Maar vandaag de dag kunnen we gelukkig prima uit de voeten met Civ 6 dus 🙂
Deze meteen aangeschaft. Jeugd sentiment. Kijken of het me nu ook bevalt en wat er allemaal aan toegevoegd is.
Sorry, ik ben een hele grote fan van Civ. Ik heb deel 1 kapot gespeeld, maar ook alle delen daarna. Ik had zo veel hoop en verwachtingen op de nieuwe versie, het werd namelijk steeds beter bij iedere versie. Wat een bagger is deel 6! T is alsof ik met misvormde Duplo aan t spelen ben. Dit is als Settlers 5, als de laaste simcity, dus als weer een legendarische reeks die kapot gemaakt is. Iets in me is gestorven tijdens het spelen van deze troep. Een klap in t gezicht van een echte ‘Die Hard’ Civ fan van t eerst uur. Diep triest!
Dit staat overigens volledig los van de port naar de PS. T is t spel zelf…
Deze game nog nooit gespeeld, maar als ik het zo lees, ga ik dat wel een keer doen 😀 Mijn interesse is gewekt 🙂
@Goed-Hardt: Wat is er zo slecht aan de game dan? Ik denk dat het in principe op hetzelfde neerkomt als de voorgaande delen, toch? Het is nou niet zo dat de gameplay veel verschilt tussen ieder deel.
Civ5 is het laatste deel in de serie die ik heb gespeeld en dat vond ik echt een topper. Vooral met de DLC erbij, waarmee je veel meer diplomatieke opties kreeg.
Ik wil Civ6 op de consoles daarom best wel proberen, maar als het zó slecht is…
In de review staat niet de optie genoemd om met MnK te spelen. Is die optie er niet? Controller-only?
Ik had stiekem gehoopt op een offline multi-player, zo’n beetje het hot-seat idee.
Echter gaat deze game er sowieso komen met kerst, speel. Civilization al sinds het 1e deel en heb nog geen deel overgeslagen (zelfs de call to power varianten en civ revolution heb ik uitgebreid gespeeld)
Nu heb ik met civ6 op de console geen gezeur meer met prestaties van de hardware 🙂
@Dopekoe:
Hot Seat mode zit erin!
@Goed-Hardt: Als je je over de gedateerdheid van de graphics heen kunt zetten is deel 4, wat mij betreft, nog steeds het beste. (Vazal staten, onafhankelijkheid van overzeese gebieden, de manier waarop civics werkten, de ‘globe view’, indepth informatie over diplomatieke relaties, demografische informatie, etc.)
@RLXTR:
Ik vond ieder deel wel wat hebben eigenlijk. Maar ik deel je mening dat dat hele mooie elementen waren.
@A Gamer:
Het spel voelt heel kinderlijk aan, vandaar de vergelijking met misvormde Duplo. De voorgaande civ’s voelden binnen die vergelijking meer aan als lego technic advanced. De graphics zijn ook zeer kinderlijk en lomp. Het hele citymanagement systeem is op de schop gegaan, ik vind het helemaal niet meer aanvoelen als een Civ game… Vooralsnog blijf ik deel 5 spelen met de nodige toevoegingen vanuit de community.
Ik adviseer ieder die een iPad heeft eens de gratis demo te spelen van civ6 en het zelf te ervaren. Het is natuurlijk ook slechts mijn mening. Misschien vinden anderen t geen bagger…
Multiplayer is altijd traag is civilization beurt ga niet om na elke 10seconden is al van op pc