Review | Indiana Jones and the Great Circle – Indiana Jones is één van de meest iconische archeologen ter wereld, dankzij de verschillende films die over het personage gemaakt zijn. Qua games is het de laatste jaren erg karig geweest en nu andere schattenjagers met pensioen (Nathan Drake) of op vakantie (Lara Croft) zijn, is er een gat dat opgevuld moet worden. Hier is ontwikkelaar MachineGames ingesprongen, die na verschillende Wolfenstein-games nu met een volledig nieuwe titel komt. Indiana Jones and the Great Circle is een nieuw verhaal, maar wel een dat past in de tijdlijn van de films. Er lag een grote uitdaging voor deze studio om het personage en universum tot leven te brengen, maar daarin zijn ze met vlag en wimpel geslaagd!

De wereld over

Deze game speelt zich af tussen de gebeurtenissen in Raiders of the Lost Ark en Indiana Jones and the Last Crusade. We gaan terug naar het jaar 1937 waar we Dr. Jones aan het werk zien op de universiteit. Hem bekruipt het vreemde gevoel dat hij bekeken wordt en dus gaat hij op onderzoek uit, waarbij hij oog in oog komt te staan met een mysterieus figuur. Vanwege spoilers gaan we niet te diep op het verhaal in, maar dit vormt de aanzet voor een nieuw avontuur dat in eerste instantie begint met een diefstal. Een diefstal van een ogenschijnlijk niet al te bijzonder object. Maar dat is precies de trigger voor Jones om wel op onderzoek uit te gaan.

Dit onderzoek brengt hem naar verschillende plekken over de wereld en al snel blijkt dat die simpele diefstal onderdeel is van een veel grotere situatie die zelfs levensgevaarlijk kan zijn voor onze planeet. Enerzijds is het Dr. Jones die als archeoloog vooral heel erg nieuwsgierig is waarom dat ene object gestolen werd, anderzijds zitten we hier aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog en zijn er natuurlijk nazi’s in het spel. Ook is er nog een derde partij, die weer eigen redenen heeft om zich met het geheel te bemoeien. Wat volgt is een verhaal dat qua omvang, gebeurtenissen en spektakel perfect aansluit op wat we van de films gewend zijn.

Dit is een mengelmoes van gevechten met de betrokken partijen, onderzoek, puzzels oplossen, nieuwe bondgenootschappen sluiten, eigenwijze beslissingen nemen en natuurlijk de confrontatie aangaan met een gevaarlijke antagonist. MachineGames heeft duidelijk goed gekeken naar de structuur van de films, want dit komt op een vergelijkbare manier terug in de game. Het directe resultaat daarvan is dat Indiana Jones and the Great Circle nagenoeg perfect in het universum past en alle vakjes afvinkt. Het enige verschil is nu dat je niet naar Indiana Jones kijkt, maar hem daadwerkelijk zelf bent.

Sfeervolle presentatie

Eén van de sterke punten van de game is hoe de sfeer gepresenteerd wordt. Indiana Jones draagt natuurlijk het evenbeeld van Harrison Ford, maar wordt ingesproken door Troy Baker die een sublieme prestatie aflevert. Dit verbetert de algehele voorstelling aanzienlijk. Ook leuk is dat je veel van de mimiek van Indiana Jones – wat je van de films kent – op gelijke wijze terug ziet komen in de game. Alleen al zijn presentatie raakt de juiste snaar, en dan heb je nog verschillende andere boeiende personages die stuk voor stuk met aandacht zijn vormgegeven en ingesproken. Het absolute hoogtepunt is de antagonist, die samen met Dr. Jones hetzelfde doel heeft, maar om andere redenen. Zijn presentatie is werkelijk voortreffelijk en keer op keer kijk je uit naar nieuwe confrontaties met hem.

Ook een sterk punt is de humor in de game. Ook daarvoor heeft de ontwikkelaar goed naar de films gekeken, want het ligt er nooit te dik bovenop, maar komt altijd op het juiste moment. Het zijn die typische Indiana Jones dingen in met name zijn doen en laten, die geregeld voor een lach zullen zorgen. Qua presentatie hoef je je dus geen zorgen te maken, want dat is spot on te noemen. Gedurende het avontuur bezoek je ook allerlei verschillende locaties, die genoeg variatie bieden om te blijven boeien. Het ene moment loop je in een historische stad, het andere moment vaar je door de jungle, en ook deze presentatie is meer dan prima te noemen. De game draait op een 4K resolutie op de Xbox Series X met daarbij een nagenoeg stabiele 60fps, wat voor een erg soepele speelervaring zorgt. De game beschikt niet over verschillende grafische modi, dus wat je ziet is wat je krijgt.

Toch moeten we wel opmerken dat in met name de grote omgevingen de game hier en daar een paar steekjes laat vallen. Opvallend is vooral texture pop-in dat per groot gebied ietwat toeneemt. Bij vlagen zie je letterlijk stukken omgeving voor je neus veranderen, al gebeurt dat uitsluitend in de free-roam levels. Een ander puntje op visueel vlak is dat de game sporadisch nog wat last heeft van een grafische glitch, onder andere met de zweep. Daarnaast zijn de gezichten van de ‘gewone’ vijanden van beduidend mindere kwaliteit dan die van de hoofdpersonages. Het is wat minder detailvol. Andere puntjes van kritiek zijn dat headshots soms niet als dodelijk geregistreerd worden en dat de overgang vanuit het zwemmen naar land letterlijk beeld is dat verspringt, wat raar aanvoelt. Op het grote geheel zijn dit echter smetjes op een verder prima uitvoering en met een patch hier en daar zal dat wel worden opgelost.

Vechten, exploreren en puzzelen

Met de sfeer en presentatie, op wat kleine issues na, zit het dus wel snor met Indiana Jones and the Great Circle. Dat is een solide basis, maar natuurlijk is de gameplay minstens zo belangrijk. Hierbij heeft de ontwikkelaar gekozen voor een first-person perspectief, wat voor dit type games misschien wat ongebruikelijk is. Tegelijkertijd voelt de game hierdoor wel echt als een titel van MachineGames aan, vooral als het gaat om stealth, dat enigszins vergelijkbaar is met dat van Wolfenstein. Desalniettemin wisselt de game bij het klimmen en klauteren, slingeren aan de zweep en op wat andere momenten naar een third-person perspectief, wat naadloos gaat. Belangrijker is nog dat de gameplay er geen hinder van ondervindt. Het werkt goed en biedt in beide perspectieven voldoende overzicht.

Gedurende het avontuur ben je aan het afwisselen tussen drie pilaren in de gameplay. Zo zul je geregeld vechten met nazi’s en andere vijanden, al heb je op veel momenten wel de keuze om stealth toe te passen. Dit sluit ook aan bij de identiteit van Indiana Jones, want in tegenstelling tot Nathan Drake of Lara Croft is hij geen massamoordenaar. In de game heb je weliswaar vuurwapens tot je beschikking, maar die hebben we eigenlijk nauwelijks gebruikt. Ten eerste beschik je over weinig munitie en kun je ook niet veel meenemen. Ten tweede liggen de levels vol met voorwerpen waarmee je vijanden gemakkelijk knock-out kunt slaan. En als je niets in je handen hebt, kun je je vuisten nog laten gelden.

Het vechten is op zichzelf erg divers, omdat je de gevechten op verschillende manieren aan kunt gaan. Stealth in combinatie met een voorwerp schakelt een vijand direct uit. Een vuurwapen is dodelijk, maar trekt vijanden aan en is dus je laatste redmiddel. Met je vuisten vechten kun je vergemakkelijken door een vijand eerst een tik te geven met je zweep. Sta je tegenover elkaar, dan kun je meppen, maar ook de vijand duwen, aanvallen ontwijken en een blokkade opwerpen met je armen. Ook dit voelt allemaal erg natuurlijk aan en het is een kwestie van anticiperen op de vijand om nadien zo effectief mogelijk toe te slaan.

blank

Toch vermijd je gevechten liever, omdat het risicovol is en je over het algemeen geen aanleiding hebt om iemand het licht uit zijn ogen te slaan. En dat is precies wie Indiana Jones is: een effectieve en efficiënte schatzoeker, die vooral bezig is met de zaken waar hij goed in is: exploreren en puzzelen. En dat zijn de twee belangrijke andere pijlers van deze game. Het exploreren beperkt zich in sommige levels tot wat documenten zoeken op een lineair pad terwijl je het verhaal volgt, daar waar er ook grotere levels zijn waarin je je eigen pad kiest. De universiteit laat je toe om het gebouw te leren kennen, in Europa kan je een stadsdeel vrij doorlopen en in Azië alle kanten op in de jungle, en dat is zeker niet alles.

In de grotere levels zul je meerdere opdrachten krijgen die te maken hebben met het hoofdverhaal. Je bent tussendoor echter vrij om op onderzoek uit te gaan en je zult al snel merken dat deze levels bezaaid liggen met collectables, meerdere mysteries en onderzoeken bevatten en ook geheime locaties kennen, waar je weer nieuwe puzzels krijgt. Waar je voor het verhaal misschien in drie uur wel door zo’n groot free-roam level heen bent, kun je er rustig een uur of vijf bij optellen als je alles wilt vinden. En dit is zeker geen opvulling, want her en der liggen bijvoorbeeld boeken verspreid die dienen om je skills te upgraden. Het vinden van zo’n boek is niet genoeg, want je hebt onderzoekspunten nodig, en die krijg je dan weer door overal foto’s te maken.

Of wat te denken van lokale mensen die wat hulp kunnen gebruiken? Zij vragen wat van je, wat je weer een nieuwe opdracht geeft en in ruil daarvoor krijg je waardevolle informatie, sleutels die afgesloten deuren openen en meer. Gaandeweg zul je steeds meer vrijheid krijgen in deze levels, wat je weer toegang verschaft tot nieuwe onderzoeken. En een aantal van deze onderzoeken gaan gepaard met creatieve puzzels, naast puzzels die je tegenkomt in het kader van het hoofdverhaal, en zo weet de game je een lange tijd bezig te houden. Als je puur voor het verhaal gaat, mag je rekenen op een uur of tien tot twaalf aan gameplay, ga je je bezighouden met de rest: kijk er niet raar van op als je 30 uur aantikt bij het bereiken van de 100%. Volop waar voor je geld dus.

Gespeeld op: Xbox Series X.
Ook beschikbaar op: Xbox Series S & pc.

Conclusie

Dat MachineGames een prima ontwikkelaar is, is bij velen wel bekend. Met de Wolfenstein-games hebben ze bewezen spannende avonturen te kunnen brengen. Dit doen ze nu ook met Indiana Jones and the Great Circle, wat natuurlijk een stapje omhoog is, omdat ze met een grote licentie werken. Wat dat betreft kunnen we kort zijn in onze conclusie: de game weerspiegelt perfect de identiteit van de Indiana Jones-franchise dankzij een avontuur dat in lijn van de films past, een uitstekende en sfeervolle presentatie van Indiana Jones, maar ook andere personages en een heerlijk foute antagonist. De gameplay biedt veel variatie in puzzelen, exploreren en het vechten is ontzettend vermakelijk. Met andere woorden: deze game is absoluut de moeite waard om te spelen.

Pluspunten

  • Uitstekende voice-acting
  • Fijne en gevarieerde gameplay
  • Afwisselende omgevingen
  • Toffe puzzels
  • Je voelt je echt Indiana Jones
  • Heerlijk foute antagonist

Minpunten

  • Headshots zijn niet altijd dodelijk
  • Texture pop-in

9.0