Sony PlayStation heeft met Astro Bot een weergaloze topper te pakken die overal lovend ontvangen wordt. Fijn, zeker na het Concord debacle. Hoewel de toekomst van die game nu onzeker is, ziet het er voor Astro Bot buitengewoon rooskleurig uit.
De omschrijving van de platinum Trophy van die game hint al naar een nieuw avontuur en nu doet ook Hermen Hulst, de CEO van Sony Interactive Entertainment, een duit in het zakje. In de PlayStation-podcast zegt hij namelijk dat Astro Bot een zeer belangrijke franchise is voor PlayStation.
Hoewel er meerdere games zijn verschenen, was het met name de voor geïnstalleerde game Astro’s Playroom die als springplank voor de franchise heeft gediend.
“Astro is very, very important to PlayStation. Obviously we had the pre-install with the PlayStation 5 that millions have embraced and loved, and I think that’s becoming a little bit of a platform to launch this new game now. It’s remarkable that a very small team is able to deliver a game that is so big, it’s really become a great game in itself, and it’s become a celebration of everything PlayStation at this point.”
Het team dat aan Astro Bot heeft gewerkt is naar huidige maatstaven klein en ook de ontwikkeling is met pakweg 3 jaar niet bijzonder lang. Dit benadrukt eens te meer dat het wel degelijk mogelijk is om hele goede games met kleine teams en in relatief snelle tijd te maken, daar waar veel andere projecten veelal langer duren en uit veel grotere teams bestaan.
Hoe dan ook, gezien Astro Bot zo belangrijk is voor PlayStation, achten wij de kans groot dat Team Asobi vroeg of laat met een nieuwe game aan de slag gaat.
Er is ook een veel te grote focus, niet alleen door Sony, op die enorme open wereld games met een map vol icoontjes en tientallen uren gameplay. Dat is zeker leuk, maar niet elke game hoeft dat aan te bieden. Er is zeker nog een markt voor kleinere, meer lineaire games. Meer zelfs, ik merk dat er steeds meer om geroepen wordt. Niet iedereen heeft de tijd om 100 uur in een game te steken, werk, partner, kinderen, andere hobby’s. Als je per week maar paar uurtjes kan gamen kan ik me voorstellen dat het wel eens leuk is om een game van pakweg 10 uur ofzo te spelen. En ook voor de studio’s zelf is het wel eens fijn om wat “kleinere” projecten te maken. Kan me voorstellen dat de druk dan net wat minder is.
Ik zou het zelf heel tof vinden moest Sony zich weer eens wat meer diversifiëren ipv die eindeloze 3rd person open wereld games. Astro is al een erg mooi begin, nu nog wat (arcade) racegames, een shooter, mss een puzzelgame, ik zeg maar wat. Laat maar komen.
Team Asobi spoelt een beetje de zwarte cijfers van Sony weg die met name door Jim Ryan, Hermen Hulst en de CFO van Sony zijn gecreers. Ze hebben het flink verpest om Live Service games door de gamers zn strot te duwen. Wat gelukkig door ons gamers niet wordt gepikt!
@Anoniem-8043: nee hoor. Ik heb juist te weinig tijd om dit soort games te spelen. Doordat ik weinig tijd heb verleg ik de tijd die ik heb naar AAA games van Sony’s stal. Alleen jammer dat er zo verdomd weinig uit komt.
@Anoniem-8043: Ik ben ook helemaal klaar met generieke open wereld games. Ik speel tegenwoordig alleen maar lineaire games. Maar voor GTA 6 zal ik natuurlijk wel een uitzondering maken!
Tuurlijk zegt Hulst nu dat Astro Bot ‘enorm belangrijk’ is. Ze hebben eindelijk weer een succes te pakken na miljoenen flops als bijvoorbeeld Concord en TLOU factions 2.
Als PS geen games heeft kunnen we buiten de Switch de rest maar sluiten
Men is verblind door graphics en marketing. Speel jak and Daxter, Devil May Cry en tig andere 20 plus jaar oude titels. Dan merk je het verval van de game industrie. Tis zo saai en er wordt gedaan of je een debiel bent. Gaming mag vooral heel leuk zijn
@Anoniem-8043: Mee eens
Herman lult ook maar wat. Heel deze generatie is zoverre uitermate teleurstellend.
En dat is ook mede sinds Herman daar zit.
@X_boi:
Tlou telt niet mee hè pikkie. Die game is nooit uitgegeven. En ik durf te wedden als ze dat wel hadden gedaan dat die stekker er niet meteen uit lag als bij een Concord waar ze wel vertrouwen in hadden..
@Anoniem-3877: Haha ze hadden er zoveel vertrouwen erin dat ze hem gecanceled hebben.
@Anoniem-8043: awel daar geef ik u nu is volledig gelijk in se!
@Anoniem-3877: Die telt wel degelijk mee. DIe ontwikkeling heeft miljoenen gekost en fans waren er zeker niet blij mee. Nu winnen ze weer wat voor zich met de release van Astro.
Het is ook de eerste fatsoenlijke game op de ps5 die er gaaf uit ziet en goed speeld
Ja natuurlijk, die brengt de meeste centjes op de rekening