In Indiana Jones and the Great Circle zul je te maken krijgen met verschillende vijanden, waarvan sommigen je onder vuur zullen nemen. Hoewel Indy zeker over een vuurwapen beschikt om vijanden te lijf te gaan, is het volgens de ontwikkelaar vooral een oplossing als hij niks meer anders kan.

Het primaire uitgangspunt van de gameplay is dat Indiana Jones meer aangemoedigd wordt om lastige situaties op te lossen met z’n verstand en zweep. Hij is van nature ook een docent en geen actieheld, waardoor het wat gek zou zijn als hij als een soort Rambo tekeer zou gaan.

“We do not encourage gunplay. It’s not being pushed as the primary way forward. The primary way forward is always trying to use your wits and your whip… Indy doesn’t have superpowers. He’s a teacher and a somewhat clumsy archaeologist. He happens to have this passion that puts him in these weird situations constantly with enemies and traps.”

Hiermee stapt MachineGames dus af van wat ze in het verleden deden, zo waren de Wolfenstein-games immers shooters pur sang. Desalniettemin krijg je in de game wel genoeg mogelijkheden om geweren op te pakken, maar of het handig is valt te betwijfelen omdat ze nogal herrie maken wat grotere problemen kan veroorzaken.

“We have a game where plenty of guns are in there, but you choose not to use them because it’s too loud and dangerous. You can pick up a gun and switch it to use as a melee weapon. That’s a very in-character use of a gun for Indiana Jones.”