Borderlands is een game die alweer stamt uit eind 2009 en in september van dit jaar kunnen we van het vervolg genieten. De eerste game stond bekend om haar miljoenen arsenaal aan wapens en natuurlijk is het tweede deel ertoe in staat om hier nog een schepje bovenop te doen.

We zijn natuurlijk altijd benieuwd naar de vernieuwde elementen in een vervolg van een game en vandaag zijn er dan ook nieuwe details over Borderlands 2 vrijgegeven. Als eerste heeft onwikkelaar Gearbox Software zich uitgelaten over de wapens in de game. Ze beweerden, en ik ben het zeker met ze eens, dat deel één wel een heleboel wapens bevatte, maar dat deze simpelweg teveel op elkaar leken. Je had bijvoorbeeld tien dezelfde wapens, alleen hadden ze alle tien verschillende statistieken. In Borderlands 2 zal de game een nog groter arsenaal aan wapens bevatten met onder andere nieuwe camo’s en speciale effecten.

Ten tweede heeft Gearbox zich ook uitgelaten over de verschillende klassen in de game. “The Beserker” uit het eerste deel zal in deeltje twee “The Gunzerker” gaan heten. Dit omdat deze klasse zich nu volledig zal richten op het dual-wielden van geweren. Omdat de game miljoenen verschillende wapens heeft, is er genoeg variatie voor deze klasse!

Lillith, de Siren uit het eerste deel, zal worden vervangen door een andere Siren genaamd Maya. Zij heeft speciale vaardigheden en kan vijanden gevangennemen en weggooien. Deze klasse is puur gefocust op de grondgevechten.

De “Soldier” klasse is vervangen door de “Commando” klasse en bij hem staat het brute geweld hoog in het vaandel. Met als hoofddoel de verschillende turrets, die verbeterd kunnen worden met nieuwe vaardigheden en aanpassingen.

De Assassin klasse geeft je het gevoel om te spelen als een roofdier. Hij kan de vijanden verwarren om ze zo de genadeslag te geven. Hier tegenover staat wel dat deze vaardigheden regelmatig opgeladen moeten worden.

Tevens zal elke klasse in de game een verder uitgebreide stamboom krijgen. Nieuw hierin zijn de “One Point Wonders” skills, deze kunnen je gameplay stijl sterk aanpassen met maar een kleine investering. De “Skillboom” zal net zoals het eerste deel weer gewoon uit drie verschillende delen bestaan.

Als laatste wil Gearbox nog kwijt dat de omgevingen dramatischer, opener en intrigerender zijn dan eerst. De missies zullen dynamischer en gevarieerder zijn terwijl de vijanden allemaal hun eigen tactiek hebben ontwikkeld. Daarom zal jij jouw gameplay aan moeten passen om langs alle vijanden te komen om je doel te bereiken.

Dit was weer een flinke lading aan nieuwe informatie en we kunnen dan ook zeker niet wachten om deze game in handen te krijgen. Het eerste deel sprak ons zeer aan, maar liet hier en daar de wensen over. Het tweede deel heeft vooralsnog een grote verwachting en we hopen dat Gearbox deze verwachtingen na kan komen.