PlayStation probeert al jaren grafische schoonheid en technologische hoogstandjes te koppelen aan emotionele diepgang en een meeslepende verhaallijn. Met franchises als God of War en The Last of Us lijkt het daar ook best in te slagen. Volgens Sony ligt de toekomst van de gamesindustrie echter vooral bij het tweede deel van die combinatie.
In een recent interview werd Asad Qizilbash – hoofd van PlayStation Productions – aan de tand gevoeld. Hij keek prompt in zijn metaforische kristallen bol en voorspelde de toekomst, die volgens hem voornamelijk op twee pijlers zal hinken: AI en emotionele diepgang. Grafische pracht en praal wordt met andere woorden minder belangrijk.
Qizilbash beweert dat AI vooral gebruikt zal worden om games nóg meer te personaliseren dan nu al het geval is. Zo zouden NPC’s hypothetisch veel preciezer kunnen gaan inspelen op je acties en uitspraken. Een grotere focus op emotionele diepgang zou dan weer deels voortkomen uit de visuele vooruitgang van de voorbije jaren, die studio’s van zo veel meer opties voorziet.
Wat denken jullie? Heeft Qizilbash gelijk? Of zien jullie de toekomst anders? Laat het ons even weten in het commentaarvak.
“Technological advancements will enhance emotional depth in games by allowing characters to be much more emotive and expressive, fostering more evocative storytelling. That’s going to help a whole generation of creators be able to just create so much more emotion in the stories. The focus is going to shift from graphics or visuals to immersive narratives that resonate long after the controller is set down.”
Meer advertenties. Betalen voor difficulty moeilijk en hoger. Betalen voor voorrang in servers betalen voor premium servers. Advertenties tijdens single player games. Live advertenties in multiplayer maps. Betalen per missie ipv gehele game kopen. Pop up notificaties van hamburgers en frieten. Met een druk op de knop naar de betaal pagina en eten besteld. Meer ai die u aan de game houdt. Ai die zegt dat je moet eten. Tovert opeens allemaal winkels en fastfoodketens in de pauze menu. Meer inzetten op ai zodat je meer gaat betalen.
Nog meer emotionele diepgang. Dat wordt nog meer janken dan ik deed. Tissues aanschaffen dus.
@Anoniem-2621: Wel zo makkelijk toch.
@Anoniem-5688: dat deed je al bij stellar blade toch?
De tissues aanschaffen
@Anoniem-2621: betalen voor 1 hogere moeilijkheidsgraad is al gebeurd bij legend of zelda breath of the wild
@Anoniem-3663:
Er zijn nog wel een paar games die dat hebben gedaan. Maar het is een begin. Zal wellicht nog veel meer voorkomen als ze free to pay van full priced games maken. Op zich een logische stap. Maar helaas gaan er dan wellicht games maken op basis van verdienmodel ipv de kwaliteit van de game zelf. Call of duty doet dit nu eigenlijk al. Je kan de gehele game in delen downloaden zonder het te kopen. Echter als je de data wilt openen moet je betalen.
Dat is letterlijk de melk bij de kat zetten. Dus zou me niet verbazen dat dit nog een standaard wordt. Als als gratis te downloaden is. Maar te betalen bij deel x.
@Anoniem-7453:
Ja dat wel. Maar ik wil geen hamburger advertentie zien verschijnen midden in een gevecht, gameplay segment. In de ui van de console zou dit nog handig zijn. Maar in de game zelf zou echt de immersive verbreken. Toch zou het me niet verbazen dat we binnenkort live advertenties krijgen in multiplayer maps en free to play games. Dat zou nog eens een miljarden industrie kunnen worden als ze dit gaan beginnen implementeren in games. Alle grote merken gaan op de kar willen springen aangezien games het grootste entertainment medium is. Steam, ps, Xbox… dat is al heel grote populatie. Stel u voor dat je nog gaat mogen betalen voor geen advertenties te zien.
@RobanosSmatros: daar ging idd wel n pak door heen. Haha.
Ben ik nou de enige die geen behoefte heeft aan veel emotionele diepgang in spellen?
Het gaat toch vooral om de ‘gameplay’?
@Dunsparrow: Ligt eraan waarvoor je gamed. De gameplay moet goed zijn inderdaad, dat is de basis voor mij. Maar een goed verhaal erbij vind ik niet erg hoor. Dat kan voor mij veel toevoegen. Goed voorbeeld is the Last of us bijvoorbeeld. Ik denk niet dat ik die game zou spelen als het verhaal niet goed was. Want de gameplay is goed, maar voor mij niet zo bijzonder verder. Maar het verhaal compenseerde zoveel daarin.
@Anoniem-8273: een goed verhaal is inderdaad belangrijk
Ik heb wel eens spelen afgemaakt waar ik de gameplay saai van vond maar het verhaal zo mooi interessant vond dat ik het spel op makkelijkste stand zetten om zo snel mogelijk door verhaal te komen
Leuk, dan verwacht ik meer games als: “Detroit: Become Human”. Dat was een mooie game met veel emotie en diepgang. En gelukkig niet al te moeilijk!
Ik voorspel dat games alleen maar achteruitgaan door woke kanker, micro transactions en toekomstige plannen om advertenties erin te zetten, reboots, remakes, remasters die meer aanvoelen als een vroegtijdige zaadlozing voordat je je pik er al insteekt.
Games worden niet meer gemaakt door mensen die een mooie game willen zoals Chris Sawyer, Chris Taylor en vele andere waarvan ik de games tot in den treuren heb gespeeld.
Ik heb een gaming PC van 6000 euro maar speel letterlijk games van 15/20 jaar geleden of Indie games van een paar tientjes omdat ze veel meer diepgang bieden dan de huidige AAA games die voortvaren op hun vroegere succes maar alleen nog meer melkoeien zijn geworden.
@RobanosSmatros: das een goeie!
@Anoniem-1315: mee eens, ik zit ook eigenlijk meer op de retro en spellen die ik vroeger goed vond en maar weer opnieuw ben begonnen omdat ik zeker weet dat deze goed zijn.
@Dunsparrow: Tja, gameplay is tegenwoordig op plek 4 of 5 soms zelfs pas op plek 100, helaas. Wil je echt goede gameplay kun je beter op de PS3 blijven hangen. Oké er komt nog wel eens wat uit op de PS4/5 dat het waard is maar niet veel haha.
@Anoniem-1315: Eens, het is echt zo. En multiplayer is ook wel aardig dood, zowel op de PSN als op de PC, alle oude leuke games die goede multiplayer hadden zijn nu of offline of geen hond speelt ze meer helaas.
Ik weet niet of AI echt de sleutel is, misschien wel voor wat meer emotionele games ja maar hoe hoog is de replay waarde daar nou echt van?
@Anoniem-1315:
Het is al langer bekend onder gamers dat de echte parels nu bij Indië ontwikkelaars zitten of bij onafhankelijke studio’s. Er zijn nog maar weinig studio’s die werkelijk 100% Carte blanche hebben. Merendeel werkt in deadlines en moet de woke agenda erin verwerken anders krijgen ze sancties als bedrijf.
Ondanks dit zijn er nog zeer goede AAA games. Maar deze laten jaren op zich wachten. En een full priced game is tegenwoordig niet meer dan een licentie voor een early acces game of betaalde publieke bèta. Welke game heeft geen day one patch? Welke game heeft geen continue updates. En is pas over 2 jaar speelbaar.
Of je nu 500 betaalt voor een console of 6000 euro voor een pc. We zijn allemaal de dupe van die hebzuchtige ceo’s. Ondanks dit vind ik dat we ook niet moeten klagen. Je kan de games van vroeger en nu niet vergelijken. Ze zijn veel complexer, grootser, technologisch en grafisch geadvanceerd.
Vroeger was het wel zo dat games veel meer creatief en inovatief waren omdat er nog zoveel concepten niet bestonden.
Nu hebben we echt wel alles gezien in gaming. De creativiteit blijft centraal maar de formule of ideeën beginnen uitgeput te raken. Dus maken ze liever verdien modellen en live services. En zijn de Indië games de aaa games van vroeger. Laten we eerlijk zijn. Er is genoeg aanbod. We willen altijd meer aangezien we dat gewend waren. Nu krijgen we vaak remasters en remakes. Als je die koopt heb je ook meer kans de studio een nieuw deel maakt. Naast die remakes en remasters is er nog genoeg vers bloed.