Suicide Squad: Kill the Justice League zou na de succesnummers die Rocksteady ons bracht met de Batman: Arkham-games de volgende hit moeten worden, maar het werd het allesbehalve. Het aantal spelers is vrij snel na de release enorm gekelderd, de kritische ontvangst was niet fantastisch en de negatieve berichtgeving rondom de game blijft aanhouden.
Dat de game een flop is wisten we al, maar nu blijkt uit een nieuw bericht van Bloomberg dat de game Warner Bros. Games maar liefst 200 miljoen dollar heeft gekost. Dat is al een bittere pil om te slikken, maar uit gesprekken met ontwikkelaars komen nu ook wat details over de ontwikkeling naar buiten. Ook dat verliep niet echt soepel.
Jason Schreier schrijft in z’n artikel dat nieuwe ontwikkelaars pas bij hun aankomst in de studio te horen kregen dat ze aan een multiplayer game zouden werken. Dit werd in sollicitatieprocessen niet aangegeven, al hebben wij geen zicht op wat gebruikelijk is om wel en niet te vertellen, maar dat terzijde. Volgens het artikel waren ontwikkelaars hierdoor verrast.
Vervolgens liep het ontwikkelteam tegen verscheidene issues aan, zoals dat de ontwikkelaar goed weet hoe ze met gevechten om moeten gaan die je als speler één keer beleeft. In een repetitieve set-up vraagt dat om een compleet andere benadering:
“One of the biggest issues, said people familiar, was that the battles, levels and bosses in a live-service game needed to be designed so players could tackle them over and over again, while Rocksteady was accustomed to telling stories that were only experienced once. Hampered by bloated code, the team struggled to find ways to make these activities feel less tedious and repetitive.”
Tijdens de ontwikkeling hebben verschillende ontwikkelaars zorgen geuit over bepaalde zaken in de game, maar het management was dit continu aan het downplayen. Het zou wel goed komen aan het einde van de rit, maar of dat echt zo is…
“Multiple people who worked on the project say their growing concerns were often met with promises from management that Suicide Squad would eventually coalesce at the last minute, just as the Arkham games had. Several employees adopted the term “toxic positivity” to describe the culture of the company, which discouraged criticism.”
Als we dit allemaal zo horen was het project eigenlijk vooraf al gedoemd te falen. Een grote verrassing mag het dus niet echt zijn, plus dat er ruim voor de release al signalen waren dat spelers het live service element eigenlijk überhaupt al niet zagen zitten. Heb jij de game gespeeld?
De live service had bijzaak moeten zijn!
Goed nieuws. Hoop dat ze hiervan leren.. Wel knap om zoveel verlies te lijden. Een Batman gerelateerde game heeft zoveel potentie en potentiele kopers, daar is veel geld aan te verdienen. Gemiste kans.
Sinds deze mensen de macht hebben bij de gaming divisie gaat het op Harry Potter na helemaal mis met de games van Warner Bros op Suicide Squad was een ramp. Zeker als je bedenkt dat het Rocksteady was. Gotham Knights was bagger. En ik las ook dat Wonder woman ook ontwikkelingsproblemen zijn. Dus gaat flink mis daar.
Ben geen developer maar dit kon ik vanaf dag 1 al inzien dat dit geen succes ging worden. Als het nou ooit eens door zou dringen wat de gamers willen…
Misschien dat dit een sein is dat live service games maar een tijdelijke hype was/is en al gedomineerd wordt door enkele games.
Tja, Stevie Wonder zag dit ook al kilometers van tevoren aankomen!!! Maar blijf vooral fans negeren he… Als DC fan ben ik diep teleurgesteld dat ze zoiets durven uit te brengen. Gelukkig heb ik het zelf niet gekocht
@Smaakmaker: Krijg je er van als daar mensen werken die alleen maar aan dollar signs denken en geen fans van de lore zijn
En iedereen zag het aankomen behalve de mensen die het voor het zeggen hebben. Waarom zet je een studio die zulke kwaliteit games maakte in godsnaam op zo’n project. Jammer genoeg zijn het de ontwikkelaars die de prijs ervoor gaan betalen.
200 miljoen, dat is echt schandalig veel toch.
Dan ontsla je toch werkelijk per direct iedereen die een aansturingsfunctie had bij dit project.
Inclusief jezelf ook ontslaan.
200 miljoen, verlies…wat een management.
@Anoniem-8933: terwijl hogwarts tegen de 500-600 miljoen euro winst zit doet suïcide Squad 200m verlies.
Warner Bros: We need more live service haha! Wat een …
Hadden ze niet kunnen leren van die Avengers game die ook zwaar flopte als live service game.
@X_boi: zijn al met een nieuwe ls game bezig
Dus nee ze keten en niet van
Net als de woke push in sommige games ze zullen het niet leren.
Kijk maar naar Xbox Game Pass zoveel ontslagen omdat het geld kost en toch door gaan
Dan Sony met die ls game zag zo slecht uit maar toch door gaan
Dit komt omdat opveel plekken niet meer de juiste persoon zit maar een quota gehaald moet worden.
Ook meteen de reden van alle remake remaster er zit bijna geen talent meer binnen de bedrijven dit geld ook voor de films
Btw de groep die stoppen met het kopen tik 400.000 aan.
Zal top zijn als 1 mil in 2024 reden Damme wat zullen balen dan.
Op Steam zie de gevolgen al dankzijn de groep toch 3 dev naar de knoppen ach ze zullen het nooit leren narcisten man hate feministen zijn een groot probleem.
Domme idioten BYE BYE ROCKSTEADY STUDIOS ze gaan sluiten eind dit jaar en bye Arkham games
@Anoniem-3427: geen idee wat je wil vertellen..
Go woke go broke
Kan verlies iets opleveren?
Go Woke, go broke. Ze willen liveservice games zodat ze actueel kunnen blijven propageren met politieke kwesties, voornamelijke ‘Anti-hetero (witte) man’ rethorieken, wat net zo racistisch tegenover vrouwen/minderheden want ze willen deze groepen denken en bepalen hoe er maatschappelijk gekeken moet worden.
denk niet dat ROCKSTEADY dit gedrocht wou maken,maar werd gepusht door shareholders . we hebben gezien wat ze in staat zijn met arkham knight,dit is gewoon doodzonde.hopelijk komen ze terug met een nieuwe gruwelijke batman game
@Smaakmaker:
Nou was harry potter meer het nostalgisch effect wat het een kans gaf. De school was zeker mooi en de gebieden. Maar het verhaal bar slecht. En na 5 uur spelen kwam je er eigenlijk achter dat de gehele game uit 5 verschillende activiteiten bestaat die je 125 keer mag herhalen.
@Smaakmaker: Gotham Knights vond ik een heerlijke game om te spelen. Goedkoop op de kop weten te tikken en nadat alle bugs verholpen waren. Heb me geen moment verveeld als Batgirl en het was eenzelfde ervaring als de Batman trilogie.