Sony PlayStation heeft in de afgelopen jaren ontzettend veel verschillende games uitgebracht en daardoor hebben ze inmiddels een rijke bibliotheek van IP’s waar ze uit kunnen putten. Sommige van deze IP’s liggen echter al een lange tijd in de vriezer en het is nog maar de vraag of er ooit wat mee gedaan gaat worden.

Desalniettemin stelt Sony CFO Hiroki Totoki in een interview met de Financial Times dat ze niet genoeg IP’s hebben die ze vanaf het begin hebben gekoesterd, waardoor ze een gebrek aan mogelijkheden hebben om uit te breiden naar andere vormen van media.

“Whether it’s for games, films or anime, we don’t have that much IP that we fostered from the beginning. We’re lacking the early phase (of IP) and that’s an issue for us.”

Waar Sony wel erg goed in is, is het vinden van nieuw publiek voor reeds bestaande en populaire franchises. Dan kunnen we denken aan The Last of Us, Astro Bot, God of War en meer, die vandaag de dag nog relevant zijn.

Ze kunnen natuurlijk oude IP’s weer uit de kast trekken, maar doordat ze daar niet vanaf het begin veel kritischer mee om zijn gesprongen, zou het moeilijker zijn die aan de man te brengen zo valt tussen de regels door te lezen.

Met andere woorden: de nieuwe IP’s die Sony op ons gaat loslaten worden meer bedachtzaam ontwikkeld, zodat het op meerdere manieren ingezet kan worden. Denk dan aan films, tv-series of eventueel een anime. Aan de andere kant is het wellicht ook wijs voor Sony om succesvolle IP’s niet zomaar het verdomhoekje in te gooien, waarvan Bloodborne met afstand het beste voorbeeld is.

Hoe denk jij erover?