We horen wel vaker dat een ontwikkelaar een systeem in een game heeft geïmplementeerd dat zich aanpast aan de skills van de speler. Dit heeft nooit echt voeten in de aarde kunnen krijgen in de zin van dat het echt goed zichtbaar is, maar Electronic Arts trekt dit nu naar een hoger plan.

De uitgever/ontwikkelaar heeft een patent aangevraagd voor een techniek met de naam Dynamic Difficulty Adjustment. Deze moet ervoor zorgen dat de speler een ervaring voorgeschoteld krijgt die niet te moeilijk en ook niet te gemakkelijk is.

Aan de hand van jouw speelstijl kan het systeem zien wat jouw sterke en zwakke punten zijn. Hierdoor kunnen sommige onderdelen van een spel moeilijker of gemakkelijker worden, waardoor je wel genoeg wordt uitgedaagd, maar nooit gefrustreerd zal raken.

EA is van mening dat gamers door dit systeem langer van hun games zullen kunnen genieten. Ze zullen immers een game niet te snel laten liggen omdat het te moeilijk is, maar er ook niet te snel doorheen gaan omdat het weer te makkelijk is.

Het gaat op het ogenblik alleen om het aanvragen van een patent op deze techniek. Het is dus niet zeker of Electronic Arts ook daadwerkelijk van deze techniek gebruik gaat maken.