Vandaag de dag is de PlayStation van Sony zo alomtegenwoordig dat het moeilijk is om je een tijd in te beelden waar dat niet zo was. Toch is de Japanse gigant klein gestart en sterker nog: de PlayStation had het op een bepaald moment in zijn begindagen erg moeilijk om op te boksen tegen de concurrentie. PlayStation legende Shuhei Yoshida sprak op een conferentie in Bilbao over deze moeilijke periode.
SEGA en Nintendo stonden namelijk heel sterk in hun schoenen, waardoor Sony moeite ondervond om relevant te zijn in Japan.
‘We didn’t have a strong lineup so we were kind of struggling in Japan. But luckily in the US and Europe we had additional strong titles so the launch there went really well.’
Alles veranderde echter wanneer Sony Square en Enix (vroeger was Square Enix nog opgesplitst in twee bedrijven) contacteerde. Sony slaagde erin om zowel Final Fantasy als Dragon Quest (twee grote IP’s in Japan) naar hun console te trekken, wat achteraf een godsgeschenk bleek te zijn.
‘Square had the Final Fantasy franchise, and Enix had the Dragon Quest franchise, and these two RPGs are the biggest IPs in Japan. And, you know, they were talking behind the scenes [things] that I cannot tell, but both of them committed to bring their new games to PlayStation. And that totally changed the fortune for us. And finally we had the games that we needed to make PlayStation successful.’
Zowel Final Fantasy als Dragon Quest kwamen voordien telkens uit voor de SNES, maar Final Fantasy VII en Dragon Quest VII werden plots PlayStation exclusief, wat de console uiteindelijk op de kaart zette. The rest… is history.
dus niet zo heel verschillend als Microsoft nu doet met COD en activision ๐ Sony is dus net zo erg. mja dat mag niet gezegt worden, want het is sony.
@Anoniem-6306: Denk dat de situaties wel anders zijn hier gaat het om de eerste PlayStation en Microsoft heeft momenteel al 4 consoles uitgebracht, waardoor het groter is dan PlayStation destijds. Sony heeft Square Enix ook niet gekocht en dat wil Microsoft wel met Activision. Daardoor zijn de situaties niet met elkaar te vergelijken.
@Anoniem-6306: je snapt er ook echt niks van, he… Man man
@Anoniem-6306: “mja dat mag niet gezegt worden”
Waarom zeg je het dan ?
@Anoniem-6938:
Wat een boef hรจ? Foei.
Sony = heilig blijkbaar, aan de reacties is dat weer goed te merken. het is ook moeilijk ermee om te gaan, als er keiharde feiten genoemd worden over het merk dat je lief is.
@Anoniem-1528: Een kleine deugniet is het ๐
@Anoniem-5346: “het is ook moeilijk ermee om te gaan, als er keiharde feiten genoemd worden over het merk dat je lief is”
Misschien vind jij dat moeilijk. Ik denk dat het voor anderen hier nog wel meevalt.
Totaal niet vergelijkbaar met wat MS nu doet met Activision
Ik was op de Super Nintendo wel fan van wat Squaresoft toen uitbracht. Dat begon met Secret Of Mana, maar niet veel later ontdekte ik de in Amerika uitgebrachte Final Fantasy spellen. Dat zorgde ervoor dat mijn volgende console geen Nintendo 64, maar een PlayStation werd. En geef me eens ongelijk. Het had Tomb Raider, Resident Evil, Suikoden, Alundra, Tekken, Soul Blade en nog veel meer!
@Anoniem-6306: Met deze Comment snap je het dus echt niet. Ik gok dat dit ver ver voor jouw geboorte is geweest dus wel begrijpelijk. In die tijd waren overnames nog geen ding en het was Squaresoft zelf die voor PlayStation koos omdat Sony de enige was met een cd als opslagmedium. Dus was er ruimte voor vernieuwing die daarvoor nog niet mogelijk waren. Er zijn begin jaren veel ontwikkelaars “overgestapt” vanwege de data drager van PlayStation.
@Anoniem-6622: En zo is het. Destijds verkocht ik mijn n64 voor de playstation, met exact dezelfde reden. Playstation games waren veel omvangrijker. Qua gaming 1 van m’n beste keuzes die ik gemaakt heb.
@Anoniem-6622: dit klopt ja.
Nintendo wilde niet overstappen op de cd format. Dat herinner ik me nog.
Schiet nou maar op met ff7 remake deel 2