Met de aankondiging van de PlayStation 5 Pro is het vooral de hoge prijs die bekritiseerd wordt. Sony zet de console in Europa op de markt voor zo’n 800 euro, wat behoorlijk fors is. De hoge prijs is voornamelijk te wijten aan het feit dat componenten de afgelopen jaren veel duurder zijn geworden, daar waar consoles in bepaalde mate nog vrij ‘goedkoop’ waren.

Een sterk argument is natuurlijk dat mensen zonder blikken of blozen een iPhone of smartphone van 1500 euro kopen, maar 800 euro voor een console is weer teveel. Het is hoe dan ook een interessante discussie, waar Digital Foundry met een scherpe analyse op ingaat in de onderstaande video. Buiten dat is het natuurlijk vooral de vraag of Sony deze console veel gaat wegzetten.

Als we Piers Harding-Rolls, analist van Ampere Analysis, mogen geloven zal de PlayStation 5 Pro een vergelijkbaar aantal units verkopen als de PlayStation 4 Pro. Hij verwacht dat de PlayStation 5 Pro tegen 2029 op ongeveer 13 miljoen verkochte units zit. De prijs is hoog, maar voor fanatieke gamers is dat volgens Harding-Rolls minder relevant.

“Ampere forecasts that around 1.3 million PS5 Pro consoles will be bought by consumers in the 2024 launch window. This is compared to 1.7m PS4 Pros that were sold at launch in 2016. We expect the price point to soften demand with some consumers, but for PlayStation enthusiasts the pricing is less of a consideration.

According to Ampere data, over its life, the PS4 Pro sold-through 14.5m units, around 12% of total PS4 sales. We’re expecting a similar dynamic for the PS5 Pro, with the expectation that it will sell-through around 13m units by 2029.”

[…]

“PS5 Pro pricing reflects Sony’s adjusted strategy to protect its margin, generally supply chain inflation and a lack of direct competitor to its mid-cycle upgrade compared to last generation (where Microsoft was preparing the Xbox One X). The lack of competition means it is an easier decision for Sony to run with a higher price point to protect its existing margins. For most prospective PS5 consumers, the standard edition will represent the value sweet spot.”

Hier maakt Harding-Rolls overigens een interessant punt. Waar de PlayStation 4 Pro nog op de markt werd gezet met als concurrent de Xbox One X, heeft Microsoft besloten deze generatie een upgrade van de Xbox Series X over te slaan. Hierdoor heeft Sony in het high-end segment geen directe concurrentie, waardoor ze minder concurrerend met de prijs om hoeven te springen.