Review | S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl – De Oekraïense ontwikkelaar GSC Game World is lang bezig geweest met de ontwikkeling van S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl. Meerdere malen werd de titel uitgesteld, mede vanwege de oorlog in het land, maar uiteindelijk is de release van de game eindelijk daar. Op 20 november jongstleden werd de langverwachte titel uitgebracht op de Xbox Series X|S en pc. We hebben even de tijd genomen, maar nu vertellen we je graag meer over S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl. Dit is enerzijds een boeiende en spannende titel, anderzijds een game die met erg veel problemen te maken heeft en dat is jammer. Maar is de game nu een aanrader of niet?
Terug naar de Zone
Als speler reis je naar de Zone, het gebied rondom de kerncentrale van Tsjernobyl, waar je met een scanner op pad gaat. Al snel loopt dat uit op een ramp en blijf je alleen achter in het gevaarlijke gebied, waar je als een Stalker je eigen plan trekt. Beetje bij beetje leer je het gebied beter kennen, kom je mensen tegen en ontwikkelt het avontuur zich. Wie zijn de mensen die jou de scanner hebben ontnomen, wat is er gebeurd waardoor je appartement vernietigd werd en wat voor raadsels heeft de Zone nog meer te bieden? Het is een waar survival avontuur waarbij je als Stalker helemaal op jezelf aangewezen bent.
In de rol van Skif raak je naarmate je langer in de Zone bent steeds bekender met de gevaren die het gebied teisteren, wat uiteenloopt van vijandige facties tot gemuteerde wezens en zelfs nucleaire stormen. Doordat je als een soort eenzame jager je in het gebied begeeft, ben je vooral op een eenzame tocht, maar op elk moment kan er wat gebeuren. Of je wordt aangevallen, een storm komt opzetten of je komt weer iemand tegen die wat van je wilt. Met een rode lijn in het verhaal heb je een main quest die je naar alle uithoeken van de Zone brengt, maar ook kom je gaandeweg een berg kleinere quests tegen, die je optioneel kunt voltooien.
Met tientallen uren aan speelplezier en een gigantisch gebied om te ontdekken, ben je een lange tijd zoet. Op elke locatie valt wel iets te halen, waarbij je altijd de afweging moet maken of je iets wel of niet meeneemt, want het gewicht van je rugzak speelt een rol in je bewegingsvrijheid. Ondertussen moet je altijd zorgen dat je iets van wapens en munitie hebt, wil je de plotselinge vijanden te lijf kunnen en vergeet ook zeker voedsel en anti radiatie drugs niet, want de Zone zit vol gevaren. Met andere woorden: naast dat je een doel hebt dat zich via de rode lijn van het verhaal ontvouwt, ben je buiten dat vooral als ontdekkingsreiziger bezig, waarbij je continu tegen verrassingen aanloopt.
Sfeervolle Zone
Wat S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl vooral kenmerkt is de sfeervolle presentatie van de Zone, waarbij je je in een post-apocalyptisch gebied begeeft waar het gevaar altijd op de loer ligt. Doordat je geheel je eigen plan kan trekken, kan je ook net zo lang doen over een gebied als je zelf wilt. Pluis je eerst alles uit voordat het hoofdverhaal je verder brengt? Of ga je juist van doel naar doel en bezoek je de potentieel interessante locaties later? Het is geheel aan jou. Wat de game aantrekkelijk maakt is dat de setting uitnodigt om verkend te worden, waarbij het ook aan diversiteit niet ontbreekt.
Het loopt uiteen van moerassen tot verlaten nederzettingen en basissen, tot zelfs kleine dorpjes en steden. Maar ook zul je regelmatig grotten tegenkomen, beboste gebieden en ga zo maar door. De ontwikkelaar heeft overduidelijk veel tijd gestoken in het creëren van een boeiende speelwereld, die keer op keer uitnodigend naar je wenkt om verder verkend te worden. Tel daar de weerseffecten bij op, zoals de eerder genoemde nucleaire stormen, alsook regenbuien en meer. Het zorgt continu voor een wisselende, grauwe sfeer die het gebied rondom de kernreactor in bepaalde mate zo kenmerkend maakt, al heb je in deze game natuurlijk ook te maken met bovennatuurlijke elementen. Denk dan aan anomalieën, alsook gemuteerde wezens die uit het niets op kunnen duiken en er een soort angstaanjagende beleving van maken.
Je voelt je nooit echt veilig en op je gemak in de Zone, en zelfs in gebouwen kan het gevaarlijk zijn vanwege giftige gassen, plotselinge vuurbronnen, onzichtbare vijanden, enzovoort. Dit veroorzaakt een beklemmende sfeer en met name de bovennatuurlijke elementen maken het een game die anders is dan andere titels in het actie avontuur genre. Vanzelfsprekend zul je gaandeweg steeds meer handige dingen vinden waarmee je jezelf kunt uitrusten. Denk dan aan betere gear waardoor je beter beschermd ben tegen weerseffecten of bepaalde situaties, maar ook kun je betere wapens of alternatieven vinden, die je vervolgens bij een technicus kunt upgraden. Het loont echt om op onderzoek uit te gaan, want in eerste instantie gaan wapens snel stuk of ze zijn al gemankeerd, waardoor je sowieso beter spul kunt gebruiken.
Daarnaast heb je altijd weinig kogels of niet de juiste voor je wapens, maar beetje bij beetje word je handiger en beter. De game kent in het survival aspect een vrij steile progressieve leercurve, maar zodra je alle kneepjes van het vak een beetje doorhebt, zul je steeds efficiënter worden. En zo zul je je weer beter bewapenen tegen de gevaren die zich in de Zone manifesteren, maar dat gaat dus aanvankelijk vrij langzaam. Ook omdat je echt nuttige items op afgelegen plekken of via bepaalde side quests kunt vinden. De game reikt je nauwelijks hulpmiddelen toe, waardoor je het echt allemaal zelf zal moeten doen. Vanzelfsprekend loont het ook om de gewilde artefacten te vinden, die je verschillende perks geven, wat je vervolgens op basis van je speelstijl dient te managen omdat je niet oneindig veel artefacts tegelijk kunt gebruiken.
Verlies je in een lang avontuur
Wat de game vooral aantrekkelijk maakt is de vrijheid in hoe je de wereld verkent en alles doorloopt. Op een paar momenten na geeft de game je de vrije wil en dat maakt dat je telkens weer terugkeert naar de Zone om daar nieuwe dingen te ontdekken. Met een grote speelomgeving weet je nooit wat te verwachten en het is altijd leuk om nieuwe quests aan te gaan. Hoewel die vooral voortkomen uit ‘voor wat, hoort wat’, zul je al snel gaan zien dat het gros van de opdrachten best gevarieerd is, al komt er wel veel wandelen bij kijken. Nu hebben we voor deze review lang niet alles gedaan wat er te doen valt in de wereld, want dat kost rustig 50+ uur, maar dat je je niet snel zal vervelen mag duidelijk zijn. En vanwege die aantrekkingskracht zul je met plezier op regelmatige basis terugkeren.
Maar dan de duistere zijde…
Tot zover niets dan mooie woorden voor S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, maar er is een negatieve zijde aan de game. Dat de titel die genoemde aantrekkingskracht heeft is een sterk punt, maar kent een tegengaande problematische kant. Onze speelsessies beperkten zich voornamelijk van drie tot vijf uur per dag, omdat de game je op een gegeven moment wat tegen gaat staan vanwege de vele technische issues. Hoewel de titel zeker speelbaar is en het loont om door te blijven spelen, vanwege de betere gear die je krijgt, die het avontuur gemakkelijker maakt, is hier overduidelijk sprake van een ruwe diamant.
De game wordt namelijk geplaagd door een grote hoeveelheid bugs. Gedurende het reviewen van de game hebben we meerdere gigantische updates moeten downloaden. Hoewel we niet direct grote verschillen zagen, is de ontwikkelaar heel erg druk met het gladstrijken van alle issues en dat zijn er nogal wat. Denk aan dialogen over de radio waarbij de radiofilter plots verdwijnt en het lijkt alsof iemand naast je staat. Vijanden die spontaan voor je neus spawnen, een game die crasht. Missiedoelen die je niet kan voltooien omdat een bepaald iets ontbreekt op de aangewezen locatie. Of wat te denken van de vele visuele glitches, waarbij vijanden na hun dood kaarsrecht overeind blijven staan…
Een kompas dat plotseling weg is, missie indicatoren die te pas en onpas verdwijnen, of plotseling dood neervallen zonder dat er een aanwijsbare aanleiding voor is. Nog vervelender is de AI die als een soort aimbot is ingesteld en waarbij het aan enig tactisch inzicht totaal ontbreekt. Het zijn tig zaken die invloed hebben op de speelervaring, waardoor het na een aantal uur erg op je zenuwen gaat werken. Is de game daardoor onspeelbaar? Zeker niet, want je kan natuurlijk doorgaan, maar feit is wel dat dit soort hinderlijke dingen het speeltempo beïnvloeden en een smet vormen op een ervaring die zoveel soepeler had kunnen zijn. Het is vooral een logge aangelegenheid en dat is echt zonde, al zal dat mettertijd wel een stuk meer gestroomlijnd worden zodra er meer updates zijn uitgerold.
Terug in de tijd
Waar de game er op pc schitterend uit kan zien, moeten we zeggen dat het op de Xbox Series X nogal tegenvalt. De visuele presentatie is in veel opzichten simpelweg achterhaald. Zo zijn de animaties van de NPC’s nogal beperkt en ook de kwaliteit van de textures doet eerder denken aan een geremasterde Xbox 360 game, dan een volledig nieuwe Series X|S titel. Regelmatig zul je ook gebouwen betreden waarbij de textures ontzettend aan het flikkeren zijn en het is niet ongebruikelijk dat je tijdens het spelen te maken krijgt met gehaper in de gameplay. Het is technisch eigenlijk onder de maat en vooral een rommel, wat eveneens invloed op de gameplay heeft. Behoorlijk zonde, want doordat we visueel een bijzonder matige game voor onze kiezen krijgen, lijkt het alsof we terug in de tijd gaan.
Al moeten we hierbij wel opmerken dat het met de nucleaire stormen er bijzonder interessant uit kan zien, want het zorgt voor toffe visuele effecten dankzij de filter die op de game wordt losgelaten. Je hebt overigens de keuze uit twee visuele modi: Performance en Quality. Als je voor de eerste kiest, dan krijg je een variabele resolutie tussen de 860 en 1150p, geupscaled naar 4K met daarbij een framerate van 60fps, al is die zeker niet altijd stabiel. Als je voor de Quality modus gaat, dan heb je wel te maken met een stabiele framerate, al speel je dan natuurlijk op 30fps. De resolutie is in dat geval 1440p geupscaled naar 4K. Hoewel de Quality modus zeker mooiere plaatjes oplevert, geniet onze voorkeur toch de Performance modus, omdat die simpelweg fijner speelt vanwege de hoge framerate.
Tot slot kijken we nog naar de audio en hoewel dat segment van de game ook te kampen heeft met bugs, zoals eerder aangehaald, is het tof dat je de voice acting op de oorspronkelijke taal kunt zetten. De voice acting op zichzelf is verder ook gewoon prima te noemen, al is het wel vervelend dat de ondertiteling lang niet altijd synchroon loopt. Buiten dat zorgt de audio voor een bijdrage aan de beklemmende en gevaarlijke sfeer die de Zone presenteert, met name de speciale effecten in de audio kunnen bij momenten van echte meerwaarde zijn. Dit alles maakt uiteindelijk dat we weinig te klagen hebben op auditief vlak, gelukkig.
Gespeeld op: Xbox Series X.
Ook beschikbaar op: Xbox Series S en pc.
Conclusie
De ontwikkeling van S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl ging niet zonder slag of stoot, dat is iedereen wel bekend. In dat kader is het fijn om te zien dat de game nu (eindelijk) verkrijgbaar is, maar de lange ontwikkeltijd, de moeilijke periode en alles wat er nog meer bij kwam kijken, heeft merkbaar een effect gehad. Hoewel je je absoluut zult vermaken met het avontuur dat de titel je voorschotelt, moet je op dit moment rekening houden met een erg ruwe speelervaring. De game heeft last van veel bugs, glitches en andere onvolkomenheden, die je uit de ervaring kunnen halen. Het grootste pijnpunt is echter nog de AI, die gewoon niets anders is dan een aimbot en ook de wat logge gameplay op de Xbox voelt simpelweg verouderd aan. Dit gaat ook weer op voor de visuele presentatie en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Maar, het belangrijkste is echter dat de game ondanks de vele tekortkomingen je wel een boeiend avontuur presenteert in een intrigerende omgeving met een uitstekende sfeer, waardoor je telkens weer terug blijft keren naar de Zone.
Pluspunten
- Uitmuntende sfeer
- Veel te doen en ontdekken
- Boeiende quests en verhaal
- Interessante personages
- Nucleaire stormen
Minpunten
- Bugs en glitches
- Grafisch verouderd
- Beroerde animaties
- Belabberde AI
6.5
Goede review. Ik geloof ook wel dat deze game qua sfeer en ontdekkingen leuk kan zijn. Dat is vooral als je de game op een high end pc kan spelen. Maar ik heb deze game op de xbox series x (geprobeerd) te spelen maar schrik er echt van. Grafisch ziet het er heel slecht uit, het verhaal is middelmatig maar de combat verloopt echt zeer stroef. Dat in combinatie met de vele bugs is de game gewoon niet te doen. Opvallend is dat qua performance deze game op hetzelfde niveau zit als Metro exodus een zes jaar oude game. Een far cry 5 speelt beter en ziet er beter uit dan deze game
Fun fact: In slechts twee dagen verkocht Stalker 2 meer exemplaren dan Dragon Age The Veilguard in 23 dagen verkocht
Ik krijg medelijden met gamers die deze onafgemaakte game op de series S willen spelen. Dat wordt wel hardcore.
Wou (weer) een Series X kopen, maar met dit gedrocht zie ik er toch maar vanaf… Het meeste komt t.z.t ook uit op de PlayStation
Grafisch verouderd, ja op de consoles ja. Maar niet op pc op epic settings hoor. Ziet er schitterend uit, qua omvang en detail nog niet veel games hebben dit nagedaan. 6.5 score is eigenlijk gewoon om te lachen.
@Anoniem-4860: De PC versie ziet er beter uit (niet geweldig) maar is technisch ook een wrak.
6.5 is dus een prima cijfer.
@Anoniem-4860: Je moet ook een pc van minimaal 2000 euro hebben om dat op speelbare framerates te krijgen, dat kan gewoon niet voor hoe deze game eruit ziet
metro exodus kost 7 eurie en die zijn is 100x beter en spannender
Wachten tot deze titel op de ps5 pro uitkomt over 3 maanden zal dan veel beter eruit zien dan op de Xbox serie x!
Zit op bijna 30 uur en speel op een top tier pc, heb er een top tijd mee tot dusver. Als ik ‘m op console zou moeten spelen weet ik niet of ik er nog zo enthousiast over zou zijn. Mijn score zou een 8/10 zijn, op gelijke hoogte met Metro Exodus qua sfeerbeleving en gameplay.
@Anoniem-4860: 6.5 is om te lachen dat het veel te hoog is. Jij speelt een onafgemaakte game op een high end pc. Elke game ziet er daar goed op uit. Maar op een console is het bagger.
@Anoniem-2446: Kun je beter een game pc kopen als je de mooiste graphics wil.
@mrb: De developers hadden de game veel beter kunnen maken maar werden in plaats daarvan gedwongen om tijd te investeren om de game te downgraden zodat het ‘in theorie’ ook gedraaid kan worden op de series S. In de realiteit draait het niet goed op de series X en al helemaal niet op de series S.
@mrb: Mensen willen games op console spelen zonder dat een games super lelijk zijn doordat een achterhaalde console zoals series S erbij geplakt wordt met de parity clause.
@Anoniem-8798: Wat een hoop aannames..
@Anoniem-6331: En toch kopen veel mensen een Switch, tablet, series s, budget PC’s etc 😉
Je hebt vast en zeker een dikke game PC en/of een series s fetisj, het doet namelijk heel veel met je.
@Anoniem-5375: Heb je überhaupt stalker 2 gespeeld?
@Anoniem-5375: Speel dan ook The Two Colonels en Sam’s Story (duimpje omhoog)
@mrb: Nee hoor. Het lijkt eerder dat jij dat hebt met de series S.
@Anoniem-7631: Ik heb geen series s, vrienden van mij wel. Die zijn er blij mee. Ik klaag niet over de series s, jij wel 😉
@mrb: Nee jij loopt hele tijd te claimen dat devs hun games voor deze achterhaalde console moeten downgraden. Het slaat helemaal nergens op. Stel nu dat de devs van Stalker 2 geen tijd hoefden te investeren om de game te downgraden. Dan was de game technisch beter geweest
@Anoniem-8727: Wat ik zeg is dat ontwikkelaars games kunnen optimaliseren zodat het goed kan draaien op minder krachtige hardware. Dat ze daar op oa grafisch vlak in moeten leveren, klopt. Optimaliseren kost tijd, geld, kennis en energie, dat willen ze liever niet waardoor er ontwikkelaars zijn die het wel voor elkaar krijgen en andere die alleen maar lopen te klagen dat het aan de hardware ligt. Dat is geen claim maar een feit.
Stel dat ontwikkelaars er wel tijd in zouden steken, dan zou de game technisch ook beter zijn 😉
Je weet toch wel dat de PS5 Pro qua hardware ook achterhaald is in vergelijking met PC? Dat sommige games beter draaien op een PS5 dan op een PS5 Pro? Dat de Switch ondanks verouderde hardware een groot succes is geworden etc?
Mbt Stalker 2, ze zijn keihard aan het werk om de game te patchen, wordt alleen maar beter. Gezien hun situatie ben ik blij voor ze dat het aantal verkopen tot nu toe goed zijn.
@mrb: ‘Wat ik zeg is dat ontwikkelaars games kunnen optimaliseren zodat het goed kan draaien op minder krachtige hardware’ – Dit klopt dus niet. Red dead 2, Starfield, Hogwarts, Ac Mirage, Cyberpunk 2 en nu dus Stalker 2 draaien dus niet allemaal niet goed op de series S. Dat is een kleine lijst van games die ik heb genoemd.
@mrb: ‘Optimaliseren kost tijd, geld, kennis en energie, dat willen ze liever niet waardoor er ontwikkelaars zijn die het wel voor elkaar krijgen en andere die alleen maar lopen te klagen dat het aan de hardware ligt. Dat is geen claim maar een feit’ Dat claim je dus bij elke post. Maar feit is dat geen enkele ontwikkelaar het voor elkaar krijgt om moderne games normaal te laten draaien op de series S. De ontwikkelaars van Stalker 2 kregen dus zelfs hulp van Xbox en hun game draait dramatisch op de series S.
@Anoniem-3276: Haha je noemt dus duidelijke voorbeelden van ontwikkelaars die het niet voor elkaar (willen) krijgen. Dat is precies wat ik bedoel. Wanneer ze er genoeg tijd, geld, energie etc in steken dan kan het wel.
@Anoniem-5017: Dikke onzin want er zijn games die wel goed draaien op series s en dat is een feit. Dat blijf ik herhalen. Het feit dat ze hulp nodig hebben geeft al aan dat ze het zelf niet voor elkaar krijgen 😉 Wat ik blijf zeggen is dat als ze er tijd, geld, kennis etc insteken het wel kan. Nu ze de game flink aan het patchen zijn geeft ook aan dat de game nog niet af is, lekker kort door de bocht om altijd maar de hardware de schuld te geven.
@mrb: Ze kregen hulp van Xbox en toch is het niet gelukt om de game goed werkend te krijgen op de series S. Dus als zelfs Xbox het niet lukt om een game goed werkend te krijgen op de series S zegt dat genoeg.
@mrb: Het is een loze claim. Want geen enkele dev lukt om het een moderne game draaiend te krijgen op de series S. Het is een achterhaalde console.
@Anoniem-9760: Doordat ze hulp nodig hebben geeft juist aan dat ze het zelf niet voor elkaar krijgen. Andere ontwikkelaars krijgen het wel voor elkaar. Dankzij MS hebben ze uiteindelijk nog een game kunnen uitbrengen die nog flink gepatcht moet worden. En in de situatie van Stalker 2 snap ik het al helemaal dat ze hulp nodig hebben.
@Anoniem-1667: GTA6 gaat ook uitkomen op de series s en ontwikkelaar heeft onlangs aangegeven niet tegen issues aan te lopen. Er zijn genoeg moderne games die wel goed draaien op series s. Of zijn current gen games al niet meer modern?
PS5 Pro is qua hardware ook achterhaald in vergelijking met PC. Sommige games draaien zelfs minder goed op PS5 Pro dan op PS5, kwestie van ‘optimaliseren’ wat tijd, geld etc kost.
@mrb: De devs van Stalker 2 hebben hulp gekregen van xbox en het is ze alsnog niet gelukt om de game werkend te krijgen op de series S. De game is vooral voor de series S in een afschuwelijke staat uitgekomen. Je zegt tekens dat andere devs hun games wel werkend krijgen op de series S. Echter heb ik legio voorbeelden gegeven waarbij devs hun games niet werkend hebben gekregen op de series. Dat komt omdat de console achterhaald is en pretendeert het current gen zijn terwijl het eigenlijk niet is. Door de parity clause lijdt de series X ook onder het wanproduct dat de series S is.
@Anoniem-9733: Hulp krijgen wil niet zeggen dat MS alles volledig heeft overgenomen. Hulp nodig hebben wil zeggen dat ze het zelf niet voor elkaar krijgen. Noem dan zelf eens een keer een game die wel goed draait op de series s. Ik zie geen verschil tussen ps5 games en series x dus die vlieger gaat niet op.
@mrb: Het gaat erom dat PS5 de standaard is voor deze generatie. Dat sommige pc’s en de ps5 pro games op een hogere specs kunnen draaien is geen probleem. De Ps5 speler heeft hier geen nadeel aan. Gamers en vooral xbox gamers hebben wel continu ellende van de series S.
@mrb: PS5 spelers hebben geen last van de parity clause maar xbox series X spelers wel
@Anoniem-2646: Ik zie geen verschil tussen ps5 games en series x. Wel tussen deze consoles en switch, series s wat logisch is gezien de minder krachtige hardware. Daarnaast zien ik zowel op switch als op series s games die wel goed draaien. Het is dus wel mogelijk.
@Anoniem-6492: Series s heeft last van ontwikkelaars die er geen/minder tijd, geld etc in willen steken bedoel je? Er zijn namelijk ontwikkelaars die games wel goed kunnen laten draaien. Series x en ps5 games zijn gelijkwaardig dus die vlieger gaat niet op.
@mrb: Er zit een zeer groot verschil tussen de series S en de ps5. Microsoft flight sim, Dying light 2, Asetto Corsa en EA sports WRC draaien trouwens ook verschrikkelijk op de series S. Ik heb nu behoorlijk veel games genoemd die slecht draaien op de series S. Het ligt aan de console
@Anoniem-5406: Zou raar zijn als er geen groot verschil tussen zou zitten gezien verschil in hardware. Had een typfout hierboven, inmiddels aangepast. Wat ik blijf zeggen is dat games wel goed kunnen draaien (uiteraard grafisch minder mooi etc) wanneer een ontwikkelaar hier tijd, geld etc instopt.
Daarnaast zeg ik dat ik geen verschil zie tussen series x en ps5 games.
Nogmaals: noem een game die wel goed draait op series s. Dat wil en kun je niet aangezien je alleen maar roept wat niet goed draait en niet weet wat wel goed draait.
@mrb: Devs besteden ook geen tijd en moeite voor games op de PS4 en de xbox one. De series S zitten dichter bij deze consoles in de buurt dan de series X en PS5. Het is ook logisch dat devs hun games niet willen downgraden voor de series S,
@mrb: Klopt Xbox series X gamers hebben nadeel vanwege de parity clause. Series S is een zeer grote fout van Xbox
@Anoniem-5689: Wel aan oa switch games ondanks minder krachtige hardware. Wat logisch is wil niet zeggen dat het niet kan, dat is en blijft mijn punt.
@mrb: Wat wel goed draait op de series S zijn de indies of Pixel games die elke maand op gamepass verschijnen zoals Venba. Maar tripple A games kan de series S niet aan.
@Anoniem-5714: Die hebben als nadeel dat sommige ontwikkelaars het niet voor elkaar (willen) krijgen. Aangezien andere dat wel kunnen is het weldegelijk mogelijk. Los daarvan zie ik geen verschil tussen series x en ps5 games. Wel tussen ps5 en ps5 pro games, waarbij sommige games beter op ps5 dan op ps5 pro draaien. Ligt aan de ontwikkelaar 😉
@Anoniem-414: Haha echt serieus, je weet het dus echt niet. En maar roepen. Zoek eens een keer zelf iets uit, genoeg reviews van oa digital foundry etc.
@mrb: Devs van Stalker 2 wilden het voor elkaar krijgen, kregen hulp van xbox en het is alsnog niet gelukt om de game draaiend te krijgen op de series S. Ligt aan de console
@Anoniem-7447: Ze kregen het niet voor elkaar (wat andere wel lukt) en vroegen om hulp. MS heeft toen niet ineens alles volledig overgenomen. Feit dat ze om hulp moeten vragen terwijl andere dat niet hoeven zegt genoeg. Sowieso is gehele ontwikkeling van Stalker een andere situatie.
@mrb: In deze sectie heb ik verschillende comments +/- 10/15 tripple A games genoemd die niet goed draaien op de series S. Hier nog eentje, Gotham knights draait ook niet goed op de series S.
@mrb: Ok ze vroegen om hulp en kregen hulp van xbox. Het resultaat is negatief.
@Anoniem-9077: Je komt alleen met games die niet goed draaien (of minder grafisch mooi, lagere fps wat voor vele geen probleem is) maar je noemt geen games die wel goed draaien.. Ik vraag niet eens om een lijst met games die minder goed draaien omdat betreffende ontwikkelaar er minder tijd, geld etc in wil steken. Als je niet 1 game kunt noemen die wel goed draait dan blijf ik alles maar herhalen.
@Anoniem-2063: Ja ze hadden de game zo niet uit moeten brengen. Ze zijn hard bezig nieuwe patches te maken, lees verbeteringen, lees optimaliseren, lees verder ontwikkelen. Andere hebben laten zien dat het wel kan zonder hulp. MS heeft ook niet de gehele ontwikkeling over genomen, dat is mogelijk iets waar je zelf nu van overtuigd bent.
@mrb: Jij zegt dat er ‘ontwikkelaars’ zijn die hun games wel goed kunnen laten draaien op de series. Hierbij wordt continu het argument gegeven dat het wel lukt als ontwikkelaars er tijd, energie en geld investeren. Het is zeer betwijfelbaar of het uberhaupt handig is te investeren in een hele zwakke en achterhaalde console. Daarnaast heb ik 10/15 tripple A games benoemd die zeer slecht draaien op de series S om te benadrukken dat het probleem niet ligt bij de ontwikkelaar maar bij de console. Zoals ik eerder aangaf omdat de series S zo’n zwakke console is kunnen er alleen indies, pixel, B games zoals Venba, Balatro goed draaien. Want de realiteit wijst dat tripple A games dramatisch draaien op de series S.
@mrb: Zeer weinig wellicht geen 1 ontwikkelaar van tripple A games heeft laten zien dat hun game normaal draait op de series S. Een game draaien op 1080p en 30fps is niet van deze tijd.
@Anoniem-4483: Het is niet relevant of het wel of niet handig is. Mijn punt is en blijft dat het wel kan aangezien er voorbeelden / ontwikkelaars zijn die het wel voor elkaar krijgen. Alleen indy en B games haha, je weet nog geen 1 game te noemen die wel goed draait.
Jammer wat een zonde…..sommige hebben goud in handen maar verhandelen het als rubber
@Anoniem-7973: Wellicht? Je weet het dus niet en kunt geen 1 game noemen. Ik blijf bij mijn punt dat er ontwikkelaars zijn die modernr games wel goed kunnen laten draaien. Voor vandaag ga ik stoppen met reageren. Morgen weer een nieuwe dag en zal ik wederom alles weer herhalen mocht daar behoeft aan zijn.
@mrb: De series S is een zeer zwakke en achterhaalde console. 10/15 tripple A games benoemd die er zeer slecht op draaien. Stalker 2 is het jongste voorbeeld. Ik had al eerder aangegeven wat wel goed op de series S kan draaien. Dat zijn indies, pixels en B games.
@Anoniem-4860: oh dus graphics maken een game zeg je nu? Goede logica kerel. En jij hebt een beest van 2000,- maar kunt niet logisch nadenken? Klinkt vergezocht. Daarbij, is de game technisch niet in orde. Kun je de hele dag schreeuwen MAAR OP PC zijn de GRAPHICS niet VEROUDERD maar dat veranderd niks.
@Anoniem-5377: Je vergeet voor het gemak de moderne games te noemen (ook AAA) games die wel goed draaien. Logisch ook want je weet het waarschijnlijk niet. Oa Digital Foundry heeft ook reviews van die games. Maar lekker blijven negeren, prima! Ik blijf het wel herhalen. Fijne avond!
@mrb: Tripple A games draaien niet goed series S. Lekker makkelijk op vaag te roepen dat er ‘ontwikkelaars’ zijn die hun tripple A game wel goed kunnen laten draaien op de series S. Terwijl de realiteit juist het tegenovergestelde is hahaha. GTA 6 telt trouwens niet omdat de game nog in ontwikkeling is en het is maar de vraag in welke staat de game naar de series S komt.
@Anoniem-3191: Hahaha nee hoor, genoeg reviews van AAA games die wel goed zijn. Dat je het niet wil zien, prima! Ontwikkelaar van GTA6 heeft uitgesproken dat ze niet tegen technische issues aanlopen, maar dat mag natuurlijk niet gezegd worden over de series s. Los van alles blijf ik bij mijn punt: het is weldegelijk mogelijk wanneer ontwikkelaar hier tijd, geld etc in stopt. Dit blijf ik herhalen wanneer hier behoefte aan is. Tot morgen!
@mrb: Haha dat zeiden de devs van Stalker 2 ook.
@Anoniem-8896: Hahaha ligt aan ontwikkelaar 😉 ze vroegen juist om hulp wat genoeg zegt. Ontwikkelaar van GTA6 geven aan niet tegen technische issues aan te lopen en hebben niet om hulp gevraagd. Nu zul je toch echt moeten wachten tot morgen. Nogmaals fijne avond.
@Anoniem-7266:
2000 euro, zware onzin.
GPUtje van een euro of 4/500, wat leuk ander materiaal erbij, denk rond de 1000/1200 ben je klaar en STALKER2 ziet er uitstekend uit op je nieuwe PC en slaat qua specs je PS5 Pro ook volledig aan puin.
Ah de Series S discussie. Wat ik mij dan vooral afvraag; waarom zou de Series S wel een bottleneck zijn voor de X en waarom is, in dit geval, de GTX 1060 dat dan niet voor de RTX 4070?
En als ik het nog verder trek en de logica van sommige volg zou Steam Deck ook een bottleneck moeten zijn voor de high end PC’s toch?
Gewoon een kwestie van optimaliseren.
Gewoon 2 maanden wachten en dan spelen. Zijn de meeste van die bugs echt wel verholpen. Deze game is gewoon een 8
@mrb: Ja de ontwikkelaars zijn lui geworden. Een aantal games zien er zelfs op de consoles uit als een PS3,5 game. Ik probeerde pas geleden nog een game te spelen op de PS5 (gelijk soort game als Stalker) en deze was gewoon onspeelbaar op mijn Ps5 + Samsung G7 v2 micro LED. Het zag er gewoon afschuwelijk uit en draaide erg slecht in beide modes.
@Anoniem-5966:
Je gaat twee wachten maar weet al dat het een 8 is? Fascinerend.
@Kassandra: Omdat ontwikkelaars blijkbaar moeite hebben met de Series-S en niet met de oude GTX GPU’s.
@Anoniem-7266: ik heb een 2080 ti (verouderd nu ja) en die zou 4k 60fps moeten draaien..
Ik heb alles op low op een 1080p monitor en haal gemiddeld 34 fps.
Heb hem.gekocht op Xbox. En geniet er intens van. Al die bugs waar over gesproken wordt heb ik bijna geen last van op.de Xbox.
Grafisch gezien ziet het er schitterend uit met 30fps, maar daar doe ik het niet meer voor.
De 60 fps mode werkt goed maar je ziet dat me arme Series X echt aan het struggelen is.
Kan dus niet wachten tot de PS5 PRO versie uitkomt in 2025
Februari. En dan zal de game helemaal perfect lopen ook.
Maar op dit moment een dikke 8 dile waar ik jaren op heb zitten wachten.
Voor mij is dit al game of the year.
@Anoniem-2627: RTX 4090 en i9-14900k kan Epic settings niet stabiel draaien, zelfs met DLSS en frame generation aan. Met alleen al die twee componenten zit je op 2000, aju!
@Anoniem-5785: jawel, dan draait ie wel stabiel, althans bij mij wel. Al zit in mijn systeem een 7800 X3D cpu i.p.v. die intel cpu.
@Anoniem-2997: playstation heeft ook genoeg rotzooi
@mrb: De Xbox Series S is een bottleneck. Als alleen de Series X en PS5 bestonden, hadden we betere games gekregen. Ontwikkelaars hebben beperkte middelen: tijd, personeel, geld. Nu moeten ze extra tijd verspillen om games te downgraden voor de Series S, terwijl ze die tijd ook konden gebruiken om meer content of betere graphics voor de krachtigere consoles te maken. Het resultaat? Games die gemaakt worden met de beperkingen van de Series S in gedachten en niet in plaats van het maximale uit de Series X en PS5 te halen.
Ik heb de game nu 11 uren gespeelt op de XSX, en vond de game wel goed draaien. De game ziet er redelijk goed uit. Ik ben wel wat bugs tegengekomen, maar vond het niet echt storend. Wat wel erg vervelend is zijn je vijanden, die je van een grote afstand in het donker neerschieten, zonder dat je weet waar ze zijn. Bij 1 missie kwamen er zoveel vijanden op me af, het leek wel een horde missie uit Gears of War. Heel veel wapens die je vind in de game kun je (bijna) niet gebruiken omdat ze kapot zijn of en no time kapot gaan. Kogels zijn schaars, terwijl je er heel veel van nodig hebt. De ene vijand schiet je met 2 kogels neer, terwijl je voor een andere op dezelfde afstand 2 magazijnen nodig hebt. Allemaal erg vervelend en inconsequent. Sluipen in de game kan bijna niet, want de vijand merkt je gelijk op! Wapens upgraden en je uitrusting is allemaal niet intuïtief. Het cijfer, mocht van mij wel iets lager zijn, al denkt ik wel dat de game na verloop van tijd een geweldige game kan worden. Maar er is werk aan de winkel.
@Kassandra: De vergelijking met een GTX 1060 of Steam Deck versus high-end hardware gaat niet helemaal op. Consoles werken fundamenteel anders dan PC-platforms als het gaat om hoe ontwikkelaars games ontwerpen en optimaliseren. Op consoles is de hardware uniform en daardoor wordt de Series S een harde grens voor wat technisch mogelijk is. Op PC hanteren ontwikkelaar gewoon minimum specs voor hun games. Op de pc markt zijn hardware apparaten ook niet met elkaar gekoppeld via een parity clause.
Bagger. Dus. We missen dus niets op de PlayStation 🙂
@Anoniem-5785: De 14900K staat er om bekend dat hij ontzettend throttelt, niet echt het beste voorbeeld.
Helaas is het een middelmatige game geworden. Zonde van het geld wat Xbox er voor betaald heeft voor timed exclusiviteit.
@mrb: Jij hebt wel tijd te veel om zo veel te commenten hier
@Anoniem-6149: Dat krijg je met al die butt-hurt Pony’s hier die maar willen bashen op de concurrent.
@Smaakmaker: dat is een mening, ik en velen met mij waarderen de game enorm. Het is voor mij zelfs de GOTY. Maar ook dat is maar een mening.
@Anoniem-1246: Hoe weet je dat het niet gewoon xbox gamers zijn die zwaar ontevreden zijn over xbox en de schandalige staat waarin Stalker 2 is geleverd
Mooie inhoudelijke review. Ik wacht zelf tot hij uitgekomen is voor de ps5. Dan hoop ik dat er genoeg patches zijn geweest die het wat beter speelbaar maken
@Kassandra: Precies!
@Anoniem-3936: Klopt, ligt aan de ontwikkelaar.
@Anoniem-4829: De ontwikkelaar zelf is de bottleneck. Er zijn ontwikkelaars die het wel voor elkaar krijgen.
Het resultaat? Je bedoeld: games die gemaakt worden door ontwikkelaars met in gedachten het mag niet te veel geld, tijd etc kosten ipv het maximale uit een console halen.
@Anoniem-6149: Jij ook blijkbaar. In mijn dag zit ook gewoon 24h. Waarschijnlijk heb ik alles beter onder controle of voor elkaar 😉
@mrb: Dus niet. GSC game world en +/- 15 ontwikkelaars van games die ik gisteren had benoemd is het allemaal niet gelukt. Het ligt aan de verouderde en zwakke series S console. Het is echt te bizar voor woorden dat ontwikkelaars hun game moeten aanpassen voor de series S
@Anoniem-3020: Dus wel. Kijk eens naar de ontwikkelaars en games waarbij het wel gelukt is. Zie jij in het dagelijks leven ook alles alleen maar negatief zodat je geen ruimte toelaat van wat wel positief is? Het is inderdaad te bizar voor woorden dat er ontwikkelaars zijn die niet het maximale uit een console willen / kunnen halen terwijl andere dat wel lukt.
@mrb: Ontwikkelaars kunnen niet het maximale uit de series x halen omdat ze gebonden zijn aan de series S via de parity clause. En als het zou kunnen dan zou de ontwikkelaar daar niet voor kiezen omdat er dan extreem veel tijd moet worden besteed om de game te downgraden voor de series S
@mrb: Tja als je 720/1080p en 30fps op de series S als succesvol ziet dan klopt het dat tripple A met deze specs op de series S ‘draaien’.
@mrb: Jongen.. Kap toch eens met dat kansloze verdedigen van de potato series S.
Je zegt telkens, het ligt aan de devellopers! Niet aan de hardware..
Dat is hetzelfde als de automobilist de schuld geven van in de file staan. Dat ligt niet aan het feit dat er maar een 2 baans snelweg ligt. Maar aan de automobilist die ervoor kiest te gaan rijden!
Geloof je het zelf?
Series S is een gedrocht wat nooit uit had moeten komen. Punt.
@mrb:
U are dumb. U are really really fucking stupid.
@Anoniem-7554: Stoer man, een sticker voor jou!
@Anoniem-5675: Ik blijf bij mijn punt dat wanneer ze er tijd, geld etc instoppen ze games goed kunnen laten draaien (optimaliseren) voor minder krachtige hardware. Voorbeelden zijn er. Je hoeft niet gefrustreerd te raken dat ik een eigen mening heb, accepteer het of laat het los. Mij overtuigen gaat je in ieder geval niet lukken. Bij deze stelt je ‘punt’ voor mij wederom niks voor.
@Anoniem-6672: Veel mensen geven daar weinig om, zie het succes van de switch. Jij hebt natuurlijk een dikke game PC aangezien de PS5 Pro qua hardware al achterhaald is 😉
@Anoniem-936: Onzin want ik zie geen verschil tussen SX en PS5 games. Daarnaast kunnen ze met tijd, geld etc games wel optimaliseren, dat bepaalde ontwikkelaars dat niet willen of kunnen is een ander verhaal. Mijn punt is en blijft dat het weldegelijk kan.
@mrb: ontwikkaars hebben niet oneindig productie middelen (mensen, geld, tijd etc). Dus als ontwikkelaars ervoor kiezen (of eigenlijk gedwongen door de parity clause) om hun games te downgraden betekent dat letterlijk dat ze iets anders niet kunnen doen. Bijvoorbeeld bugs uit een game, missies maken, de game technisch en grafisch beter maken. Maar op één of andere manier begrijp je dat niet zo goed.
@mrb: Het is denk ik niet een geval van of/of, beide zaken kunnen waar zijn. Ja, developers kunnen theoretisch inschikken en optimaliseren en er zijn ook zeker gevallen waar dat – kijkend naar de specs – voor prima resultaten heeft gezorgd, met als enorme randvoorwaarde dat ze daar het geld en vooral de tijd voor hebben (of belangrijker: krijgen) en er zijn zeker studio’s die die middelen hebben.
Dat kan echter ook betekenen dat die parity clause een stevig blok aan het been is. Baldur’s Gate III is daarin een concreet voorbeeld waar Larian zelfs ontheffing heeft gekregen om zaken te laten vallen, plus de andere voorbeelden (en een aantal geruchten) waar ontwikkelaars zich uitspreken tegen de console en Microsoft ze wel aan die clausule houdt. Downscalen op bespoke hardware is een stuk tijdsintensiever dan op pc’s, waar gebruiker meer instellingen hebben om mee te spelen, de hele game moet namelijk getest en goedgekeurd worden op performance én voldoen aan de visie van de studio.
Mijn punt is vooral (ook naar de andere anoniempjes): het is geen vacuüm, meerdere dingen kunnen tegelijk waar zijn