Review: Sid Meier’s Civilization VI – Laten we even héél realistisch zijn: Als jouw favoriete genre strategie is, dan zit je met een console simpelweg aan het verkeerde adres. Voor dat genre moet je hoofdzakelijk toch op een pc zijn. Nu is de horizon de laatste jaren al iets optimistischer in het console landschap, maar één van de grootste franchises schitterde toch in afwezigheid. Sid Meier’s Civilization heeft al uitstapjes gemaakt naar smartphones, tablets en zelfs de Nintendo Switch. Het leek dus slechts een kwestie van tijd te zijn alvorens wij deze serie ook weer eens op onze console mochten verwelkomen. Deze keer niet slechts een console versie in de vorm van Sid Meier’s Civilization Revolution, maar de échte Sid Meier’s Civilization VI.

De keizer in 4X-strategy

Nadat we van allebei de XCOM-delen uit de stallen van Firaxis al consoleversies hebben mogen verwelkomen, was het natuurlijk de vraag wanneer Civilization zijn weg naar ons zou vinden. Maar een game met zoveel diepgang; hoe kan dat naar een console vertaald worden? Eigenlijk best wel prima. Laten we wel reëel blijven: het liefste speel je een game als deze met een muis, maar het feit dat alles turn-based is maakt het spelen met twee joysticks niet heel vervelend. Je kan gewoon rustig de tijd nemen om jouw zet elke beurt te plannen.

Mocht je niet bekend zijn met de Civilization-serie, dan hier een korte uitleg. Civilization is een turn-based strategy game, waarbij je jouw beschaving naar de toekomst moet leiden. Dit betekent niet enkel en alleen oorlogsvoering, maar ook diplomatieke keuzes maken. Je kan niet iedere andere natie te vriend houden en dat zal je ook snel genoeg merken. Kies je bondgenoten zorgvuldig om uiteindelijk je rijk naar de top te helpen. Maar ook zal je je rijk moeten uitbreiden, soms op manieren die anderen tegen de haren instrijkt.

Je begint altijd met één stad en deze vormt de fundering voor jouw rijk. De stad groeit naarmate er meer inwoners komen. Deze groei bevorder je door genoeg voorzieningen in en rondom jouw stad te bouwen. Bepaalde gebieden op de wereldkaart zullen voorzien zijn van dingen die jouw volk nodig heeft, zoals graan, grondstoffen en hout. Ook kan je waren aantreffen die goed zijn voor je economie, zoals goud, parels en walvissen. Deze kan je weer verhandelen met andere spelers om zo jouw reputatie bij hen te verbeteren.

Ingewikkeld

Je merkt het al aan de twee alinea’s hierboven: we willen het in het kort uitleggen, maar dat is bij een game als Civilization haast onmogelijk. De game is ontzettend diepgaand, maar biedt spelers wel de kans om de game te leren spelen. Naast diverse moeilijkheidsgraden zal Civilization VI jou in eerste instantie even bij het handje vast willen pakken om je de fijne kneepjes aan te leren. Wanneer je die eenmaal onder de knie hebt, is het helemaal aan jou. Om een meester te worden vergt toch wat van je denkvermogen, iets wat wij zeker kunnen waarderen.

De besturing an sich is prima, alleen duurt het wel even voordat je door hebt welk menu onder welke knop zit geprogrammeerd. Misschien lag dit in mijn geval aan het feit dat ik Civilization VI al veel op de pc heb gespeeld, maar er zijn echt gigantisch veel menu’s. Eén om nieuwe manschappen te produceren, eentje om technologieën te ontdekken, één voor culturele wetenschappen en ga zo maar door. Het kostte de ondergetekende in ieder geval wat tijd alvorens ik doorhad waar alles nu precies zat, maar wanneer je dit doorhebt gaat het allemaal wat soepeler.

Het duurt te lang…

Het punt waar we ons zorgen om maakten bij Civilization VI was de multiplayer. In de basis werkt alles gewoon goed, maar een multiplayer potje kan makkelijk een paar uur duren alvorens de winnaar uit de bus komt. Dit heeft alles te maken met het tempo van de game en het feit dat andere spelers makkelijk een minuut over hun beurt kunnen doen. Dit doet de multiplayer aanzienlijk vertragen, iets wat bij de pc-versie toch net wat minder aan de orde is. We willen hiermee de multiplayer niet volledig afraden, maar zorg wel dat je flink wat tijd hebt alvorens je een potje start. Stop je vroegtijdig, dan geef je jezelf natuurlijk over.

Leuke stijl, slordig afgewerkt

Civilization VI hanteert een wat meer cartoony uiterlijk dan diens voorgangers. Dit uiterlijk was al aanwezig bij de Civilization Revolution-games, maar dit is de eerste keer dat een hoofddeel uit de serie ook zo’n stijl hanteert. Het zorgt er voor dat het aangenaam is om naar te kijken, maar zodra je op de details gaat letten valt het één en ander toch wat tegen. Het landschap is allesbehalve gedetailleerd en zo zijn er ook diverse schoonheidsfoutjes te vinden bij veel van de manschappen. Daar tegenover staat dat de soundtrack ronduit episch te noemen is met melodieën die gewoon ontdekking en avontuur schreeuwen! Neem daar nog een prima voice-cast bij voor de diverse leiders in het spel in diens respectievelijke moedertaal en je hebt bij ons eigenlijk de juiste hokjes kunnen afvinken.

De waarde van

Hetgeen wat ons eigenlijk het meest doet verbazen en zelfs wat deed fronsen, is dat Civilization VI voor vijftig euro in de PlayStation Store verkrijgbaar is. Een prima prijs, ware het niet dat de twee uitbreidingen genaamd ‘Rise & Fall’ en ‘Gathering Storm’ nog even bijgekocht moeten worden voor veertig euro. Hoewel Gathering Storm nog van dit jaar is, is Rise & Fall al bijna twee jaar oud. En de standaard Civilization VI is zelfs al ruim drie jaar oud! Wat ons betreft had in de aanschafprijs van de game op z’n minst één van de twee genoemde uitbreidingspakketten inbegrepen mogen zitten.

Petje af voor Firaxis Games voor het maken van een prima port van een gigant in het strategie genre. Door het turn-based aspect werkt Civilization VI op console gewoon prima en daarmee hebben we nu voor het eerst een échte Civilization game op consoles en niet een speciale aangepaste versie. Hoewel het technisch hier en daar wat steken laat vallen en de multiplayer naar onze mening gewoonweg té tijdrovend is, durven we wel te stellen dat je als strategie liefhebber met enkel een console in huis deze game echt wel aan jouw collectie mag toevoegen. Maar misschien loont het dan tóch om even te wachten op een Complete Edition…

• De echte Civilization-ervaring op console
  • Besturing werkt goed
  • Enorme diepgang