Trophies zijn al sinds jaar en dag een vast onderdeel van games en wereldwijd zijn er veel gamers die zich ermee bezighouden. Dit in de zin van zoveel mogelijk games 100% voltooien, wat in veel gevallen een platinum Trophy oplevert. Net zoals je dat bij Xbox Achievements ziet, waarbij elke 100% altijd erg mooi staat.
Een doorn in het oog van veel Trophy jagers zijn echter de online Trophies, omdat spelers geforceerd worden online te spelen terwijl dit lang niet altijd de wens is. Daarbij bestaat nog het risico dat online servers offline gaan, waarna het simpelweg onmogelijk is om online Trophies nog te behalen. Hiermee is een platinum Trophy geregeld niet langer beschikbaar en dat stoort.
Daarom hebben verschillende Trophy jagers de handen ineengeslagen en een petitie opgestart. Dit met als doel om bepaalde online Trophies te verbannen uit games. Eén van de argumenten is dat online Trophies achter een paywall zitten. Het is immers verplicht om PlayStation Plus abonnee te zijn als je online wilt gamen en dat mag niet de bedoeling zijn in het kader van Trophies verzamelen.
In sommige gevallen leidt dit tot een noodzakelijke aanschaf van een lidmaatschap om slechts één Trophy te bemachtigen en dat wordt niet gewaardeerd. Daar zit wat in, maar tegelijkertijd kan je je natuurlijk ook afvragen in hoeverre Trophies dan echt zo belangrijk zijn. Het gaat uiteindelijk om de game zelf, wat het belangrijkste uitgangspunt moet zijn.
Maar ook daar is over nagedacht, want bij de omschrijving van de petitie staat te lezen dat men niet verwacht dat online Trophies uit games als Call of Duty en Battlefield verdwijnen, omdat die games een significant online gedeelte hebben. Deze petitie richt zich primair op games die voornamelijk op de singleplayer gericht zijn, waarbij online aspecten een bijzaak genoemd kunnen worden.
Mee eens en wil je ook je stem laten horen? Dan kan je hier de petitie tekenen.
Lol, wachten op n gratis PS+ weekend kan ook nog maar ja servers offline is n ding maar dan moet je er voor nu maar op tijd bij zijn.
Ik vind als de servers offline gaan dat iedereen die het spel heeft de trophy(‘s) gratis moet ontvangen
Je kunt je er maar druk over maken…
100% is voor mij als casual gamer dan ook zelden haalbaar, omdat je soms de meest onmogelijk dingen moet uithalen. Dus als dat online is, heb ik gewoon nog een paar % minder.
Ja weg met die online thropys je bent daar niets mee als ze de servers sluiten daar zit je dan met u games die online thropys suport.
Je hebt tegenwoordig genoeg games met meerdere trofee categorieën. Bijv main game, game+ en expansions.
Maak dan gewoon een categorie: Main game offline, Main game online en dan de overige. Bij main game offline is de platinum te verdienen, bij online niet tenzij dit uitgebreid genoeg is en je dan dus twee kunt verdienen per game?? Idk, maar iets in die hoek?
Kunnen ze die niet gewoon optioneel maken voor een Platinum trophy?
Of 2 categorieën maken, online en offline trophies
@7th-son: Dat wordt ook al gezegd door @Anoniem-1652: idd
Als throphy Hunter snap ik het, maar het is wel gezeik. Een hunter maakt vantevoren de overweging om wel/niet de game te spellen (met alle risico’s op je ratio van dien). Server offline? Dan heb je pech, part of the game om tijdig betrokken te zijn wil je het wel halen. Gratis weggeven van trophies/achievements haalt het gevoel en persoonlijke waarde van platinums/100% completions volledig weg
Het is zo kansloos om je met die trophies bezig te houden. Heb het toen op PS3 ook gedaan en best wat platina’s verzameld. Zonde van mijn tijd achteraf.. De games werden er niet leuker op. Dat is één. En ten tweede kun je niets in je hele leven met je tijdrovende “prestatie”. Als ik eraan terugdenk had ik die tijd liever benut aan het leren van een skill die ik leuk vind en waar ik nog wat aan zou hebben later. Gamen moet vooral plezier geven.
Had TLOU1 op de PS3 nog wel willen platinumen, maar helaas ging die week de MP server offline 🙁
Wat een onzin. Trophies krijg je door het spel te spelen. Online is daar dus een onderdeel van. Het is niet de developer’s schuld dat jij niks beter te doen heb en persee 100% moet krijgen. Ik ben blij dat ik hier lang geleden mee ben gestopt.
Gelijk getekend. Die online trophies zijn me een doorn in het oog en de reden dat ik veel spellen niet eens opstart.
Ja mensen, er zijn mensen zoals ik die iedere game simpelweg 100 % wil clearen. Hoe moeilijk of tijdrovend dat ook mag zijn.
Online trophies zoals in AC waarbij je dan nog even 30 uur kan levelen in een game modus die niet alleen dodelijk saai is maar ook dood na een jaar is dan echt een drempel.
Of die farcry trophies waarbij je verplicht co op dingen moet doen. Waarom in hemelsnaam?
M’n backlog is groot genoeg dat ik dan maar overstap op een game die wel rekening houd met de trophy hunters.
Ik weet dat meningen hierover zullen verschillen en mensen denken: stel je niet zo aan. Maar laat me duidelijk zijn. De grootste bron van irritatie zit hem in het verplichten tot co op/mp en het absoluut gebrek aan meerwaarde dat deze trophies hebben. Het kost ze werkelijk niets ze eruit te laten want niemand zit erop te wachten. Het zijn vaak slechts verkapte manieren om mensen nog te dwingen aan een dood paard (de MP modus) te trekken.
Zit nu toevallig de oudere AC reeks te spelen omdat ze in de remastered versie eindelijk de MP trophies eruit hebben gehaald. Nu doe ik dat gratis maar ik had de game jaren geleden Al willen kopen maar zag er om deze reden vanaf.
@Anoniem-6165: Ik koop spellen voor de singleplayer.
Niet voor een low budget MP setting puur bedoelt om via microtransacties nog wat extra geld af te troggelen.
COD, GTA, FiFA e.d. dat zijn volwaardige multiplayer games die met bijbehorende trophies horen te komen. AC bijvoorbeeld dan weer niet.
Als de online ervaring zoals in vele gevallen een slap aftreksel is van de game in een soort arena setting steken ze die trophies maar waar de zon niet schijnt. Dan zijn de trophies gewoon deel van een tactiek om te kunnen pochen met server activiteit. Want ze weten dondersgoed dat 99% er ander na 1 potje klaar mee is.
Als je daar voorstander van bent omdat je zelf tegenwoordig zo verlicht bent dat je niet meer voor de 100 % gaat dan noem ik je een beetje arrogant en egoïstisch.
Ze moeten het gewoon oplossen zoals ze bij de AC reeks hebben gedaan. Het liefst wel binnen 2 jaar en niet pas na bijna 10 jaar.
De online trophies eruit, vervangen voor DLC trophies. (Dlc zit overigens automatisch inbegrepen). Dat werkte prima. Als ze geen dlc hebben dan maar wat minder trophies. Of een hardcore++ difficulty setting daar maak je ook veel mensen blij mee. We willen het niet gratis krijgen uiteraard.
Gelijk getekend!
Een game alleen spelen omdat de trophys makkelijk zijn… hoe triest is dat!
Je speelt toch voor je plezier
@Anoniem-7462:
En als je er nou plezier uithaalt om zo veel mogelijk trophies te poppen, mag dat niet ofzo??
@Anoniem-9961: gaan voor de platinum is een prima manier om alles uit de game te halen wat er in zit.
@Anoniem-7462: Dat is toch helemaal niet waar het hier over gaat? Hoe moeilijker hoe beter voor de meeste trophy hunters.
Het gaat er juist om dat er soms nagenoeg onmogelijke trophies tussen zitten dankzij dode servers na een jaar. Of dat je gedwongen wordt tot coop terwijl je een sp game aanschaft. Of dat je een uiterst saaie grind naar max lvl moet doen in een game modus die men er maar heeft ingejast voor microtransacties.
Dat heeft niets meer met moeilijkheidsgraad te maken. Dat is loze invulling.
Een trophy moet proportioneel zijn. In GTA online kan je 50 uur steken in allerlei activiteiten en dan zit je misschien op de helft van lvl 100 voor de trophy. Dan heb je nog een aardige grind maar je kan dit op tig manieren doen.
In AC black flag moet je 40 uur death match potjes doen of solo wolf pack voor lvl 55 en dat is echt na 2 rondjes al dodelijk saai. En die online modus voegt niets toe. Die trophy is niet moeilijk maar gewoon onnodig lang en saai. Uiteraard te versnellen met ingame aankopen.
Die trophies kunnen me gestolen worden.
@Anoniem-802: Dat geld voor de meeste mensen denk ik. Maar voor de mensen die er wel waarde aan hechten zijn online trophies een grote bron van irritatie.
Dan zou een oplossing waarbij iedereen tevreden is toch vrij makkelijk moeten zijn zou je denken.
En dan kunnen we elkaars voorkeuren en afkeuren nog mooi in hun waarde laten ook.
@Anoniem-8369: De developers hebben er een multiplayer in gezet in de verwachting dat mensen het gaan spelen. Logisch gezegd zouden ze het er anders niet in hebben gezet. Jij zegt dat je de game koopt voor de singleplayer, maar het lijkt er meer op dat je de game speelt om je digitale leuter te kunnen showen aan je vrienden.
Trophies en achievements zijn in het leven geroepen om op een goedkope manier uren in een game te pompen. Dat geld voor zowel de singleplayer als de multiplayer. “Verzamel alle 8345674 vlaggen”…wow dat klinkt nog eens vermakelijk. Kijk, als je er een in-game item voor krijgt…ok, nog steeds een goedkope manier om meer speeluren proberen te forceren, maar dat kan ik nog begrijpen.
Ik zal je zeggen, nadat ik gestopt ben op de PS3 met het verzamelen van trophies werden games veel leuker om te spelen. Niet meer focussen op onbenullige dingen die niks toevoegen aan de game, gewoon genieten van een game zoals we altijd hebben gedaan hiervoor. Een aanrader om het een keertje te proberen. Als er nou een petitie was om die zooi helemaal weg te halen, dan had ik direct getekend.
Trofeeen moet je niet unlocken voor te unlocken. Je moet ze verdienen. Daar hoort nu eenmaal alles bij. Singleplayer/multiplayer/coop. Of wat dan ook. Je hebt tijd zat om ze te unlocken. Steek het niet op tijd. Want gamen is op zich al een luxe hobby. Draait hem eerder om mentaliteit. Velen boeien het niet hoeveel trofeeen iemand heeft. Maar als je enkel jaagt op dingen die u interesseren zegt het wel iets over u skills en interesse. Het blijft een niche. En gaming is al helemaal een niche. En toch kan het velen aanspreken. Zorg dan dat je er ook iets voor over hebt zodat je er trots op kan zijn.
Qua games die uit de server zijn is het misschien aangenaam singleplayer only te gaan met een patch. Omdat het anders nooit haalbaar is. Maar dan blijft de vraag of die kwaliteit van die trofeeën nog wel iets is. De day one achievers moesten alle componenten van de game onder de knie hebben. Terwijl degene na de offline server activiteiten dan opeens een makkelijke platium hebben.
Ik zou zeggen. Niks moet veranderen. Alles lijkt me ok.
@Anoniem-9961:
Hmmm balans is de key. Als tiener had ik 50+ platiums. Als volwassene speel ik nog amper games maar hou ik ervan alles uit de kan te halen als die game me boeit. Dan kan ik weer hardcore gaan zoals die tienerjaren. En dan is dat voor mij geen verspilde tijd. Een skill keer je snel aan. Je moet het daar niet op steken. En trophy hunters zijn van nature smart. Zij bestuderen de game, masteren de game en unlocken nog eens alles in korte tijd. Dat vergt veel concentratie, zeer veel dingen kunnen onthouden en paternern zien. Je hebt trophy hunters die spelen voor alles te unlocken. Maar je hebt ook de trophy hunters die het gewoon doen uit voldoening en niet bij elke game. Enkel bij games waar het hun bij boeit. Dat is het verschil met de wanna be trophy hunters en daadwerkelijke trophy hunters. De mensen die erin plan en pattern in zien, het masteren kunnen die skills ook op de werkvloer meenemen. Ondertussen heb ik al 6 diploma’s. Allemaal niet speciaal. Maar het toont aan dat die skills via trophy hunten je ook kunt gebruiken in het dagelijks leven en je carrière. De trofeeën zijn zo hoog omdat ze het doen met de intentie de game volledig uitgespeeld te hebben. Als gamen dan een passie is. Kunnen die 50 platiums daar gouw zitten. Uiteraard moet je als volwassene niet continue daar mee bezig houden. Maar ik judge niemand. Als iedereen maar blij is met zijn eigen leven, hobbies, of wat dan ook. Dan moet ik mij daar niet mee moeien. Leven is al kort genoeg. Haal er het maximum uit. Als je graag gamed. Of graag echte achievements haalt. Het maakt niet uit. Volg gewoon u hart en passies.
@Anoniem-4703:
Er zijn al genoeg voorbeelden te vinden dat trophies makkelijker zijn geworden/gemaakt met updates.
Als je dan zelf de op de oude moeilijke manier gehaald hebt is dat wel balen dat je die tijd erin hebt gestopt.
@Anoniem-4703: helemaal eens, mooi gezegd
Dit zou geen slecht e zet zijn er zijn veel game die online trophy s support doen en naar een jaar sluiten ze de servers en kan je die niet meer verkrijgen . Het zou goed zijn als Sony dit zou verbieden of verplichten om die servers open te houden .
Zijn de mensen hier nou echt zo dom of ben ik nou zo slim (Louis van Gaal 2014)
(Online) ACHIEVEMENTS (want die waren er jaren eerder dan trophies) zijn in het leven geroepen om gamers te sturen en er voor te zorgen dat gamers alle aspecten van het spel ervaren.
Hierover klagen is totaal nutteloos en behoorlijk dom.
@Anoniem-8707: Ik vind sowieso niet dat een game trophies nodig heeft om dit te bereiken. Als een game goed genoeg is zoek ik het zelf wel uit. Ook voor single player trophies dus.
Beter helemaal kappen met die trophies. Get a life.
Eens! Of net als bij DLC’s vaker, een aparte categorie voor online trophies.
Juist meer online trophies. Laat de hunters maar extra zwoegen voor een platinum. Is nu vaak te easy.
@Anoniem-5405: een echte zeurkous ben je dus
Boeiend. Get a life
@Anoniem-6165: Klopt het is alleen wel vervelend als de online erg dood is op de release ondanks dat de singleplayer erg goed is. Het zou niet erg zijn om off en online trophies te hebben.
Mensen zeiken om trophies?