Er woedt al langer een discussie of het op release aanbieden van (grote) titels vanaf dag één wel de moeite waard is. Voor spelers is het natuurlijk een fantastische waardepropositie, maar de vraag is nu vooral wat ontwikkelaars en uitgevers daar daadwerkelijk aan verdienen. Take-Two CEO Strauss Zelnick gaf al eerder aan dat het ‘niet logisch‘ is om dergelijke games meteen aan te bieden.
Tijdens een kwartaalrapportage ging Zelnick opnieuw in op diensten zoals Game Pass en het onlangs vernieuwde PlayStation Plus. De chef van Take-Two is nog steeds van mening dat day one titels op abonnementen ‘nergens op slaan’ en hij doelt daarmee ook op de mogelijke verzadiging die Game Pass nu meemaakt; de dienst behaalde voor het tweede jaar op rij het beoogde groeidoel niet.
Zelnick vult zijn argument aan door te stellen dat het vooral voor de uitgever een gemiste kans is om games vanaf dag één aan te bieden. Hiermee bedoelt hij waarschijnlijk dat uitgevers waardevolle day one sales mislopen, die zij later niet meer kunnen terugverdienen.
“I still don’t think it makes sense. And I believe that it’s now becoming obvious that it doesn’t make sense. It’s just a lost opportunity for the publisher. So, I wouldn’t want to speak for my friend, Phil, but our views remain unchanged.”
De uitgevers plukken er inderdaad de minste vruchten van.
Het is nu veel slimmer voor uitgevers zichzelf te transformeren in een game fabriek en de ene na de andere titel uit te poepen.
Waarom zou je in godsnaam nog the extra mile gaan in een poging een echte top game af te leveren… Als je daar niet de vruchten van kan plukken.
Ach verrassend mogen we dit niet vinden. T2 en zeker Zelnick zijn echte geldwolven. Dat zij het niet zien zitten om Day 1 games aan te bieden is absoluut niet verrassend. Zij proberen de gamer helemaal leeg te nijpen op elk mogelijke manier. Start maar eens een NBA 2K game op van de laatste jaren, full price en dan nog vol MTX/lootboxes.
Het valt me trouwens ook op dat dit soort uitspraken afhangen van de grootte van de uitgever. De grote spelers vinden het kut terwijl de kleinere uitgevers het tof vinden omdat hun games meer aandacht krijgen en een groter publiek kunnen bereiken.
De waarheid zal ergens in het midden liggen denk ik.
Al wat ik weet is dat ik dankzij gamepass (en plus) veel games heb ontdekt en gespeeld die ik anders nooit zou hebben geprobeerd. De echt grote titels van reeksen die ik erg waardeer (bv Yakuza, Halo, Final Fantasy, Uncharted etc) koop ik nog steeds, ongeacht ze op een service staan of niet. Dus ik vind het een goed systeem.
Vind het voordeel en nadeel.
Je kan veel games ontdekken maar nadeel is zij hebben alles in controleren en ownership is gewoon gone en daar streven ze naar.