Review | The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom – Wanneer je aan The Legend of Zelda denkt, denk je natuurlijk direct aan Link. Hij is immers de grote held, terwijl Zelda vaak degene is die gered moet worden. In The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom wordt dit echter omgedraaid. Dit keer is Zelda de heldin en is het juist Link die gered moet worden. Dit lijkt misschien wat vreemd, aangezien de prinses niet bepaald bekendstaat om haar vechtkunsten, en ze ook geen bijzondere vaardigheden heeft die haar zouden kunnen helpen in een groots avontuur. Nintendo kiest daarom voor een andere benadering dan je van de franchise gewend bent. In plaats van een actie-avonturenspel, is Echoes of Wisdom een puzzel avontuur. Een gewaagde verandering.

Een verscheurd land

Hyrule is wederom de klos in The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom. Dit keer zijn er mysterieuze ‘rifts’ in het land verschenen die alles en iedereen opslokken. Zelda en Link gaan op onderzoek uit, maar dit verloopt niet zoals gepland. Nadat ze denken de verantwoordelijke te hebben verslagen, wordt ook Link getroffen door een van de scheuren. Zelda blijft alleen achter en het is aan haar om het avontuur voort te zetten én Link te redden. Gelukkig staat ze er niet alleen voor: een vreemd wezentje, genaamd Tri, verschijnt en biedt zijn hulp aan. Tri geeft haar de ‘Tri Rod’, een magisch voorwerp waarmee Zelda kopieën kan projecteren van objecten of personen/vijanden die ze eerder is tegengekomen. Met deze kracht kan Zelda de grootste obstakels overwinnen. Althans, dat is de bedoeling.

Bijna hetzelfde

Nintendo heeft voor deze game gekozen voor een vergelijkbare formule als de remake van Link’s Awakening. De actie wordt vanuit een schuin bovenaanzicht weergegeven, en alles ziet eruit als plastic speelgoed. Deze stijl is ontzettend tof: alles is gedetailleerd en prachtig geanimeerd. De map is ongeveer twee keer zo groot als die van Link’s Awakening, en Nintendo gebruikt deze extra ruimte om een langer avontuur aan te bieden. Reken erop dat je ruim 20 uur bezig zult zijn met de game, en voeg daar nog eens 10 uur aan toe als je alles wilt ontdekken en ontgrendelen. Er zijn verschillende missies te volbrengen en de wereld zit boordevol geheimen. Daarnaast kom je tijdens het avontuur verschillende personages tegen die je om een gunst vragen. Dit resulteert in zijmissies, waarmee je belangrijke items kunt verdienen die je verder helpen op je reis. Dit alles wordt begeleid door typische Zelda-muziek, die zijn werk doet, maar nergens echt uitblinkt.

Tot zover lijkt Echoes of Wisdom sterk op de remake van Link’s Awakening. Zodra je tegenover vijanden komt te staan, verandert dit echter. Zelda kan namelijk niet vechten, dus moet ze gebruikmaken van Echoes om haar vijanden te verslaan. Heb je een vijand eenmaal verslagen, dan kun je hem met je staf toevoegen aan je arsenaal. Dit geldt ook voor bepaalde objecten in de wereld. Zie je iets glinsteren, dan kun je dat object met je staf toevoegen aan je Echoes-bibliotheek. Het verslaan van vijanden en het oplossen van puzzels vereist niet altijd dezelfde aanpak, dus je zult moeten experimenteren met verschillende Echoes om een situatie op te lossen. Dit zorgt voor het nodige denkwerk en geeft de game een unieke identiteit, ondanks de visuele gelijkenissen met Link’s Awakening.

blank

Lekker puzzelen

De puzzelaanpak is erg tof, omdat er vaak meerdere manieren zijn om een situatie te overwinnen. Zo kun je bijvoorbeeld een vijand aanvallen met een simpele raaf, maar misschien kun je hem sneller uitschakelen door hem in brand te steken. Het experimenteren met verschillende mogelijkheden is een leuke bezigheid. Om rifts te sluiten, moet je erin springen, waardoor je in een andere wereld terechtkomt. Hier leg je een soort parcours af vol obstakels. Ook hier geldt dat bepaalde Echoes de sleutel tot succes zijn. Om hogerop te komen, kun je bijvoorbeeld tafels of bedden opstapelen, of een gekopieerde vijand gebruiken die je de mogelijkheid geeft te klimmen. Aan het einde van het parcours in een rift wacht een kerker. Hier krijg je moeilijkere puzzels voorgeschoteld met tot slot een eindbaas die niet gemakkelijk te verslaan is. Deze gevechten vereisen het gebruik van meerdere Echoes, en ook hier is het uitvogelen welke je nodig hebt weer erg leuk. Sterker nog, de kerkers vormen het hoogtepunt van de game.

In de wereld zijn ook enkele optionele rifts te vinden. Hier speel je korte levels waarin je verschillende punten moet bereiken om de vrienden van Tri te bevrijden, zodat zij samen de desbetreffende rift kunnen sluiten. Helaas behoren deze levels niet tot de sterkste onderdelen van de game. Dit komt doordat de puzzels vaak weinig variatie bieden en zichzelf regelmatig herhalen. Dit staat in schril contrast met de grotere rifts. Gelukkig zijn de verschillende zijmissies in de wereld wel een stuk leuker. Deze variëren van simpele fetch quests tot een soort raadspelletjes. Door deze zijmissies te voltooien, kun je extra geld of belangrijke items verdienen om daarmee Zelda sterker te maken. Denk bijvoorbeeld aan een voorwerp dat ervoor zorgt dat je minder schade oploopt of waardoor je sneller kunt zwemmen. Daarnaast zijn er in de wereld items te vinden waarmee je drankjes kunt maken die niet alleen je levensenergie herstellen, maar je ook een tijdelijke buff geven, zoals vuurbescherming. Kortom, er zijn genoeg manieren om Zelda sterker te maken.

blank

De negatieve kant van Zelda

Wat echter efficiënter uitgewerkt had mogen worden, is de manier waarop je de Echoes kiest. Deze worden allemaal in één horizontale rij weergegeven, en hoewel er een paar filters zijn, zoals de meest recente of meest gebruikte Echoes, wordt het kiezen van de juiste Echo al snel tijdrovend naarmate je meer opties hebt. Dit vertraagt de actie aanzienlijk, omdat je simpelweg te veel objecten tot je beschikking krijgt. Het was wellicht beter geweest om dit aantal te beperken, met als gevolg dat de gameplay minder vaak onderbroken wordt. Helaas is dit niet het enige nadeel aan de game. Gezien deze game gebruikmaakt van dezelfde engine en grafische stijl als Link’s Awakening, zien we dezelfde problemen terug. In die game was de framerate al niet optimaal en in Echoes of Wisdom is het eigenlijk nog wat erger gesteld.

Je krijgt in de tv-modus 1080p en in handheld modus 720p met 60 frames per seconde, maar dit lijkt dynamisch wat te wisselen afhankelijk van de plek waar je bent. Hierbij zul je ook merken dat de framerate soms naar 30fps zakt. Dit komt vooral in de steden voor, wat voor een onrustig beeld zorgt. Daar komt nog bij dat wanneer de game in 60fps draait, er haperingen kunnen optreden. Dit gebeurt dan weer in de buitenlocaties, waar je het grootste deel van de tijd doorbrengt. Het gewissel tussen de framerate en ook de resolutie beïnvloedt de speelervaring aanzienlijk, want het leidt namelijk af in de gameplay. De negatieve impact is dan ook groot. Dit probleem kan mogelijk worden opgelost met een (day one) patch, maar gezien wij de game beoordelen op de versie die we hebben ontvangen, gaan we nu van onze ervaring uit.

blank

Conclusie

The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom volgt een andere aanpak dan je gewend bent van de serie. In plaats van een actie/avonturen game, speel je een puzzel avontuur. Dit pakt over het algemeen goed uit. De gameplay is leuk, met een best grote wereld waarin veel te doen is. De puzzels zijn interessant en in de kerkers soms best uitdagend. Wat niet zo lekker werkt is het kiezen van de Echoes. Je krijgt er op een gegeven moment zoveel dat het kiezen veel tijd in beslag neemt, wat de actie te lang onderbreekt. Tevens zijn de optionele rifts al vrij snel wat eentonig. De grootste doorn in het oog is de performance, met een vaak wisselende framerate en resolutie, waardoor de game niet lekker speelt. Dat heeft invloed op de beleving. Als de technische kant is of wordt aangepakt, mag je een heel punt bij de eindscore optellen.

Pluspunten

  • Leuke grafische stijl
  • Puzzels op verschillende manieren op te lossen
  • Genoeg te doen in de wereld
  • Kerkers zijn hoogtepunten van het spel

Minpunten

  • Echoes kiezen werkt op gegeven moment te traag
  • Optionele rifts worden wat eentonig
  • Problemen met dynamische resolutie
  • Veel framerate gestotter

7.0