Er is nogal wat te doen omtrent een aantal PlayStation One-titels die inbegrepen zijn bij PlayStation Plus Premium. De dienst lanceerde namelijk onlangs in selecte delen van Azië en het bleek dat sommige games de PAL-versies betroffen en dus gelimiteerd zijn tot 50Hz, wat ervoor kan zorgen dat sommige games aanzienlijk langzamer aanvoelen.
Het is nog maar de vraag wat dit gaat betekenen voor Europa, maar inmiddels is er voor de Verenigde Staten wel duidelijkheid gekomen. VGC kan namelijk bevestigen dat de PlayStation One-titels via PlayStation Plus Premium wél de NTSC-versies zijn en dus 60Hz ondersteunen. Daarbij kan men melden dat Resident Evil Director’s Cut – die nog niet aangekondigd was – bij de dienst inbegrepen zit.
Voor PlayStation Plus Essential-abonnees zal zoals gewoonlijk de maandelijkse update met de ‘gratis’ games op elke eerste dinsdag van de maand plaatsvinden. Extra/Essential-abonnees mogen halverwege de maand een extra opfrisbeurt verwachten van de dienst, waarbij sommige titels toegevoegd zullen worden en andere weer zullen verdwijnen.
Over ruim een week is Europa aan de beurt, op 23 juni lanceert het nieuwe PlayStation Plus hier.
Ik begrijp dit niet helemaal. Vroeger, met de oude CRT schermen was er verschil tussen de VS en de EU. Maar nu is er toch geen verschil meer? Ze kunnen de VS versies toch ook gewoon hier op de store zetten of ben ik nu leip?
Maakt niet uit voor oude titels
@Anoniem-8554: Je mag een wel hele oude tv hebben mocht 60hz niet ondersteund worden. Maar goed wel meer pixels in de EU versies.
Het heeft met framerate te maken. 50hrz is max 25fps. Dat is een groot verschil met nu.
@Anoniem-8554: heeft te maken met localisation, de NTSC (60hz) versie heeft enkel maar engels als taal, de andere versie (PAL 50hz) heeft meerdere talen omdat dit uitgebracht was in europa
@Anoniem-2418:
Wel flauw dat Sony dan niet gewoon de optie biedt om te kiezen welke versie je wilt spelen. De meeste mensen zullen geen probleem hebben met Engels lijkt me. Win-win situatie zonder al te veel werk.
@Anoniem-2418:
Ah, dankjewel! Ik snap dat met Japanse games (of uit andere verre landen) de taal niet te begrijpen is maar waarom niet de Amerikaanse dan gewoon op de EU store???
@Anoniem-4895: Het maakt juist enorm veel uit. PAL titels die origineel op 50hz draaide en de conversie naar 60hz maken voelen enorm stroperig aan, hebben last van framedropping of onevenredige framepacing.
De PS5 heeft een standaard output van 60 of 120hz tijdens gaming en 50hz output wordt niet geïnitieerd tijdens gamen, zoals bijvoorbeeld 24hz wél wordt geïnitieerd tijdens het kijken van films.
@Anoniem-9633: meer pixels is in dit geval niet beter hoor. Die worden namelijk gewoon weggefilterd met grote zwarte balken.
De pixels zitten wel dichter op elkaar geperst…