Review: Assassin’s Creed: Brotherhood – The Da Vinci Disappearance – Sinds vorige week is de nieuwe langverwachte DLC voor Assassin’s Creed: Brotherhood genaamd The Da Vinci Disappearance verschenen in de PlayStation Store. Deze uitbreiding bevat zowel nieuwe singleplayer als multiplayer content voor Assassin’s Creed: Brotherhood, maar wil dit daarom ook zeggen dat het een goede en leuke uitbreiding is? Of is het weer een uitbreiding waar je 9,99 euro voor betaald en er uiteindelijk weinig voor terugkrijgt? Dat lees je in deze review.

De verdwijning

The Da Vinci Disappearance begint met de mensen die je op het einde van Assassin’s Creed: Brotherhood hoort praten in de achtergrond. Ze zijn namelijk aan herinneringen van Ezio geraakt waar men een tijdje voorheen niet aan kond geraken. De missie begint bij je goede vriend Leonardo Da Vinci die druk bezig aan zijn nieuwe schilderij, de Mona Lisa. Jij moet, in zijn plaats op zoek naar zijn trouwe assistent Salai. Nadat je hem gevonden hebt en vervolgens geëscorteerd hebt naar de werkplaats van Da Vinci, ontdek je dat Da Vinci zijn volledige werkplaats ondersteboven gezet en dat je beste vriend weg is. Nu is het aan jou, Ezio Auditore da Firenze, om je beste vriend Leonardo Da Vinci veilig en wel terug te brengen. Dat doe je door op zoek te gaan naar enkele van zijn schilderijen waar hints in zitten.

Deze acht nieuwe missies uit The Da Vinci Disappearance zijn wel leuk maar niet geweldig. Er was in mijn ogen vrij weinig variatie en je moest constant hetzelfde doen, schilderijen zoeken, schilderijen zoeken en nog eens schilderijen zoeken. Toch heb ik mijzelf wel opnieuw wat geamuseerd met deze nieuwe missies. Tevens is de laatste missie opnieuw weer zo spannend en leuk dat ik toch wel weer mooi op het puntje van mijn stoel zat. Ook had ik wel gehoopt dat The Da Vinci Disappearance zou eindigen met een echte klapper, maar dat was helaas niet zo. Over deze acht extra nieuwe missies voor Assassin’s Creed: Brotherhood doe je niet al te lang, na een dikke twee uur is het namelijk al gedaan.Zoals we zeiden hadden we ons erg vermaakt met deze DLC, maar er kon naar onze mening veel meer uitgehaald worden. Grafisch ziet de game er ook nog steeds dik in orde uit, zeker als je in de tuinen van Belriguardo aankomt sta je toch wel een beetje met open mond te kijken naar de prachtige tuinen.

Free-For-All en VIP’s beschermen

The Da Vinci Disappearance brengt niet alleen nieuwe singleplayer missies met zich mee, maar geeft de fans van de online multiplayer van Assassin’s Creed: Brotherhood ook enkele mooie extra’s. Deze DLC bevat namelijk één nieuwe map, twee nieuwe modi en maar liefst vier spiksplinternieuwe speelbare personages. De vier nieuwe personages genaamd de Dama Rossa, de Ridder, de Markies en de Paria zijn wel een zeer leuke toevoeging voor de mensen die alle personages in de multiplayer ondertussen al hebben gezien, maar voor mij persoonlijk gaven deze personages nou niet echt een meerwaarde om deze downloadable content te kopen. De nieuwe multiplayer map, Alhambra, was anders voor mij wel een leuke toevoeging. Alhambra is een soort Islamtisch-achtige paleis in Spanje. Deze map is ook haast perfect voor de twee nieuwe multiplayer modi waar ik het zo dadelijk over zal hebben. Alhambra is een zeer leuke map, het is namelijk perfect voor langeafstandwapens, maar tegelijk ook perfect voor close-combat aanvallen.

De twee nieuwe multiplayer modi zijn in mijn ogen de twee leukste toevoegingen aan de multiplayer. De eerste nieuwe multiplayer mode genaamd, Assassination kan je eigenlijk het beste vergelijken met Free-For-All. Hierin nemen zes tot acht spelers het tegen elkaar op en het enige wat ze hebben is de richtingaanwijzer uit de modus Wanted. Deze modus kun je vergelijken met Wanted omdat het bijna identiek hetzelfde is alleen heb je nu geen specifiek doel en mag je iedereen neersteken die je tegenkomt.

De andere nieuwe spelmodus genaamd Escort is dan weer volledig teamgericht. In de mode Escort nemen namelijk twee teams van vier personen het tegen elkaar op. Elk team heeft één persoon genaamd de VIP welke de andere drie spelers moeten beschermen. Het doel van het spel is om de VIP van de tegenstanders te vermoorden, maar er ook voor te zorgen dat de VIP van jou team ook niet wordt vermoord door de ander ploeg. Voor dit te winnen is dus teamwork ontzettend belangrijk.

Veel voor wat je betaald

Zoals je dus waarschijnlijk al doorhad krijg je toch wel vrij veel terug voor je geld. Je krijgt dus acht nieuwe singleplayer missies met weer een spannend einde, dat je toch wel wat doet uitkijken naar de nieuwe Assassin’s Creed game. Ook krijg je een zeer leuke multiplayer uitbreiding met de vier nieuwe speelbare personages, nieuwe map en twee nieuwe spelmodi. Als je nu dacht dat dit al alles was heb je het mooi mis. Als jij nu iemand bent die net niet op tijd was voor de Codex Edition van Assassin’s Creed: Brotherhood te pre-orderen en dus ook niet aan de extra content kon geraken hebben we goed nieuws voor jou. Als je namelijk The Da Vinci Disappearance aankoopt krijg je dus alles wat hierboven wordt vermeld plus nog eens alle multiplayer extra’s die bij de Codex Edition zaten, zoals de Harlequin en de Officer.

Assassin’s Creed: Brotherhood – The Da Vinci Disappearance heeft heel wat leuke nieuwe toevoegingen voor Assassin’s Creed: Brotherhood, zoals voornamelijk de acht nieuwe singleplayer missies en de nieuwe multiplayer modi. Hoewel de singleplayer missies misschien niet echt zo lang waren, is het toch een zeer leuk en vermakelijke verhaal. Tevens krijg je ook ontzettend veel voor je geld, zeker als je bijvoorbeeld kijkt naar Call of Duty, waar je 15 euro betaald voor slechts vijf nieuwe multiplayer maps. The Da Vinci Disappearance is dan ook een goede aanrader als je een grote fan bent van Assassin’s Creed en ook als je iets meer te weten wilt komen over die twee mysterieuze mannen op het einde van Assassin’s Creed: Brotherhood.

Pluspunten:

• Je krijgt zeer veel voor wat je betaalt
  • Zeer leuke nieuwe multiplayermodi