The Callisto Protocol werd in 2022 uitgebracht als nieuwe IP. Onder leiding van Glen Schofield, die eerder verantwoordelijk was voor Dead Space, had uitgever Krafton iemand in de arm genomen die wel raad weet met horrorgames. Toch pakte het niet helemaal uit zoals gehoopt.
De verkopen bleven achter op de verwachtingen, de scores waren wat wisselvallig en het is de vraag of er ooit nog wat mee gedaan wordt. In een interview met PCGamesN vertelt Schofield nu dat de game die uit is gekomen niet helemaal is wat men voor ogen had.
In eerste instantie had ontwikkelaar Striking Distance Games de vrijheid en tijd om te maken wat ze wilden, maar gaandeweg legde Krafton een deadline van december 2022 op. De game moest opeens eind dat jaar uitkomen, daar waar men eigenlijk wat meer tijd wilde hebben.
“I wanted about three and a half more months. I was led to believe that that was the way it was going to be. In October or September ‘21, I was told ‘You’re going to get the time. Put whatever you want into the game.’ So I spent that Christmas holiday just designing and coming up with ideas with some of the guys. And then January comes around and some of the [Krafton] folks come over and they just said ‘no no no. It’s December 2022.’”
Wat ook niet hielp is dat corona tijdens de ontwikkeling veel impact had met mensen die ziek werden of ontslag namen, waardoor sommige afdelingen op een gegeven moment ernstig onderbemand waren. Vanwege de latere ingestelde deadline is uiteindelijk het een en ander uit de game geschrapt.
Zo spreekt Schofield over twee soorten vijanden en zelfs vier bazen die de uiteindelijke game niet hebben gehaald. Hoeveel impact de geschrapte content precies zou hebben gehad is gissen, maar het is jammer dat de ontwikkelaar niet de volledige visie heeft kunnen realiseren.
“You have a studio of 200 people. Ten to 20 people a month were getting sick, and they were getting sick for weeks. We were devastated. Sometimes our whole department for VFX would be out, our whole animation department. And then on top of that, in ‘21, we had the great resignation. 49 people quit, because everybody’s paying through the roof, and so people are leaving for $10,000 more. ‘21 was the worst year of development of my life.”
Het blijft wel jammer dat wanneer een product niet af of goed is, het toch uitgebracht wordt want ja, deadline.
Toch ondanks alle kritiek heb ik deze game voor 5 euro opgepikt en daar heb ik geen spijt van gehad.
@Guitar_Hero: Idd mooi prijsje voor een best aardige game.
De game laatst nog 100% uitgespeeld inclusief de “Final transmission” DLC.
Ik vond het een zeer vermakelijke game & blijf nog (tevergeefs) hopen op een deel 2..
Hopelijk vindt Schofield nog eens het plezier terug en krijgt ie wel alle tijd om z’n visie te verwezenlijken. De eerste Dead Space is voor mij persoonlijk de allerbeste third person action survival horror game die ooit werd gemaakt. Het verschil in kwaliteit met The Callisto Protocol is m.i.echt wel groot, ondanks dat TCP best vermakelijk was. Toch was het voor mij een teleurstelling, wetende dat de geestelijk vader van Dead Space met het juiste team eromheen tot werkelijk grootse dingen in staat is.
@Guitar_Hero: ik precies hetzelfde. Aardige game, zeker voor 5 euro. Wel valt het aantal eindbazen flink tegen. Dus als er meer hadden ingezeten had het denk ik wel een betere game geweest.
Vond dit een zeer goed spel, zowel op de ps5 al xbox gespeeld
Ook ik heb genoten van deze game als survival horror liefhebber. Daar zijn er te weinig van helaas.
Heb de game voor €5 eurootjes gekocht vorig jaar bij media markt