Review | Battlefield 2042 – Een half jaar en drie previews verder, maar Battlefield 2042 is dan eindelijk in ons midden. Tenminste, nog niet helemaal. Alleen bij specifieke pre-orders of als EA Play Pro-abonnee, kun je vanaf 12 november met de volledige game aan de slag. Electronic Arts heeft werkelijk alles op alles gezet om iedereen van Battlefield 2042 te overtuigen. Dat is echter niet zonder slag of stoot gegaan. Het laten vallen van de campagne en de nadruk op live-service kreeg veel kritiek. Daarentegen heeft de kleinschalige Hazard Zone modus onze interesse gewekt en lijkt ook de nieuwe Portal modus een ‘liefdesbrief’ aan de Battlefield fans te zijn. Dat enthousiasme werd echter weer getemperd door de de gebrekkige kwaliteit van de open beta. Maar goed, volgens DICE zou alles voor de release in orde zijn en of dat daadwerkelijk zo is gaan we je nu vertellen.
Een totale oorlog in de toekomst
Nu de campagne is komen te vervallen, is het verhaal ook naar de achtergrond geschoven. Als je de game opstart, krijg je een intro te zien die de setting uit de doeken doet. In de toekomst staan de Verenigde Staten en Rusland elkaar naar het leven. Het conflict wordt echter uitgevochten door No-Pats, thuisloze mensen wiens landen zijn ingestort en die zich nu verhuren aan beide partijen voor een toekomst. In ‘All-Out Warfare’ vind je de populaire Conquest en Breakthrough modi terug en bij de start van ieder potje, wordt er een klein beetje achtergrondinformatie gegeven, maar er is geen sprake van een narratieve ervaring. Ongeacht welke van de twee modi je speelt, hier vind je de typische Battlefield gameplay terug waar de serie zo bekend om staat. Daarnaast speel je nu op de grootste maps ooit in de serie.
Dat klinkt als marketing praat, maar zodra jij je eerste stappen in de sneeuw op de map Breakaway in Antarctica zet, weet je dat er geen van woord gelogen is. De schaal van de slagvelden, waar er in totaal zeven van zijn, is ongekend. Maar liefst 128 spelers nemen het tegen elkaar op en dankzij slim ontworpen clusters, zit je nooit om actie verlegen. Voor de PlayStation 4 en Xbox One is dat aantal wel teruggeschroefd naar 64 spelers en ook al speel je op dezelfde maps, het speelveld is kleiner gemaakt. Laat dat echter de pret niet drukken, want ook dan speelt het nog heerlijk weg. Battlefield 2042 is namelijk veel toegankelijker geworden. Zo kun je nu, zolang de voorraad strekt, op ieder moment een voer-, vaar- of vliegtuig met je tablet bestellen. Verder kun je dankzij het nieuwe Plus System in real-time je wapens aanpassen.
Die flexibiliteit is hard nodig, want de slagvelden zijn erg dynamisch. Hourglass speelt zich in Doha af, dat in Qatar ligt. Het kan zomaar gebeuren dat jouw bikkelharde strijd om een controlepunt wordt verstoord door een enorme zandstorm. Op de map Kaleidoscope vecht je in een futuristisch ogende omgeving vol wolkenkrabbers. Je kunt hier relatief veilig op het dak als sluipschutter huishouden, maar dat kan abrupt ten einde komen als er ineens een enorme orkaan komt aanzetten. Het scheelt dat je nog steeds over een parachute beschikt en dus makkelijk naar beneden kunt springen. Daarnaast zijn er overal ziplines te vinden om je snel te verplaatsen of je pakt gewoon ouderwets de lift. Die onvoorspelbaarheid en conflicten tussen infanterie en voer- of vliegtuigen zet de typische Battlefield gameplay nog beter in de verf.
Verbeterd en afgeslankt
Dat geldt ook voor de verbeteringen die DICE naar aanleiding van de kritiek op de open beta heeft doorgevoerd. Zo was het erg moeilijk om vriend van vijand te onderscheiden, maar dankzij een aangepaste grafische interface hebben we daar nu geen last meer van. Daarnaast is de in-game communicatie weer terug van weggeweest. Je kunt dus met een druk op de knop je squad informeren. Verder is het ping-systeem (waarmee je onder meer locaties en vijanden kunt aanduiden) onder handen genomen en is de ‘Big Map’ weer beschikbaar. Hiermee kun je een overzicht van het slagveld oproepen om te zien waar je squad is en welke objectives aandacht behoeven. Tot slot krijg je nu ook een indicatie wanneer een granaat naar je wordt gegooid, iets wat een groot gemis was gedurende de open beta en tot veel ergernis leidde.
Tot zover de toevoegingen, echter hebben we na vele uren spelen ook gemerkt dat er een aantal dingen ontbreken, die we wel in een Battlefield game hadden verwacht. Dat begint gelijk bij hoe je personage over het slagveld beweegt. Rollen, gebukt rennen, naar links of rechts leunen en op je rug over de grond achteruit kruipen zit er niet meer in. De bekende takedowns zijn niet langer in first-person en je kunt geen fortificaties meer bouwen. Daarnaast zie je niet hoeveel schade je doet zoals bijvoorbeeld in Battlefield 1. Verder krijg je geen informatie te zien of er hospik in de buurt is en het traditionele scorebord ontbreekt. Het grootste gemis is echter de destructie waar de serie zo bekend om staat. Het is wel degelijk aanwezig, maar in vergelijking met voorgaande games is het qua intensiteit behoorlijk teruggeschroefd.
Specialists en Hazard Zone
Zoals inmiddels bekend vervangen de nieuwe Specialists de vertrouwde klassen uit eerdere Battlefield games. Door het loslaten van vaste klassen heb je veel meer de vrijheid om je personage op jouw speelstijl af te stemmen. De bekende archetypen van Assault, Recon, Scout en Support blijven wel bestaan, maar hoe je die precies invult bepaal je zelf. Uiteraard moet je veel opties eerst vrijspelen, maar DICE was zo aardig om ons direct toegang tot alles te geven. Wellicht heb je het nieuws gelezen dat het aantal wapens drastisch minder is, echter merk je daar tijdens het spelen niets van. Er zijn voldoende mogelijkheden om een gevarieerde loadout samen te stellen en de aanwezige wapens kun je ook aanpassen met bijvoorbeeld een geluidsdemper of een ander vizier. Daarnaast is de zogenoemde ‘gunfeel’ uitstekend met wapens die lekker wegschieten en voldoende overtuigen. Je komt tijdens het spelen dan ook zeker niets te kort.
In ‘All-Out Warfare’ bieden de nieuwe Specialists zeker meerwaarde, vooral als je in een squad zit met bekenden en goed samenspeelt. Het is echter in de nieuwe Hazard Zone modus dat de Specialists echt tot hun recht komen. In korte intense potjes moet je in een squad van vier data drives zien te bemachtigen en op één van de twee extractie momenten de map succesvol verlaten. Als dat lukt, verdien je geld waarmee je wapens en uitrusting kunt kopen. Daarnaast krijg je het geld dat je hebt gespendeerd terug. Ga je dood of haal je het einde niet, dan ben je gelijk alles kwijt, maar je krijgt wel geld voor het doden van andere spelers of NPC’s. Hazard Zone is namelijk een combinatie van PvP en PvE. Denk aan een mengelmoes van Escape from Tarkov, Counter-Strike en de beste momenten uit PlayerUnknown’s Battlegrounds.
Om een voorbeeld te geven: na de eerste paar potjes te zijn afgedroogd, zijn we op Discord tactieken gaan doornemen (VOIP zit nog niet in de game). Het is erg belangrijk om af te spreken wie wat meeneemt, anders kun je het al snel schudden. Daarom hadden we besloten snel de makkelijkste data drives te claimen om daarna direct voor de eerste extractie te gaan. Met één sluipschutter op het dak, kon de ander met zijn drone vijanden in kaart brengen en zorgden de overige twee voor munitie en ondersteuning. Met deze tactiek hebben we meerdere vijandelijke teams kunnen uitschakelen. Iedereen moet dan echter nog zijn vlucht zien te halen, wat intense gevechten oplevert. Zelfs al haal je het vliegtuig, ben je nog niet veilig totdat je daadwerkelijk in de lucht ben. Een goed gemikte granaat heeft ons dat pijnlijk duidelijk gemaakt.
Portal, een ‘liefdesbrief’ aan de Battlefield fans
In onze Battlefield Portal preview zijn wel al uitgebreid op de mogelijkheden van deze krachtige toolbox ingegaan, dus dat gaan we hier niet opnieuw herhalen. Jullie willen natuurlijk weten hoe het speelt en in de eerste instantie maakt het geen indruk. We hebben VIP Fiesta en Rocket Jumpers ervaren. Bij de eerste moet je de VIP van het andere team vermoorden en bij de tweede heeft iedereen een bazooka met maar één raket. Om weer munitie te krijgen moet je vijf keer in de lucht springen en anders kun je elkaar alleen nog met messen te lijf gaan. Tot slot hebben we nog een Free-for-All gedaan, wat door de complete chaos totaal niet lekker wegspeelde en waarbij vooral het geluid erg stoort. Ongeacht de afstand lijkt het alsof vijanden direct naast je lopen, waardoor je moeilijk kunt plaatsen waar het gevaar vandaan komt. Overigens is het audiodesign in de game erg degelijk, maar het niveau van Battlefield 1 wordt niet gehaald.
Die teleurstelling verdween echter als sneeuw voor de zon dankzij de Portal Classic Experiences. De beste content uit Battlefield 1942, Battlefield: Bad Company 2 en Battlefield 3 is volledig opnieuw gemaakt zodat er volop mee geëxperimenteerd kan worden. Je kunt echter ook gewoon zowel Conquest als Rush spelen, precies zoals je dat van de originele games gewend bent. Met andere woorden: In Battlefield Portal kun je die oudere games opnieuw ervaren, maar dan in veel meer detail. We hebben onze ogen uitgekeken op maps zoals El Alamein, Valparaiso en Caspian Border. Dat is pas de helft van het aanbod, want in totaal zijn er zes specifieke Portal maps. Alle drie de games spelen heerlijk weg en zorgen ervoor dat Portal een geweldige toevoeging is. De experimentele modi mogen dan nog niet overtuigen, de toekomst ziet er erg rooskleurig uit voor dit community-gedreven platform.
Instabiele framerate, lag en bugs
In de preview van Battlefield 2042 hebben we onze zorgen geuit over de gebrekkige optimalisatie en de instabiele framerate. Sindsdien heeft DICE constant benadrukt dat het om een oudere build van de game gaat en dat de huidige build, die jullie ook te spelen krijgen, een stuk beter draait. Het goede nieuws is dat de game zeker een stuk beter draait, echter is het nog steeds niet positief te noemen. Wederom viel het op ons systeem (GeForce GTX 1060, Intel i7 7700K, 16GB RAM) niet mee om de framerate (die uncapped is) op een 2K-resolutie constant te houden, zelfs niet wanneer je alles grafisch lager instelt. Bij ons wisselde dat van rond de 50fps tot onder de 30fps. De technische ondersteuning van DICE had het er maar druk mee op Discord. Meerdere journalisten, met uiteenlopende systemen, slaagde er maar niet in om de game stabiel te laten draaien, ongeacht hoe krachtig hun hardware is.
Op zich valt daarmee te leven, echter gooide de aanhoudende lag bij ons flink roet in het eten. Zelfs met lage ping van onder de 50 ms, was de game bij vlagen onspeelbaar. Nu werd hier in mindere mate melding van gemaakt, dus mogelijk gaat het om geïsoleerde problemen. Het was voor ons echter moeilijk raak schieten, als het beeld zelfs op rustige momenten stottert en tegenstanders over de map flitsen. Verder zijn de bugs nog alom aanwezig. Denk hierbij aan voertuigen of stukken decor die in de lucht zweven, animaties die niet correct werken en heel veel clipping issues. Dat laatste uit zich onder meer in een bug, waarbij je door de map valt nadat je dood bent gegaan en opnieuw mee wilt doen. Tot slot zijn er ook diverse matchmaking problemen, echter wordt daar aan gewerkt en naarmate de tijd verstreek, ging dat steeds beter.
Gereviewd op: Pc.
Ook beschikbaar op: PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One en Xbox Series X|S.
Conclusie
Vanaf het begin heeft het prijskaartje ons erg tegen gestaan, maar daar komen we nu op terug. Met Battlefield 2042 krijg je zeker waar voor je geld. In de maps voor ‘All-Out Warfare’ ondervinden we de meeste problemen, maar door de ongekende schaal en het dynamische verloop zien we dat door de vingers. Hazard Zone is nu al ons favoriete modus en een ideale uitlaatklep voor spelers die het graag tactischer en intenser willen aanpakken. Tot slot biedt Portal ongekend veel mogelijkheden die nu nog niet helemaal uit de verf komen, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de Classic Experiences. Het is dan ook zonde dat de huidige technische staat de score omlaag drukt en naast die problemen aanpakken, moet de game zeker nog meer gepolijst worden. We zien de toekomst voor Battlefield 2042 echter zonnig tegemoet en als je ons zoekt, dan zijn we op de digitale slagvelden te vinden.
Pluspunten
- Ongekende schaal en dynamisch verloop
- Veel toegankelijker
- Intense Hazard Zone modus
- Een legio aan mogelijkheden met Portal
- Fantastische Classic Experiences
Minpunten
- Instabiele framerate plus lag en bugs
- Huidige Portal experimenten stellen teleur
- Moet nog meer gepolijst worden
8.0
Nu ben ik ook benieuwd naar de Halo review en hoe die beoordeeld wordt. Jullie geven cod een 6 en deze een 8.
En toch een 8? Had minder verwacht eerlijk gezegd
“Alleen bij specifieke pre-orders of als EA Play Pro-abonnee, kun je vanaf 12 november met de volledige game aan de slag.”
Waar is deze review dan op gebaseerd? De beta? Noem dat dan op zijn minst.
Ik moet u brol reviews niet lezen. Elke shooter fanaat weet dat deze fire is en in het eerste jaar problemen zal hebben met netcode. Dit zal battlefield 4 2.00 worden de komende jaren. Legendarisch dus…
Instabiele framerate en bugs zal dit game ruineren, ik betwijfel sterk dat dat slechts een klein minpuntje is waardoor de game alsnog een 8 kan scoren
@Anoniem-5903: In de tekst staat duidelijk dat het om de build gaat die iedereen zometeen krijgt te spelen.
Leuke review. Heb er zin in.
Betwijfel wel echt of een krachtige build het niet soepeler laat lopen. De recommended requirements staat 3060/6600xt voor, wat best veeleisend is. Een 1060 ben je rond de minimale specs bezig.
We gaan het meemaken.
Mochten jullie het spel zeker houden in ruil voor een goed cijfer?
alsj lag hebt kanj gelyk 2 punten eraf trekken, en dan hebj nog instabiele framerate en bugs, al met al minstens 3 tot 3.5 punt eraf
een 7 zou rechtvaardig zijn, jammer dat ergeen singleplayer is, de setting was perfect ervoor
Ik vind dat jullie als nieuws en review site wel een pauper GPU hebben. Niet om te bashen, want ik heb zelf ook een 1060. Maar ik gebruik mn PC puur voor sim racing. Voor moderne games is dat echt niet genoeg. Zullen die framerate issues misschien daar aan liggen?
Top game ! Volgende gameplay zegt meer dan genoeg:
https://youtu.be/LdChc4BkTFI
En zoals reeds werd gezegd, jullie GPU is echt ondermaats om als maatstaf te dienen voor een professionele review.
@Anoniem-5258: Problemen bij release of in eerste jaar zijn gewoon meer dan terechte minpunten bij een review. En wat de redt betreft, jij hebt kennelijk een glazen bol? Kan jij ons ff de releasedatum van GTA VI en God of War geven?
@Anoniem-2138: het lijkt mij dat ze een gemiddelde gpu hebben gepakt om een eerlijker beeld te schetsen. Je kan met een beest revieuwen maar als dan vervolgens het “normale” volk die fps bij lange na niet haalt hoe fair is de review dan?
@Anoniem-1769: je mag altijd een game houden na een review.
Best een hoog cijfer een 8, met zoveel technische mankementen. 7.5 had beter op ze plek geweest. Voor betafield, uh ik bedoel battlefield.
@Anoniem-2138: Niet iedereen op de redactie heeft een game pc. Degene die wel een dergelijke setup hebben, zitten met andere specs. Daarom geven we ook per review aan (mits op pc gereviewed) met welke specs er gespeeld is.
Overigens zijn de minimum specs een 1050, en de recommended een 3060. Onze Johnny zit er mooi tussen in. Mocht een pc setup onder zulke specificaties zitten, reviewen wij dan een game ook niet op een pc en grijpen we naar een console versie.
@FearsomeUnicornKiller:
Hoe draaiden jullie hem dan, low mid high of ultra ?
Tanks bestellen met een tablet ik weet het niet hoor.
Waar is de oldskool battlefield zoals vietnam, battelfield 3,4.
Dit klinkt als battlefield light om maar een superbreed publiek te kunnen trekken.
Ik wacht wel een maandje vermaak.me prima met hell let loose.
Dat voelt als een echte shooter en geen arcade shitshow.
@Anoniem-8251: Betafield is nog genereus, eerder Alphaville
@Anoniem-1769: die copy is de beloning voor het schrijven van de review, want een regulier salaris in € krijgt diezelfde schrijver niet. Ook krijgen de redacties vaak wat extra promo copy’s en wat game gerelateerde goodies die ze dan onderling verdelen. Wat daarvan overblijft (pet, t-shirt, tas, sticker etc) word dan soms verloot middels een wedstrijd op de website. Op deze manier krijgt de uitgever gratis aandacht voor zijn product onder de noemer free publicity. Mijn buurman heeft een paar jaar de PR gedaan voor een uitgever (EA) en die vertelde onlangs hoe dat achter de schermen precies gaat. Ik was echt stom verbaasd.
On topic: goede review, leest lekker weg.
@The Dutch Hunter: ja duuh het is BF. Cod is letterlijk elk jaar dezelfde kuil.
Playsense spoort niet.
Bugs en lag en dan een acht.
Jullie kunnen we ook niet serieus nemen.
Instabiele framerate plus lag en bugs en toch een 8 geven? Is toch niet geloofwaardig meer? Deze game had ook een 6 moeten krijgen.
Een 8?! Dit kan je toch niet serieus nemen? Ik heb zin in BF en zie ook de potentie, maar je reviewed de game zoals op release en dan is hij écht geen 8 waard, hij is net als BF4 destijds duidelijk niet af. Doe dan a la NMS over een jaar een tweede review ofzo, helemaal niet raar met een live service IMO.
Hoop dat de game beter draait op de ps5 de beta deed het redelijk goed
@Razgriz18: Klagen over een cijfer terwijl je de game zelf niet hebt gespeeld. Het moet niet gekker worden. Wat een jank generatie is dit toch.
@Anoniem-6140:
Als het op de pc al drama is met de dikste setup, vergeet het maar.
@Anoniem-973: Volgens mij staat er ergens in deze review dat je oude BF’S als BF1942, BFBC2 en BF3 kunt herleven…. hoezo BF light!?
Komt er hier ook nog een console review ?
Ik ben momenteel aan het spelen op de Series X via Ultimate Edition en de console op Australië te zetten. Tot dusver loopt het allemaal goed hoor. Er zullen vast wel wat glitches zijn, zoals altijd wel bij een onvoorspelbare sandbox zoals Battlefield maar ik ben absoluut nog niets onspeelbaar tegengekomen.
@Anoniem-5795: ja het ziet er heel goed uit.
Gameplay is goed .
Men is zwaar onder de in druk
Het is een must buy voor de liefhebbers .
Keurig lui, een 8 te hoog vinden zonder de game te hebben gespeeld.. man man. Voor de rest nette review, morgen kan ik zelf aan de slag!
@Anoniem-5258:
Deze man snapt het. Amen.
Als je een beetje BF speler bent
dan weet je dat het altijd wat tijd zal kosten voor alles is zoals het moet zijn.
En eigenlijk is dst bij alle fps online games het geval. Had ik het liever anders gezien? Ja. Maar er valt altijd wat te doen aan balans / feedback. En als men wil gaan janken om wat minimale mankementen die met tijd ook verdwijnen, dan moet je tegenwoordig elke game afkraken vanaf dag 1 op enkele uitzonderingen na. Alleen is dat handje vol games nooit online maar juist SP. En ook daarvoor krijg je altijd nog patches.
@FearsomeUnicornKiller: dan moet je ook geen beta reviewen die op de pc te spelen is. verdienen jullie niet genoeg om ff eens per 4jaar een nieuwe gpu te gooien in jullie pc’tje? dat is wel erg armzalig….
@Anoniem-774:
Lol minimaal 69 ballen, 22 wapens en geen scoreboard meer. Eerste dlc 1 alweer delayed naar 2022. Lag fps stutter, hard pass.
Ik snap dat niet. Een game die technisch in zo’n staat wordt afgeleverd een 8 geven… Lag en framerate die inzakt zijn echt killing voor een online en MP only shooter. Dan kan gewoon echt niet en zou hooguit een magere voldoende (6) moeten zijn…
@Anoniem-8205:
Tis bijna 2022 vrind.. of verwacht je na release gelijk dlc… smh
De review pc is simpelweg niet krachtig genoeg om dit soepel te laten draaien.
Kan elke banaan recht proberen te lullen maar dit is het.
@Anoniem-8701:
Ze hebben de settings toch zo aangepast aan hun hardware man. Je opmerking had inhoud als er bij minpunten stond, grafisch niet in orde. Je kan gewoon je instellingen zo zetten dat je de gewenste 60fps heb, met die desbetreffende kaart.
PU geeft trouwens ook maar een 7. Dus het is gewoon niet koek en ei kwa optimalisatie.
1440p op een GTX1060? Lmao
@Anoniem-2799: Persoonlijk heb ik recent nog een nieuwe pc samengesteld: 6900 xt, 5900x, 2gb SSD, en 32 RAM. Dus had ik de review geschreven, waren er misschien andere resultaten uit gekomen idd, maar in het geval van mijn collega is er niks aan de hand. Zijn GPU is immers zo’n beetje het gemiddelde wat de gamer heeft.
En misschien is het je niet opgevallen, GPU’s zijn op het moment een beetje lastig te verkrijgen….
@FearsomeUnicornKiller:
Dit is dan ook een uiterste aan de ander kant. 6900xt is complete overkill. Mag toch hopen dat een dergelijke setup voor andere dingen gebruikt word dan enkel gaming.
Ik neem aan dat je een 2tb ssd hebt niet 2gb.
Een low end videokaart van 5 jaar geleden…. ja niet zo gek dat de wat meer zware spellen niet lekker draaien 😉
Was alweer vergeten dat deze game uitkwam. Tnx voor de reminder!
@Anoniem-8160: haha yes, 2 TB idd
ik gebruik het voor meer, maar met gamen is beetje overhead geen overbodige luxe imo
Battlefield Portal is toch wel een meesterzet..
@Anoniem-774: Dit!
Laat deze multiplayer bot game liggen. Over paar maanden zijn alleen bots online. Halo gaat schijnen!
De enige mensen die positief praten over de beta van 10 uur zitten hier denk ik. Misschien omdat de ps players dit de enige hoop is voor een goeie shooter! Maar omg wat is de game slecht! Check Reddit megathread battlefield2042. Geen 1 positieve reactie! Vraag een refund aan en ga voor halo als je een shooter liefhebber bent. Alle respect naar Playsense dat ze ook nu Team xbox ondersteunen een wijze beslissing!
@Anoniem-229:
Eens, deze game is echt 10 x erger dan cyberpunk (waar ik overigens weinig last van problemen had)….
Wat een schijtgame is BF2042 geworden. Massaal refunds aanvragen!
Eerlijke vraag voor redactie: Is dit een betaalde review? Of is er iets in ruil gezet?