Electronic Arts kondigde een jaar geleden een nobele actie aan. Ze zouden diverse patenten publiekelijk beschikbaar stellen in het kader van toegankelijkheid. Dit hebben ze inmiddels gedaan en het bedrijf heeft vannacht aangekondigd dat ze er morgen nog zes aan toe zullen voegen.

Het doel van dit initiatief is om ontwikkelaars wereldwijd te voorzien in patenten en technologie in het kader van toegankelijkheidsverbeteringen. De toegankelijkheid van games wordt steeds belangrijker en EA ziet niet in waarom deze belangrijke ontwikkeling achtergehouden moet worden door patenten voor eigen gebruik te bewaren.

EA geeft via persbericht meer context bij de patenten die vrijgegeven zullen worden:

Het bevat een patent op een machine learning-systeem dat de ervaring en prestaties van een speler verbetert. Het systeem beveelt controllerconfiguraties aan op basis van de specifieke speelstijl, vaardigheid en gewoontes van de speler. Indien goedgekeurd door de speler, worden deze instellingen automatisch toegepast. Met deze technologie kunnen spelers met een handicap ontdekken welke toegankelijkheidsinstellingen het beste bij hun behoeften aansluiten.

Ook is er een technologie inbegrepen die verschillende vormen van haptische feedback (trillingssignalen) gebruikt. Deze feedback geeft zowel de inhoud die op een scherm wordt weergegeven, waaronder menu-opties en gamepersonages, als de manier waarop items kunnen worden geselecteerd door aan de speler.

De patentenbelofte van Electronic Arts bevat bovendien technologieën die het voor spelers eenvoudiger maken om hun stem te gebruiken om interacties in videogames aan te gaan. Dit gebeurt eenvoudig door spraakgestuurde apparaten te authenticeren en zodoende videogamepersonages te besturen.

Een ander patent heeft betrekking op een technologie die al wordt gebruikt in FIFA Mobile. Hiermee verschijnt er een virtuele joystick die bewegingen registreert op basis van de positie van de duim van een speler op het touchscreen. Op deze manier kunnen spelers het bedieningspaneel blijven gebruiken, zelfs als hun vingers van hun oorspronkelijke positie af bewegen, bijvoorbeeld een speler met een aandoening die invloed heeft op zijn motoriek.

Het zesde patent borduurt voort op de vorig jaar toegezegde patenten voor kleurenblindheid. Het is een diagnostisch systeem dat in-game-objecten gebruikt om te identificeren welke vorm van kleurenblindheid een speler heeft. Als het tijdens een speelsessie nodig is, worden de bijpassende toegankelijkheidsinstellingen automatisch toegepast.

Naast het toevoegen van meer nieuwe patenten aan de belofte, gaat EA gebruik maken van Fonttik. Dit is een tool die tekst identificeert en automatisch bepaalt of deze voldoet aan gespecificeerde criteria voor grootte en contrastverhouding. Hierdoor wordt het voor spelers met verschillende visuele beperkingen makkelijker om teksten te lezen.