Site icon PlaySense

Special: Spoedcursus vliegen voor in Battlefield 3

Battlefield 3 is nu al een tijdje uit en iedereen heeft waarschijnlijk al een keer geprobeerd om met de jets of helikopters te vliegen die beschikbaar zijn in de multiplayer modus. In totaal zijn er acht verschillende vliegende voertuigen aanwezig in Battlefield 3. Helaas is niet iedereen daar even goed in en zie je regelmatig een jet of helikopter crashen tegen een berg of gebouw of storten ze per direct neer.

Daarom komen wij van PSX-Sense met een mooie special, waarin alle knoppen en trucjes tot in detail worden uitgelegd. Met deze uitleg wordt het misschien iets makkelijker om het volgende item vrij te spelen met de jets of helikopters, want met alleen de canon is het vrij lastig om de vijand te raken.

Basisbesturing

Begin in ieder geval met het kijken naar de knoppen en de indeling van de jets en helikopters. Hieronder staan de termen inclusief de uitleg erbij die nodig is voor de basisbesturing van de luchtvoertuigen:

Jets

Jets zijn over het algemeen erg zwaar en hebben een flinke snelheid nodig zodat de vleugels het toestel de lucht in kunnen tillen. Ze zullen ook op een bepaalde snelheid moeten blijven vliegen om niet te ‘stallen’. Dit betekent dat als de snelheid niet hoog genoeg is, het toestel te zwaar wordt voor de lift op de vleugels en daardoor crasht.

Overzicht besturing

Les 1: Opstijgen en vliegen

Met jets is het hartstikke makkelijk om van A naar B te komen, maar daarvoor zijn ze natuurlijk niet aanwezig in Battlefield 3. Met deze snelheidsmonsters moet je namelijk de vijand naar de vergetelheid knallen. Daarvoor moet je natuurlijk eerst leren opstijgen.

Om op te stijgen heb je voldoende power nodig, dus de throttle druk je zo lang mogelijk in. Daarna stijg je op door middel van de pitch en de rest gaat vanzelf. Bij de jets hoef je namelijk geen gas te blijven geven, ze hebben een constante snelheid. Natuurlijk kan je wel zelf bepalen of je langzamer wil gaan vliegen om daarna weer te versnellen.

Les 2: Banking

Via banking kan je makkelijk de jet besturen om om te draaien en weer de juiste richting in te vliegen. Banking is als het ware de jet laten rollen naar de kant  waar je naartoe wilt draaien, waarbij je ook moet klimmen en voldoende gas moet geven om deze actie tot een goed einde te vervolgen.

Vooral in het begin zal dit wennen zijn, maar zodra je het onder de knie hebt zal je steeds makkelijker bochten maken met de jet. Als je het onder de knie hebt, zal je ook steeds scherpere bochten kunnen maken, dit als je de vaart van de jet constant houdt of zelfs iets minder vaart neemt.

Les 3: Aanvallen

Om gronddoelen aan te vallen is het nodig om de neus van je vliegtuig naar beneden te laten wijzen om de wapens te gebruiken die naar voren schieten. Om het gevaar van een crash zo klein mogelijk te maken, is het belangrijk om goede voorbereidingen te maken. Zijn de voorbereidingen klaar, dan gaat de aanval op de gronddoelen erg makkelijk.

Maak hoogte. De hoogte ingaan is belangrijk omdat je dan langer op de gronddoelen kunt schieten voordat je je vliegtuig weer moet optrekken. Hoe langer je je doelwit aan wil vallen, hoe hoger je moet klimmen.

Les 4: Landen

Landen is mogelijk, mits de:

  1. jet genoeg snelheid geminderd heeft, en
  2. laag genoeg bent bij open en vlakke ondergrond.

Mocht je geen terrein tegenkomen wat aan bovenstaande criteria voldoet (meestal te vinden op de plek waar je ook bent opgestegen), dan zit je waarschijnlijk vast in de jet totdat je beslist om de eject-knop te gebruiken of als je wordt neergehaald.

Helikopters

Helikopters zijn voertuigen waarmee je verticaal opstijgt en landt. Helikopters vervullen verschillende rollen, van terreinverkennen tot ondersteuning van de grondtroepen.  Sommigen hebben ook beperkte mogelijkheden om luchtdoelen aan te vallen. Tenzij je Liquid Snake bent, zal de kans niet groot zijn dat je een vijandige helikopter of vliegtuig uit de lucht geschoten krijgt

Overzicht besturing

Les 1: Lift tegenover zijwaartse beweging

Met maar een hoofdrotor, is het de hoofdzaak om de machine in de lucht te houden. Een klein deel van het vermogen wordt gebruikt om je toestel te draaien (yaw), pitchen (omhoog en omlaag) rollen en bewegen. Je moet meer vermogen geven om omhoog te gaan maar ook om te gaan waar je heen wil.

Door de neus van je helikopter naar beneden te laten wijzen beweegt hij naar voren. Wijst je neus naar boven dan vliegt je helikopter naar achteren.

Les 2: Zweven en draaien

Het beste wat je met een helikopter kan doen is op een bepaalde plek in de lucht blijven hangen. Dit is één van de redenen waarom helikopter gunships enorm van waarde zijn voor grond support. Ze lijken daarom een beetje op vliegende tanks, door hun vermogen en uitrusting die ze hebben. Een goed punt in de lucht, gecombineerd met de juiste snelheid en wapens is een dodelijke formule tegenover vijanden op de grond die niet beschikken over anti-aircraft wapens.

Om een helikopter op een constante hoogte te houden vergt het flink wat oefening met het gaspedaal. Veel gas zorgt dat hij hoger stijgt, minder gas zorgt ervoor dat hij daalt, en als je de helikopter niet goed onder controle hebt tijdens het dalen resulteert dit vaak in een crash.

Als je eindelijk het magische punt hebt bereikt waar je de helikopter makkelijk kan laten ‘zweven’, dan is het een makkie om de helikopter te richten naar welke richting dan ook. Hiermee kan je zelf makkelijk op de vijand richten of je teamgenoten die in de helikopter zitten aan bijvoorbeeld het machinegeweer. Natuurlijk is hierbij communicatie belangrijk om te weten welke richting jij ongeveer moet kiezen zodat je teamgenoot makkelijker de vijand op de grond kan raken.

Les 3: Landen

Helikopters kunnen landen op elk vlak oppervlak dat groot genoeg is. Spelers kunnen in en uitstappen wanneer ze willen wanneer de helikopter is geland. De kans is wel groter dat je wordt neergeschoten met je helikopter zodra je land, dus snel handelen is belangrijk. Tevens kunnen de passagiers ten aller tijde uitstappen en de parachute gebruiken om uit het toestel te gaan.