Vanwege de rechtszaak tussen de FTC en Microsoft aangaande de overname van Activision Blizzard komen veel interne documenten in de openbaarheid. Documenten die een interessant kijkje achter de schermen geven, maar waarop eventuele geheimen zwartgelakt worden.
Hier is echter iets niet helemaal goed gegaan, want uit nieuw ingediende documenten is naar voren gekomen wat het ontwikkelen van Horizon: Forbidden West en The Last of Us: Part II heeft gekost. Het juridische team van Sony heeft de details weliswaar zwartgelakt, maar dit met een markerstift en na het inscannen is de informatie gewoon te lezen.
Zo weten we nu dat de ontwikkeling van Horizon: Forbidden West maar liefst 212 miljoen dollar heeft gekost. The Last of Us: Part II was iets ‘duurder’, die game heeft 220 miljoen dollar gekost om te maken. Op beide projecten zaten meer dan 200 mensen op piekmomenten. Deze bedragen zijn exclusief marketing, dus het zijn puur ontwikkelkosten geweest.
En dat heeft God of war waarschijnlijk ook. Dus dan zit gewoon aan de 600 of 700 miljoen voor 3 games. Hoelang is dit nog houdbaar kunnen we ons wel eens afvragen. Want als je voor 5 games een miljard armer bent. Wordt dit toch wel een kritisch punt.
@Smaakmaker: Armer? Je verdient geld aan deze games hoor. Het zijn geen liefdadigheidsinstellingen.
@Smaakmaker: Dit is toch n investering om er uiteindelijk geld mee te verdienen. Kosten stijgen maar de afzetmarkt ook. Plus. Ipv 60 kost het nu 70 of 80. Als je kwaliteit levert dan verdienen ze dat makkelijk terug. Maar het blijftvn risico als de game niet goed verkoopt.
@Anoniem-5151: Maar dan moet je er wel meer verkopen dan Sony nu doet met de huidige PS first party games. Om dit terug te verdienen.
@Anoniem-3756: Klopt. Maar nog niet genoeg om geen verlies te maken. Dus laat staan winst.
@Anoniem-3756: Nou laatste bericht uit 2022 was dat Last of Us 2 rond de 10 miljoen exemplaren heeft verkocht, zal vast wel iets hoger liggen nu.
En zoals in het artikel staat gaat het alleen om de ontwikkelkosten.
Marketing en alle andere dingen die erbij komen kijken komen daar ook nog eens bij.
Dus reken maar uit…
Kan iemand het uitleggen hoe het komt dat de games van nu steeds duurder worden om te ontwikkelen?
@Smaakmaker: Deze meneer vergeet dat de games ook verkocht worden. Ik zal speciaal voor jou een keer de vocabulair van Stefan gebruiken: Haha LOL
ik denk dat de exlcusives die benoemt worden samen met god of war rond de 2 miljard opleveren
@Anoniem-5373: Natuurlijk worden games ook verkocht. Maar je haalt zo bedrag er nooit helemaal uit. 10 miljoen stuks is nooit genoeg om helemaal gelijk te komen met wat de ontwikkeling heeft gekost. Dus denk even na i.p.v. zo domme opmerking te plaatsen.
@Anoniem-7280: Als je dat denkt. Dan denk vlug wat anders. Raganrok. Heeft 11 miljoen stuks verkocht. Dus laten we daar even 10 miljoen voor het gemak van maken dan hebben ze simpel gezegd dus 80 miljoen verdiend aan deze game. Maar het heeft exclusief marketing kosten 200 miljoen gekost. Dus dan ben je nog lang niet uit de ontwikkelingskosten en marketing kosten die je voor deze game gemaakt hebt.
@Anoniem-3016: Kijk alleen al naar de motion techniek. Complete pakken die acteurs aan moeten doen om zo realistisch mogelijk te bewegen in een game. Acteurs en actrices werken ook niet voor een stukje brood. Personeel wat aan het spel werkt moet betaald worden. Marketing en weet ik veel wat allemaal nog meer.
@Smaakmaker: Wat een spel kost maar 8 euro?
joejoe bedankt voor de update, maar 80×10 is toch 800.
@Smaakmaker: Sorry maar Ragnarok is zelfs op dit moment nog 50 euro en is in de PS store (waar ook vanuit verkocht wordt) duurder.
Uitgaande van 50 euro * 10 miljoen kom je toch best wel boven die 200 miljoen kost.
Daarnaast zijn het exclusives, waarbij mensen een Playstation nodig hebben om het te kopen, grotere userbase is enorm veel waard.
Ik vermoed dat Sony best wel weet hoe het zijn zaken moet regelen, dus al met al denk ik dat het best wel houdbaar is kijkend naar hoe de PlayStation divisie loopt.
@Smaakmaker: games kosten minimaal 50 euro. 50 keer 10 miljoen is toch echt 500 miljoen. Denk even na jongeman
@Guitar_Hero: Maar de kosten worden steeds hoger om te maken.
@Anoniem-105: @Anoniem-105: Hahah je hebt gelijk nu weet ik weer waarom ik niet van rekenen hield.
@Smaakmaker: Haha bedankt! begrijp je mijn rekensom nu van 2 miljard? :-p 80 eu zou 2,4 zijn op 10 miljoen exemplaren. Dus trek er 400 miljoen vanaf is wel realistisch denk ik. Dan verwacht ik over 5 jaar nog het dubbele reken daar nog 1 miljard bij ivm aanbiedingen. 3 miljard op 700 miljoen investering is volgens mij goede handel
Mainstream eyecandy games.
Ben blij dat er ontwikkelaars zijn met hooguit 10% van dit budget die kwalitatief betere games maken.
The last of us was abnormaal goed, maar horizon vond ik echt totaal niet speciaal….
@Smaakmaker: Zo lang ze er aan blijven verdienen zullen ze dat vast geen probleem vinden, bij films zie je het zelfde. Kosten worden hoger, maar het verdient zich hard terug, anders stoppen ze er vanzelf mee geloof me maar.
Zoveel geld en dan nog zo’n belabberd verhaal weten te schrijven met tlou part2
Als het niet winstgevend was zou het niet meer gemaakt worden. Het is allemaal niet zo moeilijk.
Vraag je je toch stiekem af wat een game als gollum dan gekost moet hebben en wat een verlies zo’n game dan maakt.
@Smaakmaker:
Nee hoor. Ze stoppen geld van 3rd party verdiensten in hun 1st party games.
@Smaakmaker: Waar baseer je dit op? Je kan de verkoopcijfers (van TLOU2 in ieder geval) in no time op het internet terug vinden (b.v. op de site van statista). Met een hele simpele rekensom kom je er dan achter dat ze de kosten in 1 week terug verdiend hebben.
Gaat een hoop geld in om, absoluut, maar als je je bedenkt dat the last of us part 2 al meer dan 10 miljoen over de toonbank is gegaan tot en met juni 2022 dan hebben ze de ontwikkel kosten er 3 keer uitgehaald. Gaat een hoop geld in om en als een Sony, Nintendo en Microsoft het zo zwaar zouden hebben als ze ons willen doen geloven dan waren ze echt wel andere dingen gaan doen.
@Smaakmaker: hoeveel geld hebben ze opgehaald dat is toch ook belangrijk?
@Smaakmaker: 10 keer 80 is toch 880 miljoen?
Dan zouden ze toch goed zitten of mis ik wat
200 miljoen ontwikkelings kosten
50 miljoen marketing bij wijze nog 50 miljoen ergens anders
dan zit je nog 580 miljoen goed toch?
@SaiyanSenshi: Ach ieder zijn ding heb super genoten van beide games!!
@RobanosSmatros: Er worden hier allemaal bedragen genoemd. Maar dit zijn bruto bedragen. Per verkochte game gaat er n bedrag naar de belasting, Sony zal misschien n gedeelte willen hebben (weet niet of dat ook bij hun eigen studios geldt). Dus 80 is niet netto
Ze hebben die geld allang er uit gehaald joh anders zouden ze nooit zoveel geld er in pompen
@Anoniem-1979: klopt. Belasting is in Nederland 21% wat zou betekenen voor een spel van 80 euro er ongeveer 63 euro overblijf. Dan heb je ook nog marges voor de verkopende partij/winkel. Hoeveel dat is weet ik niet, maar die snoepen er een beetje vanaf. Rekenen met een bedrag van 50-60 euro lijkt mij realistisch bij launch. Daarna komen er nog aanbiedingen
@RobanosSmatros: 10 keer 80 is 880? Pak eens een rekenmachine haha. Zie mijn uitleg hierboven. Ze zullen vast wel wat winst maken, maar echt geen 580/500 miljoen op 10 miljoen verkochte spellen. Daarnaast zit de winst niet alleen in verkochte spellen, maar ook de systemen die daardoor meer worden verkocht. Die mensen willen meestal wel meer spellen kopen en sluiten extra Ps plus abbo’s af. Daardoor verhoogt de marktwaarde van het bedrijf waardoor ze grotere leningen kunnen afsluiten en weer bedrijven kunnen overnemen om te groeien
@Bass: allemaal rekenwonders hier. Digital is in ieder geval op btw na volledig voor Sony op first party games. Bij fysieke games moet je ook een klein deel afgeven.
Hoe dan ook verkopen deze games in een jaar meer dan 10 miljoen exemplaren sommigen na 3/4 jaar zelfs het dubbel of 3x.
Spider man en Miles mogen samen 300 miljoen gekost hebben. Die zijn inmiddels bijna 40m x verkocht. Al hield Sony maar 30 euro over gemiddeld is het een omzet van meer dan 1 miljard. Dat zijn uitstekende marges.
@Smaakmaker: dat zou kloppen als de ganes voor 8 euro per stuk worden verkocht…
@Anoniem-5373:
Hahaha netjes!
Dit is best wel een hoog bedrag maar je ziet dit wel ook in de game dat het echt kwaliteit is dan kwantiteit .
Games zijn toch gratis sinds Gamepass en PS+ extra?
Heel wat boekhouders hier op deze site.
@Bass: Woeps my bad!!
Hij zei eerst 11 keer 80 en toen maakte hij er 10 van maar je hebt gelijk!
maar je zegt dus dat ze ene kant geen 590/500 miljoen winst maken maar ook de systemen.
Dan zouden ze dus eigenlijk MEER dan 500 kunnen maken?
Je kan zelf kijken dat mensen die deel 2 heel vet vinden qua reclame of dan wel een ps5 hebben misschien zelfs nog de ps4 versie gaan aanschaffen.
Of mensen die de ps4 versie hebben en upgraden naar ps5 versie die weer extra betalen.
Het precieze getal gaan we niet weten als ze er niet mee gaan uitweiden maar ik durf wel te wedden dat die 200 miljoen investering een goede is en ze er zeker genoeg uit hebben gehaald
@Anoniem-1979: true true daarom ook bepaalde marge even weg laten maar waar mij om gaat is dat ze met die 200 miljoen investering het er gewoon uithalen door alle verkopen.
@RobanosSmatros: Er worden hier allemaal bedragen genoemd. Maar dit zijn bruto bedragen. Per verkochte game gaat er n bedrag naar de belasting, Sony zal misschien n gedeelte willen hebben (weet niet of dat ook bij hun eigen studios geldt). Dus 80 is niet netto@RobanosSmatros: Denk dat het er wil dik uit kunnen halen. Al zal de marketing ook wel in de buurt komen van een paar honderd mil.