Hideo Kojima heeft jarenlang voor Konami gewerkt, maar daar kwam in 2015 een einde aan. De legendarische Japanse ontwikkelaar vertrok bij de uitgever om zijn eigen studio Kojima Productions op te richten. De eerste game was natuurlijk Death Stranding, dit in samenwerking met Sony Interactive Entertainment.
Inmiddels werkt Kojima aan een nieuw project en de kans is groot dat die titel tijdens The Game Awards uit de doeken gedaan wordt. Kojima Productions is ondanks samenwerkingen met onder andere Sony en 505 Games een onafhankelijke ontwikkelaar en dit zal ook altijd zo blijven, zegt hij in de laatste episode van de Brain Structure podcast.
Vrijwel dagelijks krijgt Kojima aanbiedingen voor zijn studio, waarmee uitgevers Kojima Productions proberen in te lijven. Hij ziet in de voorstellen ook belachelijke bedragen terugkomen, maar het is hem niet om het geld te doen. Hij wil gewoon maken wat hij wil maken en daarom is deze studio opgericht. Tot slot zegt Kojima dat zolang hij leeft, hij waarschijnlijk nooit op dergelijke aanbiedingen in zal gaan.
“Let me reiterate that we are indies. We have no affiliations whatsoever and we are not backed by anyone. And every day I am approached by offers all over the world to buy our studio. Some of those offers are ridiculously high prices but it’s not that I want money. I want to make what I want to make. That’s why I created this studio. So as long as I’m alive, I don’t think I will ever accept those offers.”
Goed keus van de beste man! Hij doet wat hij het liefste doet. Zelfstandig games maken. En daar ku en de bedragen van Son of Microsoft niet tegen op!
@TommyNL:
Ehmm. Hij heeft nog nooit zelfstandig een game gemaakt.
Ik krijg ook dagelijks mails van werkgevers die mij in dienst willen hebben met daarin absurd hoge bedragen. Maar ik ga hier niet op in, blijf gewoon lekker bij mijn huidige werkgever werken waar ik €4 per uur verdien.
@Anoniem-6768:
Oh echt.. geef een voorbeeld.
@Anoniem-2759: haha
Dit is de reden waarom Kojima respect verdient. Hij maakt weird ass games die bol staan van creativiteit. Hij doet waar grote studios niet eens over durven nadenken. Love him or hate him, deze dude is broodnodig
@Anoniem-4505: Ja die weird ass shit is juist wat mij niet aanstaat zonder al die onzin zou ik mischien meer geïnteresseerd zijn.
Sony dacht dat Kojima onderdeel was van Sony omdat ze in een tweet zijn game hadden geplaatst op een foto waar andere Sony owned games ware gepresenteerd. Kojima moest Sony persoonlijk corigeren door hierover een tweet te plaatsen, en duidelijk te maken dat hij onafhankelijk zal zijn.
Veel ponies trokken conclusie dat Koji naar Sony zou gaan, wat absolluut nooit realistisch was.
Besef, hij is vertrokken bij Konami 30 jaar lang reputatie voor ze mgs creaties is weg, hij gaat dus echt nooit meer zelfde fout maken. Koji blijft onafhankelijk en alles wat hij maakt is zijn propperty, enige wat Sony/MS kan doen is exclusive deals maken and thats it. Kerel heeft van ze fout geleerd.
Sony kan beter embet lab van kena opkopen die weten tenminste hoe je een game maakt, ik snap niet dat daar niet meer van bekend is of gaan ze misschien niet door met gaming, kojima daar hebben ze niks aan dat is maar 1% van de wereldbevolking die dat interessant vind
@Anoniem-9521:
7 837 000 000 mensen op deze wereld. Daar 1% van is wellicht al bijna alle gamers wereld wijd. Gaming is een niche. En deze game verkoopt goed onder de game industrie….
Nooit je ziel verkopen
@Anoniem-9521: ff serius, Kena’s bridge is een goed voorbeeld van barebone game production. Gameplay wereld, en mechanic is supper basic, plus je doet constant t zelfde, story is echt ondermaats, alleen visueel presentatie is enige goed punt, maar met visuals alleen kom je niet ver.
Als jij met je tiny mind denkt dat Kena’s bridge een top game is, dan ben je nogal beperkt en weet je niks van gaming. Kojima maakt alleen dikke games, hij gaat altijd stapje verder, hij creeert nooit van t zelfde, hij probeerd unieke games te maken, waar visuals, sound system en gamepay tot op de details word getuned. Kom je aan met Kenas Bridge ^^ sorry maar jij weet echt niet waar jij t overhebt.
Prima dat je Kena s bridge top game vind, maar komt niet met dit soort onzin vergelijking.
@Anoniem-2768: Toch wel knap dat een fout op de marketingafdeling bij Sony jou ertoe aanzet een betoog met allerlei conclusies met ons te delen. Het is nogal een sprong die je maakt tussen al je aannames door.
@Anoniem-4500:
Oké.
@Anoniem-4500: wist jij dat Snake gebasseerd is op Snake uit Escape from New York, die had ook een ooglapje om, vergelijk ze met elkaar ze zijn bijna identiek, nou dit is wel een hele goedkope ripoff van iemand die zichzelf als geniaal ziet en dat ook nog van zon cheesy film, hij heeft vast nog wel meeer van dat soort goedkope copy inspiratie, ik heb geen voorbeelden want die beste man interesseert mij niet maar zo geniaal en speciaal is hij niet
@Anoniem-6768: Ik bedoel meer dat hij niet onder een paraplu wil vallen maar een zelfstandige studio wil blijven.
@Anoniem-4746: Maar waaruit blijkt dat dit een fout is dan? De perst maakt er een overname van dat hebben noch Sony noch Kojima ooit beweerd. Death stranding is een Playstation CONSOLE exclusive en zal daardoor nooit op een Xbox speelbaar zijn. En daarom kan dat plaatje prima in het rijtje. Er is nooit beweerd dat Kojima productions onderdeel wordt van Playstation studios. Nieuwssites zetten dar bij het bericht voor de klikjes! Wanneer leren mensen dat nou eens? Als je een beetje verstand van marketing zou hebben weet je precies wat een game site plaatst en waarom.
@Anoniem-8449:
Ik kon het niet laten 🙂 😉 vond het verhaal nogal overdreven.
@Anoniem-918: Dat was van het uiterlijk ja. Maar niet de game play. Msg heeft het genre stealth games op de map gegooid. Je klets duidelijk maar een end weg. Als je niet inziet wat die game heeft voortgebracht. Dan heb je echt een bord voor je kop.