De nodige uitgevers hebben in de afgelopen jaren een prijsverhoging doorgevoerd op hun games, dit met pakweg een tientje. Dit heeft te maken met flink gestegen ontwikkelkosten daar waar games zelf de afgelopen 20 jaar nauwelijks een prijsstijging hebben gezien.
Niet iedereen is daar echter nog in meegegaan, zo blijft Capcom nog op het oude prijspunt hangen. Er bestaat een goede kans dat ook deze uitgever vroeg of laat z’n prijzen aanpast, want de CEO heeft in een interview aangegeven dat de huidige prijs voor games te laag is.
Zo zei Haruhiro Tsujimoto het onderstaande tijdens de Tokyo Game Show tegen Nikkei:
“Personally, I feel that game prices are too low. Development costs are around 100 times higher than they were in the days of the Famicom (NES), but the price of software hasn’t risen so much.
There is also a need to raise wages in order to attract talented people. Given that wages are rising across the industry as a whole, I think the option of raising unit prices is a healthy form of business.”
Hoewel een verhoging van prijzen altijd op veel kritiek vanuit de gaming community kan rekenen, is het niet zo dat er een daling in de verkopen is geconstateerd. Zelfs als het financieel minder goed gaat, blijven games verkopen. Dus het is in bepaalde zin een stap zonder groot risico.
“Just as the recession doesn’t stop people from going to the cinema or going to their favourite artist’s concert, high-quality games will continue to sell well. Even during the Lehman Brothers collapse, games sold well.”
Nee klopt. Capcom games moeten €100 zijn, minimaal, met natuurlijk microtransacties, dat niet te vergeten!!! *clown emoji*
Ontwikkelen is niet duurder…. buitenproportioneel personeelsbestand….overbetaalde managers en directie en voila
En daar komt de prijsverhoging!
Ja maar neen zeg hela hola
Vooral blijven doorgaan met al die prijsverhogingen. Puik plan. Ik ben wel degelijk gaan minderen op bioscoop bezoekjes, uit eten gaan en games kopen.
“flink gestegen ontwikkelkosten” LOL dat is veel goedkoper geworden.
En dacht dat Capcom hun eigen engine gebruikte.
Nee ze willen hun geld terug van de geflopte NFT troep die nu 0 euro waard is.
Lol, de afzetmarkt is ook exponentieel meer dan pakweg 20 jaar geleden.
En digitale distributie scheelt ook wat in de kosten denk ik.
Vroeger had je nog een boekske bij uw games, als er nu al een papiertje inzit is het reclame of een code voor hun website die me niet interesseert.
Nu ja, ik koop toch enkel nog games in de aanbieding.
Enkel voor de toppers heb ik met gemak €80 over, en meestal vind je ze goedkoper.
Spiderman 2 aan €67 in de preorder via Amazon
Volgens mij persoonlijk zijn juist HUN games te hoog geprijst.
@Anoniem-3038: Ik kan het nog makkelijk permitteren, maar ik heb dan weer wel opgelet in de klas
@Anoniem-3038: ik ook hoor, op een gegeven moment is de prijs-opbrengst verhouding niet correct meer.
Capcom verhoogt de prijzen maar. Ik wacht dan just extra tot hun games 20 euro kosten.
Nou dat is een goede reden om de prijs te verhogen!
@Anoniem-70: Zo zeg, wat ben jij een stoere kerel. Ook ik heb mijn school afgemaakt en heb een boven modaal inkomen, maar ik heb misschien nog wel meer opgelet dan jij want ik laat me niet gek maken door marketing/entertainment. Alles heeft een grens.
lol, juist capcom games zijn te hoog geprijst. herkauw dev pur sang.
Ook al waren Capcom games gratis, ik ga ze toch niet spelen.
@Anoniem-8201:
Hahaha ik houd van deze humor xD
Volgens mij gaan ze veel verkopen missen als ze de games duurder maken.
Euhm…
Games in de gameboy/nes tijd kosten ook 60€ per game (Ja ok in gulden of bef). Met gemak!
Dus ongeacht de onpopulaire mening heeft hij wel gelijk eigenlijk.
Games zijn nooit mee gestegen in prijs.
Een game toen was 1 of enkele programmeurs en soms zelfs op enkele weken een game maken.
Ik geef ook liever niet meer uit aan een game. Maar ik begrijp de redenering wel dat games te goedkoop zijn.
Je kan natuurlijk ook zeggen dat games toen te duur waren en ze nu op de juiste prijs zitten… 🙂
@ShAmPi: Klopt idd ook Megadrive games waren soms boven de 70 gulden toen. Maarja meeste mensen willen graag voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.
@ShAmPi: Eeuhm bent u de dlc’s en microtransacties vergeten? Dat is gewoon een andere manier van geld binnen harken. Onder aan de streep halen ze nog meer geld binnen op die manier dan via nieuwe/losse games uit te brengen.
Geen wonder dat mensen op Gamepass en PS now en wat voor service dan ook gaan overstappen.
@Anoniem-2167: Precies waarom digital de toekomst is dat gaat gebeuren en eigenlijk is het er al.
Resident evil 4 voor iPhone kost zelf 70 euro. Geldwolven zijn het.
Er wordt tegenwoordig wel veel en veel meer verkocht / winst gemaakt mede doordat veel mensen digitaal kopen en dus de 2ehands markt uitsluiten.
Hoewel ik groot fan ben van Resident Evil, wacht ik daar tegenwoordig met kopen tot het een stuk goedkoper is. Als ze de prijzen gaan verhogen ben ik benieuwd hoeveel mensen dat willen betalen.
Gezien het aantal mensen dat micro transacties blijft voeden groot genoeg is om het te laten bestaan zou het zomaar kunnen zijn dat ze er mee weg komen.
Sinds die achterlijke prijsophogingen heb ik geen game meer full price gekocht….
@Anoniem-6425: Bij mtx ben ik akkoord dat het geldperserij is, maar ook niet verplicht. Maar DLC bestond vroeger ook gewoon hoor. Alleen noemde het toen expansions packs…
Dus wat bedoel je nu?
@ShAmPi: Wat ik bedoel weet je dondersgoed. Je doet brengt je punt zo over alsof games tegenwoordig het dubbele zouden moeten kosten, waar ik het volledig mee oneens ben. Ze verdienen bakken met geld met zaken buiten de “core game”. Kijk alleen wat GTA V met hun online gedeelte verdient… Okey eerlijk toegegeven dat is waarschijnlijk een extreem uiterste, maar ook veel andere games lukt het om volop geld binnen te harken. Als ik naar mijn neefje kijk die heeft zowat iedere skin in Fortnite. Spel zelf is gratis maar hij heeft inmiddels bijna €1000 aan skins uitgegeven.
En wat DLC betreft… Heel veel DLC’s konden makkelijk onderdeel zijn va het “basis spel”. Maar uitgevers kiezen er bewust voor om het uit te brengen als DLC om er extra aan te kunnen verdienen. Damn, de nieuwe COD MW3 was eigenlijk bedoeld om als DLC uit te komen, maar word nu als los spel aangeboden (want meer winst) plus daar bovenop krijg je al die season pass meuk.
Lang verhaal kort, nee de games hoeven zeker niet duurder te worden dan ze nu zijn.
Inflatie
@Anoniem-1994: ontwikkelen is zeker wel duurder geworden doormiddel van nieuwe technologische ontwikkelingen en software