Review | Horizon: Forbidden West – Als je ooit in het bezit bent geweest van een PS4-console, dan is de kans groot dat je wel eens geproefd hebt van Horizon: Zero Dawn. Velen beschouwen deze openwereldgame uit 2017 van het Nederlandse Guerrilla Games namelijk als één van dé toppers van de vorige generatie. Terecht, overigens. In een wereld vol remasters, sequels en dergelijke, bracht dit originele IP de frisse wind die we nodig hadden. Het zal dan ook waarschijnlijk niemand verbazen dat een Horizon sequel op de planning werd gezet. Horizon: Forbidden West is hier en brengt ons meer epische avonturen met de sympathieke Aloy. Wij doken in deze post-apocalyptische sequel om te ontdekken of we de magie van het origineel ook hier konden terugvinden. Horizon: Forbidden West is een direct vervolg op Horizon: Zero Dawn, dus die eerst spelen is aangeraden. Weet dan ook dat er wat spoilers zullen volgen…
Een nieuwe dreiging
Nog hier? Oké, dan duiken we in het nieuwe avontuur van Aloy! Onze favoriete roodharige boogschutter is immers terug en een nieuwe dreiging moet uitgeschakeld worden. Na de vernietigende ‘Battle for the Spire’ bij Meridian, vertrekt Aloy direct op een nieuwe tocht. Nee, tijd om even neer te zitten en op het gemak een biertje te drinken heeft ze niet, want de kwaadaardige AI HADES blijkt dan toch nog niet helemaal zo verslagen te zijn als gedacht… Intussen breekt ook een gevaarlijke plaag uit en het land begint langzaamaan af te sterven. Aloy ‘to the rescue’ dan maar! De mysterieuze Sylens, die we op het einde van Zero Dawn HADES gevangen zagen nemen, laat Aloy weten dat de oorzaak van deze plaag te vinden is in de ‘Forbidden West’, een ruig landschap waar verschillende vijandige stammen hun thuisbasis hebben. Het is aan Aloy dit landschap te trotseren en de wereld te redden…
Net zoals zijn voorganger, schotelt Forbidden West je een avontuur voor waarbij Aloy een groot gebied moet zien te verkennen, in aanraking komt met een kleurrijke cast aan interessante figuren – zowel oud als nieuw – én geheimen ontdekt over het verleden van de aarde. Want ja, ook in het Westen heeft de wereld al betere tijden gekend: waar ooit miljoenen mensen leefden in bruisende steden, blijven nu enkel maar ruïnes over en bovendien maken mechanische machines het land onveilig. De verhaallijnen in het Westen zijn opnieuw geweldig: epische momenten, plot twists en emotionele scènes volgen elkaar op. Het is echter wel jammer dat je wat geduld moet hebben tot het verhaal écht goed wordt. Het duurt namelijk even vooraleer Aloy het Westen betreedt en de proloog die hieraan voorafgaat is te lang en blijft niet altijd even interessant.
Een rijkgevulde wereld
Horizon: Forbidden West blijft een openwereldgame en dat betekent dat je uiteraard ook heel wat zijactiviteiten tegen het lijf zal lopen. Waar veel openwereldgames graag beroep doen op ‘copy-paste’ werk om zo hun wereld ingevuld te krijgen, weet Horizon: Forbidden West zich echter te onderscheiden van de menigte door de zijmissies – of toch het grootste deel ervan – echt interessant te maken. Allereerst zijn er de verhaalgedreven zijmissies: deze hebben telkens een (korte) verhaallijn die los staat van de hoofdmissies en deze zijn zeker de moeite waard. Daarnaast heb je ook zogenaamde ‘Errands’. Denk hierbij aan ‘zoek item X en breng het terug voor een beloning’. Je hoort het al: niet echt baanbrekend gamedesign, maar deze zijn dan ook niet het hoogtepunt van de game.
Er zijn nog een hele hoop amusante randactiviteiten die echt wél de moeite waard zijn: Cauldrons keren terug (uitgebreide dungeons met een baasgevecht op het einde), alsook vijandige kampen waarbij je de leider moet zien te doden. Niets nieuws zou je denken, maar deze zijn op een erg gevarieerde en leuke manier gemaakt, waardoor je je niet zal vervelen. Dit is slechts in het begin: zo zijn er ook relieken verstopt in oude ruïnes, die je met behulp van ruimtelijke puzzels moet zien te vinden. Ook kan je personages uitdagen om ‘Machine Strike’ te spelen, een verrassend diepgaande minigame die enorm verslavend is. Leuk is ook dat vele zijactiviteiten aan elkaar verbonden worden door middel van een overkoepelende quest, wat ook motiveert om te blijven spelen. Er is nog heel wat te ontdekken, maar we willen niet al te veel spoilers weggeven, dus ga het Westen in en ontdek voor jezelf wat de wereld allemaal te bieden heeft; je zal er geen spijt van krijgen!
Ruiter, duikster, bergbeklimster en amateurpilote
De uitgestrekte open wereld oogt initieel misschien wat overweldigend groot, maar gelukkig heeft Aloy heel wat mogelijkheden om die wereld te doorkruisen. Forbidden West kent hier wat nieuwigheden: zo kan je het luchtruim verkennen met je glider, waardoor je veilig van hoge toppen naar beneden kan zweven. Vlot traverseren kan je ook via de ‘Pullcaster’, wat eigenlijk een grappling hook is die op bepaalde punten bevestigd kan worden. Ook het bergbeklimmen is uitgebreid: waar je in de eerste game enkel maar kon klimmen op specifieke plaatsen, kan je hier veel vrijer rondklauteren. Vele rotsen en bergen zijn nu immers klimbaar zónder gele balken! In theorie tenminste… in werkelijkheid kan Aloy echter enkel klimmen op vaste ‘klimpunten’, die zichtbaar worden als je ze scant. Een beetje valse vrijheid dus, want je kan niet klimmen op plaatsen waar er geen klimpunten voorzien zijn en dit is niet altijd het geval.
Dit zorgt voor wat frustratie, want soms liggen deze klimpunten ongelegen ten opzichte van elkaar, waardoor Aloy wel eens de verkeerde kant op durft te klimmen, vast komt te zitten of gewoon als een malloot van de rots afspringt. Ook de onderwaterwereld krijgt nu een belangrijke rol: de woeste golven herbergen veel geheimen en de nieuwsgierigheid van Aloy kent geen grenzen. De besturing onder water is niet 100% soepel en ook dit kan wel eens frustreren, maar dan vooral in de eerdere hoofdstukken van het verhaal. Dan ben je immers gebonden aan de beperkte longcapaciteit van Aloy, waardoor je slechts een beperkte tijd onder water kan manoeuvreren voordat je een verstikkende dood sterft. Later in het spel speel je een apparaat vrij waarmee je kan ademen onder water, wat het minder erg maakt als Aloy eens de verkeerde kant opzwemt.
Bullseye
De combat is in Horizon: Forbidden West veelal hetzelfde als in zijn voorganger, maar met wat uitbreidingen hier en daar. Het schieten met pijl en boog, de meest frequente vorm van combat, is nog steeds fantastisch. Als een ware scherpschutter moet jij je pijlen zien af te vuren op de zwakke plekken van je vijanden, door gebruik te maken van je uitgebreide arsenaal aan wapens en munitie. Sommige wapens zijn gebleven uit deel één, maar er zijn ook nieuwkomers, zoals een soort gatling gun voor hevige aanvallen genaamd de ‘boltblaster’ en ontploffende speren. Ook mêlee aanvallen met je speer zijn een optie, ditmaal met meer diepgaande combo’s dan in de eerste game. Elk wapen voelt bovendien anders aan dankzij de adaptieve triggers van de DualSense controller. De haptische feedback is overigens nog een pluspunt: of je nu loopt, klimt of zwemt, je controller zal anders aanvoelen. Ook in gevechten zullen aanvallen extra hard aankomen, omdat je de klap ook via je controller incasseert.
Ook het element dat aan je munitie vasthangt, heeft invloed: elke vijand is uniek en heeft zo zijn eigen sterktes en zwaktes, dus het is aan jou om het geschikte wapen voor elke situatie te vinden. Sommige machines ontploffen wanneer je een welgemikte vuurpijl op hun zwakke plek schiet, of andere worden vergiftigd als je een corrosieve aanval op hen loslaat. De vijanden zijn opnieuw erg divers en gevarieerd: vele oude bekende keren terug, maar ook enkele nieuwe mechanische gezichten betreden het toneel. Wat dacht je van een Tremortusk, een woeste machine die met zijn slagtanden een enorme ravage kan aanrichten, of een Slitherfang die rondkronkelt en gif op je spuugt. Elke vijand heeft zo zijn unieke ‘drops’, die je kan gebruiken om jouw wapens mee te versterken. Hierdoor wordt het jagen op specifieke vijanden aangeraden en ook beloond.
Misser
Horizon: Forbidden West voegt ook wat nieuwe ingrediënten toe aan het basisrecept, om zo het geheel wat rijker te maken. Zo zijn er nu ‘weapon techniques’ en ‘valor surges’ aan de combat toegevoegd. Beide speel je vrij door skill points te investeren in een skill tree en beide zijn aanvallen met een ‘twist’. Weapon techniques zijn gebonden aan een bepaald soort wapen en zijn technieken die je aanval met dit wapen lichtjes veranderen. Zo kan je, bijvoorbeeld, meerdere pijlen tegelijk afvuren of een speer gooien die ontploft met vertraging. Valor surges zijn dan overkoepelende speciale aanvallen die je moet ‘opladen’ door schade aan te brengen aan vijanden. Je kan slechts één valor surge op een gegeven moment actief zetten. Valor surges worden op deze manier gepresenteerd als een soort ‘ultieme aanval’, maar deze effecten zijn echter meestal wat teleurstellend: je krijgt voor een bepaalde duur ietwat sterkere aanvallen, je levensbalk vult sneller of je krijgt een tijdelijk schild, en meer. Slechts een paar aanvallen voelen aan als een ‘unieke’ skill, waardoor het nut van valor surges wat lager ligt.
Alhoewel de meeste technieken en valor surges op zichzelf dus wat ondermaats zijn, kunnen ze toch nuttig zijn in verschillende situaties… als je vlot kan schakelen tussen deze aanvallen tenminste. Dit is echter niet het geval: om van techniek te veranderen moet je een wapen selecteren op je wapenwiel en vervolgens met je D-pad het (kleine) icoontje van de techniek te selecteren. Je wapenwiel activeren vertraagt de tijd, maar die staat niet stil (zoals in het eerste deel), waardoor het klooien met de D-pad wat onhandig is in chaotische situaties. Valor surges doen hier nog een schepje bovenop: als je wilt wisselen van aanval, moet je in het menu naar de skilltree gaan en daar je nieuwe valor surge activeren. Dit haalt je helemaal uit het ritme van het gevecht en is extreem onhandig. Gezien de enorme variatie in vijanden, is bijna elk gevecht anders en zou je eigenlijk vlot moeten kunnen overschakelen tussen deze aanvallen.
Horizon: Buggy West
Ook op technisch vlak valt er heel wat te zeggen. Allereerst willen we het even hebben over hoe goed de audio in deze game is. Ashly Burch (Aloy) en Lance Reddick (Sylens) leveren opnieuw een topprestatie, maar de sterrencast wordt vervoegd met wat nieuwe namen, zoals toppers Angela Bassett en Carrie-Anne Moss. Daarnaast leveren ook vele nevenpersonages een prima prestatie. Ook het algemene geluid is prachtig geïmplementeerd: de wereld rondom je komt helemaal tot leven dankzij een erg geslaagd en gevarieerd audiodesign. Overgiet dit alles met een heerlijke soundtrack en het auditief plaatje is compleet! Jammer genoeg kan hetzelfde niet gezegd worden van andere technische aspecten…
De game heeft twee grafische modi: resolution en performance. Resolution geeft je meer gedetailleerde graphics, een 4K-resolutie en 30fps, terwijl performance je framerate opkrikt naar 60fps, maar een lagere (dynamische) resolutie gebruikt. Alhoewel de wereld absoluut prachtig is om naar te kijken en onder andere een mooie lichtinval heeft, zijn er toch heel wat problemen terug te vinden. De resolution modus heeft een vreemde grafische bug, waarbij de helderheid van de kleuren verandert zodra je de camera beweegt en weer normaal wordt als je stopt met bewegen, ongeacht of je nu HDR aan hebt staan of niet. Dit effect is extreem vervelend, vooral in erg belichte ruimtes.
Daarnaast liepen we nog heel wat visuele glitches tegen het lijf: het haar van Aloy dat de zwaartekracht tart, kledingstukken die door texturen glitchen, planten die door muren groeien (clipping), etc. Daar houdt het niet op, want de game begaat nog meer technische zondes: Aloy die vastzit in het décor, een NPC die spawnt in een rots waardoor progressie niet mogelijk is, een game freeze, Aloy die vastzit in een gehurkte animatie, voicelines die door elkaar worden gesproken of te vaak herhaald worden, vreemde lichtflitsen in donkere ruimtes en als kers op de taart enkele game crashes. Het vonnis luidt: dringend patches nodig.
Gereviewd op: PlayStation 5
Ook beschikbaar op: PlayStation 4
Tegenvaller hoor
Hmmm, is dit een gemiste kans? Op voorhand zou men toch blindelings verwachten dat het minstens een 9,5 zou halen?
Een 7,5 en Forza een 9,5 heb daar wel mijn vraagtekens bij
Gamer.nl een 9 ! Wat gaat hier mis ?
@The Dutch Hunter: Cijfers zeggen niks.
Haha ik voel de haat commentaren al komen ook wel raar de rest scoort doe echt waanzinnig
Ign NL geeft het een 10
4gamers een 9
gamer een 9
IGN us een 9
Vgc een 10
Gamespot een 8
Game informer een 9
dan zit psx sense dit keer aan de lage zijde
Metacritic gemiddelde op 89
Zal waarschijnlijk boven de 87 blijven gelijkaardig met de vorige game.
Zou ff wachten op meer reviews, want playsense gaf Dying Light 2 ook een 7,5 en die game was amper te spelen met de hoeveelheid bugs die erin zaten
Mensen gaan te veel uit van cijfers je hebt toch ok nog en eigen mening
@Anoniem-4381: Heel veel mensen hebben geen eigen mening blijkbaar………..die geloven heilig in de reviews. Ongelovelijk nog steeds.
Metacritic ondertussen op 90/100
Nu denk ik dat de meeste technische dingen al in day 1 patch aangepakt worden dus lijkt het op een uitstekende game voor dit weekend.
Dus volgens Playsense is Battlefield 2042 beter dan dit? hahaha
Bijzondere cijfer. Komt totaal niet overeen met de internationale critici. Zijn zij blind voor de bugs? Wel zorgelijk dat iedere release tegenwoordig gepaard gaat met veel bugs en dat dit ook zo maar geaccepteerd wordt.
Ben erg benieuwd. Op tweakers staat een review waarbij ze een patch hebben kunnen draaien tegen een aantal bugs. Dat verbeterde al een hoop zeiden ze. Vooral zelf spelen en een eigen mening vormen.
Als je kijkt naar de gegeven pluspunten en de minpunten lijkt mij een 7,5 best laag. Ben benieuwd naar de bugs op launch day.
Zelf oordelen en niet van een cijfer af laten hangen…..
@The Dutch Hunter:
Uiteraard, de Xbox/Forza moet er weer aan de haren bijgetroklen worden. Je ziet zelf toch dat het appels met peren vergelijken is?
Een arcade racer en een 3rd person action adventure game. Ja die zet je tegenover elkaar… XD
@The Dutch Hunter: Het blijft een mening he? Misschien had de reviewer ook niks met Horizon Zero Dawn? Dat kan hé? En heeft de zelfde of een andere reviewer wel veel met racing games en vond die heel goed.
Ze hebben waarschijnlijk de game gespeeld voordat de patch online was. Deze heeft veel dingen opgelost.
@stefan52a: Het origineel heb ik gespeeld, grote fan!@Anoniem-1832: De day one patch ging eind vorige week online. Best laat uiteraard, maar dit weekend werd de game nog getest met die patch geïnstalleerd en er blijven toch problemen opduiken, ondanks de ‘belofte’ dat er veel opgelost zou worden.
@Anoniem-5257: een cijfer geeft aan wat je krijgt, maakt niet uit welk genre het is.
@Anoniem-3218: amper te spelen zeg die, weet niet op wat voor pc of console jij speelt
Kom nou. Ik ben een pro gamer. Expert in games. En zie direct weer jullie struggling met besturing. Van wapen wheel switchen met slowmotion effect is meer dan genoeg tijd. Dat ligt letterlijk weer aan de cognitieve vaardigheden van de journalist en niet aan de game. Is een design keuze. Klauteren voelt buggy omdat het maar bepaalde punten heeft?
Er zijn gelijk een shitload aan games die dat vroeger ook hadden. Het is gewoon een learning curve. Eens je dat went besef je dat het weer aan u impulsieve reactie komt. Je moet gewoon meer richten op de juiste punten, en voorzichtiger klimmen. Games zijn tegenwoordig zo easy en toegankelijk dat je nooit echt die problemen meer ondervind. En als het dan eens wat technischer is komt het op de besturing…
“ Waar veel openwereldgames graag beroep doen op ‘copy-paste’ werk om zo hun wereld ingevuld te krijgen, weet Horizon: Forbidden West zich echter te onderscheiden van de menigte door de zijmissies – of toch het grootste deel ervan – echt interessant te maken. Allereerst zijn er de verhaalgedreven zijmissies: deze hebben telkens een (korte) verhaallijn die los staat van de hoofdmissies en deze zijn zeker de moeite waard. ”
De net verschenen dying light 2 scoort daar ook subliem in, rockstar zijn open werelds ook, dit is eerder een gekend Ubisoft syndroom. Een ware plaag… Ubisoft is zo generiek geworden dat ik het gewoon zelfs geen kans meer geef. De laatste game die me nog bevalde van hun was ac origins wegens de setting. Maar de richting ging al fout. Daarna was het meer en meer berg af. Voor casuals wellicht een plezier. Maar voor door gewinterde gamers een perspectief van luiheid en hebzucht van management dag games als zoete lege broodjes wil verkopen.
Horizon boeit me zowizo niet. Want ik heb uitdaging en snelheid nodig. Betekend niet dat ik het een slechte franchise of game vind. Is gewoon niet mijn cup of tea. Guerrilla games is zeer mooi in art design. Maar een echte rpg zoals elden ring zal het nooit worden. Games van Sony draaien om eye candy, cinematic, details, en zoveel mogelijk mensen aan te spreken. Dus verwacht ik zowizo ook niet al te veel diepgang in de open wereld.
Bug problemen in een open wereld vergeef ik. Want dat is complex en veel grootser dan een linaire scripted campaign of half open wereld. Open werelds hebben altijd wel een audio loop of grafisch foutje. Je kan niet verwachten dat deze games 100% bug vrij zijn. Er is uiteraard een verschil tussen een glitch, bugs, hardnekkige bugs.
Laat u nooit afgaan op een cijfer. De game zal kwaliteit uitstralen. Mijn interesse ligt in de hardcore scène maar open werelds spreken me ook aan. Deze review heeft me eerlijk gezegd niks erop wijzer gebracht van wat we al wisten. Buiten dat de proloog lang is, de dual sense features uitgebreid zijn.( Wat ook wel te voorspellen was).
Ik wil niet klote doen. Maar euh. Een review moet de gamer wegwijs maken op een objectieve manier van presentatie.
Al die dingen dat hier gezegd worden zijn letterlijk dingen die je al uit de trailers of ign exclusieve video’s kon halen. Zet eens wat meer diepgang in de reviews aub. De tijd van opm en gunk magazine waren games nog juist beoordeeld. Nu lijkt alles zo oppervlakkig en snel snel.
Games waren vroeger beoordeeld op muziek, game design, details, Gameplay, setting/concept, originaliteit, unieke features. Etc. Dat wordt hier amper besproken, de wereld of missies.
@stefan52a: Als je er niks mee hebt en er dan al geen zin in hebt, moet je hem niet doen. Een zure magere 7,5 geven is best triest en slecht tegelijk. Niet serieus te nemen als het gemiddelde een stuk hoger ligt. Een 10 hoeven ze niet te geven maar een 7,5 is dan wel jammer.
Ik denk dat dat het wel goed komt met deze game. Alleen voorlopig nog niet kopen. Laat ze ff patches en het goed maken. Wel jammer dat zij hem ook in deze vorm uit brengen.
Al in preorder staan, kijk er enorm naar uit.
Kan niet wachten tot vrijdag erg zin in om voor deze game te gaan zitten en uren te gaan freaken
@stefan52a: Conclusie zou dan moeten zijn dat je games met 2 mensen moet beoordelen. Iemand die wel thuis is in het genre en iemand die dat niet is. Daar neem je een gemiddelde van.
Sowieso is een cijfer voor een game een arbitrair getal. Tenzij je open bent met een lijstje die je afvinkt met plus- en minpunten. Tweakers geeft dit spel vanmorgen met goede uitleg en onderbouwing het stempel excellent. Dat vind ikzelf al een wat beter systeem dan cijfers.
Mooi de tijd om eldenring te spelen. Daarna horizon maar als de bugs eruit zijn.
@The Dutch Hunter: forza prima game, meer de vraagtekens waarom een BF2042 en dit een 7,5 😉
@Anoniem-7463: Je stukje over mijn beperkte cognitieve vaardigheden even buiten beschouwing gelaten…
Je zegt dat Horizon je sowieso niet ligt, prima uiteraard! Deze review begint echter wel met de opmerking dat het direct verder gaat op de eerste Horizon game. Het algemene concept (dat toen uniek was) wordt hier dus niet echt meer besproken, aangezien het concept ook gewoon hetzelfde is.
Muziek wordt besproken, audiodesign wordt besproken, nieuwe vijanden en wapens worden besproken in de review en nee, hiervoor heb ik niet de video’s van IGN bekeken en mijn eigen mening gevormd (anders had ik ook even hun score kunnen kopiëren he 😉 )
Het is grappig dat je zelf zegt dat Sony games wat diepgang missen en vooral eye candy zijn. Als hun eye candy game dan toch zoveel visuele bugs heeft… tja. Mag er dan geen punt afgetrokken worden? Volledig akkoord dat je nooit moet afgaan op een cijfer, vandaar ook de opmerking dat de game eigenlijk een 8.5 is, maar door technische mankementen voorlopig een 7.5 krijgt. Een punt zegt weinig, de uitleg erachter zegt veel meer.
@The Dutch Hunter:
Gewoon zelf oordelen. Je hebt toch niet iemand anders nodig om te bepalen wat jij leuk vind?
@Anoniem-2238: Precies !
Pre-order canceled
@Anoniem-5146: klopt, ga hem vrijdag zeker spelen
@Anoniem-8675: echt he ik spel de game op de series x maar de game is gewoon prima te spelen maar er zitten wel wat fouten in dat kan ik zeker niet ontkennen vooral de game nu in en hoger fps speel baar is door vrr
Goede, eerlijke review. Jammer van de bugs maar ik denk dat dit wel veel wordt weg gepatched in de day 1 en daarop volgende patches. Een matig cijfer maar dat kan de mening van de reviewer zijn.
@Sivenator: ik denk dat we met zijn alle snappen wat je aangeeft, maar de vraag die wij als gamers dan wel hebben is waarom een game die buggy as hell is BF2042 een beter cijfer krijgt. Met minder content, minder diepgang en alsnog enorm ruk is en overal al in de budgetbakken te vinden is. Daarmee maak je jezelf ongeloofwaardig na mijn inziens. Halo infinite en deze game verdienen een beter cijfer dan BF2042 en toch wordt die niet gegeven. Ik wil het woord sponsor niet in mijn mond nemen. Jullie hebben beta’s gespeeld van BF2042, een preview en een review en als je de game dan nog een 8,5 kan geven dan gaat er ergens iets mis? Het hele internet staat er van vol, servers lopen leeg.. ik hou me niet vast aan een cijfer en ga deze gewoon oppakken, maar het is en blijft jammer..
@Anoniem-8850: haha.. wauw, lees even de andere reviews die wel weten hoe het werkt 😉
@Anoniem-7463: iemand die zich een expert gamer noemt, neem ik sowieso niet serieus.
@Sivenator: ik heb deel 1 ook gespeeld, geen fan zelf.
@Anoniem-1637: Ik snap je punt, maar daar is een logische reden voor: ik heb BF en Halo niet gespeeld en heb mijn review van Horizon ook niet gespiegeld aan die reviews. Ik snap dat die reviews op dezelfde site zijn gepost, maar zijn allen geschreven door andere schrijvers.
@The Dutch Hunter: sinds wanneer is een 7,5 triest en erg slecht?
@stefan52a: Dan denk ik niet dat de sequel je zal overtuigen. Los van de technische staat van de game, volgt deze grotendeels hetzelfde concept als de eerste game.
@The Dutch Hunter: een cijfer heeft aan hoe de reviewer de game waardeert.
En cijfer geeft niet aan wat je krijgt. Dat is echt kolder.
DualSense features??
Men kan zien dat deze review ge schreven is door een xbox aanhanger Forza en Halo hoge score geven maar als het een Sony game is slopen ze due goed dat er andere Site s zijn die een beter zigt hebben op deze game . Kunne wij deze score niet aanklagen via Sony toch een s informeren .
@The Dutch Hunter: heb de game nog niet gespeeld zelf dus weet het niet voor mezelf of het cijfer dat waard is of niet. Verder wel eens, de gene die deel 1 niks vind moet dit deel ook niet reviewen maar misschien kon het even niet anders zo.
@PS89: eens, cijfers zijn best gek.
Prima dat jullie een game afstraffen op bugs, maar waarom dan in godsnaam een 8 voor Battlefield? De geloofwaardigheid is er wel van af nu
@Anoniem-227: Niet alleen je opmerking, maar ook je spelling en grammatica geven de indruk dat je een jaar of 6 bent?
Rotzooi
@Anoniem-7463:
Mand….
Ik heb deel 1 onlangs gekocht. Niet gespeeld maar wel de game in het hoesje onder mijn kussen gelegd. Sindsdien slaap ik uitstekend dus deel 1 krijgt van mij een 9.5.
Gezien de minpunten een terechte score lijkt mij. Guerrilla Games kiest ervoor de game in deze staat te releasen en dan heb je reviewers die dat meenemen, en reviewers die er rekening mee houden dat de problemen gepatched worden. Beide valt wat van te zeggen.
Daarom ben ik van mening dat het cijfer op dit moment ook terecht is, als je als ontwikkelaar een game released in deze staat, dan moet je ook accepteren dat er lage cijfers tussen de beoordelingen zitten.
Momenteel met zero Dawn bezig, visueel prachtig, maar het concept trekt me nog steeds niet heel erg. Ik pik deze wel een keer op als hij 20 of minder kost.
Een review is een mening gebaseerd op eigen ervaringen.
Deze komt er hoe dan ook komende vrijdag, en dan maak ik m’n eigen review wel 🙂
Heb in dying light 2 ook nog niets van bugs gemerkt, dus heb er alle vertrouwen in 🙂
Waarom is het direct een minpunt als het verhaal even op gang moet komen? En dat je onder water niet direct allerlei tools hebt om langer te overleven ook als minpunt zien. Vind dat allemaal wat gezocht.
Sorry hoor maar Playsense reviews zijn gewoon matig. Check alleen de minpunten die eigenlijk geen minpunten zijn omg.
@BrutalRage:
Dat is vaak het geval bij Open World games. Sterker nog, dat er enkele problemen ondervinden, wilt niet zeggen dat het gross van de spelers deze ook hebben. Dat is vaak het lastigste tijdens het playtesten van games.
Assassins Creed Unity is hier een perfect voorbeeld van. Hoeveel mensen ik destijds wel niet heb voorbij zien komen met screenshots van missende hoofden of glitches, heb ik gedurende mijn playthrough er 0.0 last van gehad.
Maar goed,
We zullen vrijdag zien hoe Horizon zich houdt op de PS5. Ik kan niet wachten!
Heldere review. Geen biased onzin. Dank.
Ik wacht eeen jaartje met aanschaf.
@CloudStrifeNL: onder gewaardeerd dan.
@Anoniem-7463: mand
Ik vond deel 1 ook oersaai – niet eens uitgespeeld. Zag er mooi uit maar totaal zielloos. Een 7.5 lijkt mij niet meer dan een terechte score voor deze game.
7.5 is toch nog een super ruime mooie voldoende. Zie het probleem niet zo. Mooie score. Maar wel raar idd dat andere sites veel hogere scores op gooien.
Echt te belachelijk voor woorden deze site. Na de Battlefield review. Is dit totaal ongeloofwaardig.
Reviews van playsense kloppen nooit geen flikker van. Ze doen heel de weg positief tot het laatste blok. En dan ineens 7,5. Lol
Mijn vermoeden komt uit. Mensen verwachten teveel van dit spel. Vervolgens kunnen ze niet verkroppen dat het spel eerlijk word beoordeeld. Mooie revieuw gemaakt met eer en geweten. Bedankt.
Duidelijke review. Ik stel mn aankoop nog ff uit. En wat een gezeik weer bij de Comments. En natuurlijk weer de vergelijking met Battlefield 2042. Schijnbaar heel cool om dat steeds aan te halen.
@The Dutch Hunter: Heb nu een aantal uren in Forza H5 zitten en moet zeggen dat het net als 4 weer minder goed is dan deel 3. Was bij deel 4 al snel gestopt maar deel 5 vind ik nog slechter. Het zelfde heb ik bij Forza motorsport 7… 5 vond ik goed, 6 vond ik minder en 7 vind ik slecht. Heb het idee dat bij Forza Horizon 5 de reviewers zijn omgekocht.
Reactie op Horizon: Forbidden ₩est.
Ik had al een streepje door deze game gezet. Misschien koop ik het spel ooit eens in de aanbieding en wanneer alle bugs eruit zijn.
@Anoniem-9209: Ga eerst de game zelf eens spelen. Dan weet je pas of je vermoeden uitkomt of niet.
Uit de review; “Zodra deze zaken behandeld worden in toekomstige patches, mag je gerust een punt bij het totaal optellen”
Dus eigenlijk voor een goed lopend spel een 8,5.
Ik zie het probleem dus niet.
@Anoniem-185:
Heb je niets aan zo kan je alles zelf wel er bij verzinnen in je hoofd.
Vraag voor de reviewer, kan je nu ook meer machines overriden en kan je ook op vogels reizen?
@Anoniem-9209: hahaha jij bent de leuskte thuis zeker
@Anoniem-9209: eerlijk? Haahha en andere sites liegen zeker? Battlefield 2042 vind je zeker ook een top game? En was je ook met ze eens toen ze hier 8.5 gaven?
@Anoniem-2044: Er zijn in totaal 3 landmachines die je kan overriden en eentje (zonder details om spoilers te vermijden) die misschien niet op land is.
@redactie. Wat ik een beetje mis in de review is: Wat maakt het nu een PS5 game. Hoe ziet het grafisch eruit? Is het uberhaupt een grote meerwaarde om het op de PS5 te spelen buiten de besturing haptic feedback?
Dit moet mijn eerste PS5 game worden, maar wat is het verschil tussen de PS4 en PS5 versie en deze game en de vorige?
@Anoniem-3218: Hoebedoel je niet speelbaar ? Sinds de game uit is heb ik 0 bugs meegemaakt dat de game niet speelbaar maakt like what ? Zeker een 9 waard
Ik ga deze toch spelen ondanks de cijfers!
@Sivenator: waarom een 7.5? Terwijl andere sites wat anders geven
@Anoniem-515: Vergelijken met de PS4-versie kan ik niet doen, aangezien ik enkel de PS5-versie heb. Wat het beter maakt op PS5… tja… hogere resolutie en wat meer details in de achtergrond (struikjes, zandkorrels, meer detail in gezicht van Aloy) of als je voor performance gaat een erg mooie 60fps natuurlijk. De belichting van de wereld is, zoals in de review kort vernoemd, (zeker in performance) heel mooi gedaan. Kennelijk zou de PS4 deze belichting enkel gebruiken in cutscenes, waar de PS5 die overal gebruikt.
@Anoniem-4903: Omdat ik het een 8.5 geef en voorlopig het op 7.5 hou door de bugs. En omdat anderen nu eenmaal een andere mening hebben zeker? Vraag hen eens waarom ze de bugs niet aanrekenen in hun score en maak gerust je eigen mening. Ik ben slechts één persoon uiteindelijk 😉
@Tranquilo: niet cool, wel een feit.. vrijwel elke gamer die BF2042 heeft gespeeld kan beamen dat deze game niet af is, te weinig content bevat en zelfs DICE erkent dat door het uitstellen van Season 1. Dat die game met die imperfecties dat cijfer heeft gekregen tov wen Halo en een Horizon is niet goed te praten. Als jij hiervoor wel een goede verklaring hebt hoor ik deze graag. Ik heb Horizon nog niet gespeeld, Halo wel en BF2042 ook. Halo was beter, bugvrij en de MP is zelfs free to play.. bevat een semi open wereld, wat nieuw is voor een Halo game en is goed uitgewerkt. Horizon, als het voortgaat op deel 1 is het gewoon een goede game, het klimmen klauteren is inderdaad zoals eerder genoemd een leer-curve, tel daar de zijmissies bij op het blijkbaar goede verhaal kunnen we niet anders dan concluderen dat deze game meer verdiend dan een game die in elke zin ruk was en nog steeds is na zoveel patches, maar ik ben
Erg benieuwd wat jouw me ing hierover is.
@Sivenator: @ ah dus heel deze site is eigen mening? Oke dan weet ik dat
@Tranquilo:
Jij snapt jet duidelijk niet, het gaat erom dat bf nog een hoger cijfer kreeg dan deze. Terwijl mensen massaal de geld terug willen. En we weten duidelijk hoe de staat nu is van bf op dit moment. Heeft niets met cool te maken.
@Anoniem-4334:
Jij snapt er duidelijk niks van. BF review is door iemand anders gedaan.
@Anoniem-6306: bepaalde websites bezoek ik inderdaad om die reden niet. Battlefield 2042 vond ik de demo al matig. En de ontbrekende campaign . Maakte het voor mij geen interessant spel meer.
Laten we vooral niet wachten op de Day one patch, voordat we technische mankementen gaan uitvergroten
@Anoniem-9421:
Van de reviewer:
“De day one patch ging eind vorige week online. Best laat uiteraard, maar dit weekend werd de game nog getest met die patch geïnstalleerd en er blijven toch problemen opduiken, ondanks de ‘belofte’ dat er veel opgelost zou worden.”
Misschien moet men niet zo haastig zijn met reviews en gewoon geduld hebben tot op z’n minst een day one patch, want dat is gewoon de trend van nu; eerder zijn is belangrijker dan een weloverwogen geduldig oordeel.
En dat one patches zijn gewoon een ding.
Liever een te laag dan een te hoog reviewcijfer… kan teleurstelling voorkomen voor mensen die er waarde aan hechten
@BrutalRage: 4 perfect opgesomde punten
@Oldskool-NL: precies dit !
Gewoon halen want de meeste reviews zeggen dat het een verbeterde versie is van deel 1. Groter en beter. Genoeg reden voor mij
Zat net op nu .nl te lezen daar krijg die een 9 kan je lezen dat het de mooiste spel is die op de PlayStation 5 te zien is deze site geeft het een 7.50 wat een afgang deze site maar ja vind het prima ga me cavia uitlaten fijne dag
@Sivenator: Je zit simpelweg te laag met je punt, accepteer dat gewoon. Metascore 89, +- 90 reviews. Zit je zelfs nog met je 8,5 eronder. Een 7,5 geven kunnen we niet serieus nemen. Sorry
Eerste game 100% geplat. Incl. Dlc 100% , deze ook zeker gepre-ordered. Speel zelf en oordeel zelf, schijt aan reviews
@Anoniem-1919:
Maak je nou een grap ofniet ? Heeft niets met een persoon of mening te maken. Het gaat om missende features etc en technische staat. Zelfs de ex bazen hebben hier op gereageerd. En ze hebben zelfs al een excuus aangeboden
Dat het spel niet zo is als het had moeten zijn zijn zelfs na uitstellen….
Nou ik lees her en der dat de wereld nog steeds leeg voelt en de game ook omdat alles wat je doet niet echt voelt alsof er een doel in of achter zit. Dus net zo als deel 1 geen zak aan. En als ik zo lees wat hier word beschreven als een leuke open wereld met genoeg te doen dan denk ik ook, nou geweldig! (Not)
Psx makes no sense… Waarom lees ik ‘reviews’ hier nog… Lol
@Anoniem-6520: dan weet je al genoeg, want battlefield verdient niet eens een rating