In een tijd waarin de technologie ontzettend veel toelaat, is ook de focus van gamers veel meer naar de performance opgeschoven. Waar mooie plaatjes eerdere generaties nog belangrijk waren, zorgen games die een framerate cap op 30fps hebben vaak voor discussie. Een soepelere beeldpresentatie is belangrijk en dit is enigszins een verrassing voor Mark Cerny, de architect van de PlayStation 4 en PlayStation 5.
Hij sprak met GamesIndustry.biz over de veranderingen in de industrie in de afgelopen jaren. Eén van de dingen die hij niet had verwacht is het gebruik van ray tracing in games. Het mogelijk maken van de technologie op de PlayStation 5 was een relatief late beslissing tijdens de ontwikkeling van de console. De verwachting van Cerny was ook dat dit niet teveel gebruikt zou worden, maar het tegendeel bleek het geval.
Sterker nog, dit soort dingen worden volgens Cerny normaal gesproken pas later in een console cyclus echt benut, maar in dit geval verschenen er al gelijk games die ray tracing gebruikte. Dit maakt ook dat Cerny blij is dat hij de technologie alsnog heeft meegenomen.
En dan nu terug naar de performance van games, want kort daarop zegt Cerny in hetzelfde interview dat hij de push naar 60fps verrassend vindt. Gebaseerd op eerdere consolecycli had hij eerder verwacht dat games meer op 30fps zouden draaien omdat titels daardoor veel mooier zijn.
In plaats daarvan is de regel om voor 60fps te gaan haast een standaard geworden. Dit omdat gamers duidelijk de voorkeur leggen bij games die een hogere framerate hebben.
“The other thing that has been surprising is the push to 60 frames per second. Based on previous console lifecycles, I would have expected there to be a lot more games that are 30 frames per second only, just because the artwork can be so much more detailed if you have longer time to render it. Instead, the almost universal rule this time around has been the games run at 60. It’s great from a play perspective. Gamers overwhelmingly prefer games that are higher frame rates. I just didn’t expect such a departure from previous generations.”
dat meen je niet !
Ik verkies nog steeds 4K 30fps boven een lagere resolutie en 60fps als ik moet kiezen.
60 of meer
Framerate > graphics.
Is ook logisch. Framerate heeft invloed op de gameplay.
Zou Mark een custom made roze PS5 thuis hebben staan?
Dan moet ik tóch zeggen dat deze man gezien word als ‘geniaal’ maar dan blijkbaar onder een steen leeft. Én is het tegenstrijdig om dit te horen omdat dezelfde man de PS4-Pro ontwikkelde en die ook al een behoorlijk aantal spellen op 60fps kon draaien. Ik neem aan dat er toen al een verschuiving plaatsvond in voorkeur?
@coola: Die lagere resolutie kan je compenseren door upscaling technieken te gebruiken die soms zelfs mooier zijn dan het native beeld. Ik noem maar een Nvidia DLSS, FSR en straks PSSR van PlayStation. Dat samen met een hogere fps is toch echt waar we naartoe gaan.
Native resoluties zijn helemaal niet interessant namelijk.
Ik speel op een 1440p monitor.. altijd 60 fps. Kan echt niks meer met 30fps.
Ik geef voorkeur aan goede gameplay in plaats gericht op framerates
@Anoniem-9423: +1
Ik kies altijd voor framerates. Maar heb eerlijk gezegd geen keuze, 30fps is op mijn LG Oled CX niet te doen, het beeld stottert heel erg. Schijnt een bekend probleem te zijn bij veel oled tvs. Wat soms wel jammer is aangezien steeds meer games grafisch ondermaats zijn in performance mode. Zoals Final Fantasy Rebirth en Hogwarts Legacy.
@coola: in het geval van final fantasy 7 rebirth ben ik het met je eens, die game is geweldig maar ik kan hem niet spelen in lage resolutie.
Gameplay > Graphics. Als je dan een minimale verbetering in graphics kan inruilen voor een veel smoothere ervaring dan kies ik daar heel snel voor
@Kuroda:
Voor mij wel meer games hoor. Ghost of Tsushima, Assassin’s Creed Mirage, red Dead Redemption 2, Grand Theft auto.
Het verschil tussen 4k en 1440p is extreem merkbaar. 4k 30fps zal altijd mijn voorkeur hebben.
Gameplay > everything else
@coola: hier. Ook 60FPS is handig voor shooter. Platform etc gaat prima op 30Fps
Het hangt er echt vanaf wa voor game ik aan het spelen ben. Voor het meeste speel ik op de beste resolutie die ik kan krijgen maar een forza motorsport draait echt niet op de 30 fps stand. Dan verkies ik wel de 60fps.
Beeld kwaliteit is bij mij ook stukken beter bij 60 fps, weet niet waar dat door komt maar bijv starfield ziet er nu super uit (xsx). Wel degelijk een behoorlijk verschil
@ShadowStriker:
Speel jij Helldivers 2 op performance Mode of Graphics mode. Ik heb het geprobeerd op performance Mode maar ik ben snel terug gegaan naar graphics Mode. Performance Mode heeft een vage waas met de resolutie.
Ik had dying light 2 gekocht voor de ps4 maar 30fps kan ik het niet op spelen. Dus maar wachten op de ps5. GTA kan ik ook niet meer spelen op de ps4. Daar haalt die amper de 30fps heb ik het gevoel. Voor mij is 60fps echt een must geworden nu ik het eenmaal ben gewend. Het rondkijken in 30fps geeft me gewoon hoofdpijn.
Ik verkies een leuke game boven alles.
@coola:
“Performance Mode heeft een vage waas met de resolutie.”
Huh? Tijd voor een nieuwe tv.
@coola:
Heb je Motion Blur aanstaan zeker?
@Anoniem-3672:
Nee dat is samen met film grain het eerste wat uitgaat bij een game.
@Anoniem-1188:
Er is niks mis met mijn tv. Ik vind helldivers 2 gewoon niet fijn spelen op 60fps en een lagere resolutie. Op 4k en 30 fps speelt gewoon veel fijner. Er is gewoon iets off bij perfomance mode.
Resolutie en grootte van het scherm zijn natuurlijk nauw aan elkaar verbonden, inclusief de afstand tot het scherm: 1080P op 24″ monitor is prima te doen, 27″ en 1440P ook. Ga je groter en zit je in verhouding redelijk dicht op het scherm, dan kan kan ik me goed indenken dat je 4K wel wenselijk vindt.
Er zijn games waar 30 FPS prima gaat, nog los van het type game. Andere games met 30FPS zien er absoluut niet vloeiend uit. Het wordt helemaal vervelend wanneer de framerate niet stabiel is, dan gaat het sowieso schokkerig worden als je geen VRR hebt. LFC kan dit bij 30FPS nog compenseren, dus op PC en Xbox dan nog te doen, maar de PS5 heeft dit niet.
Door de cross gen titels die hoge resolutie + 60FPS boden zijn gamers hier nu aan gewend geraakt en toen kwam Unreal Engine 5 met software raytracing, lage resolutie en lage FPS. Ik begrijp deze man wel dat hij zegt dat hij verbaasd is door de hoeveelheid titels met raytracing, want deze techniek heeft een aardige impact op de performance en beeldkwaliteit. Aan de ene kant geeft raytracing een betere belichting, maar of dat de lage resolutie waard is, is een tweede. Zijn opmerking over 60fps verbaasd met meer, aan de andere kant, consolesgames zijn de laatste generaties voornamelijk 30FPS geweest.
Ja omdat het anders niet speelbaar is……PS5 met 8K Next GEN… Weten jullie nog hahaha.
@coola:
“Er is gewoon iets off bij perfomance mode.”
Onzin. Het zal of aan jou of aan je tv liggen.
@Anoniem-8695:
Staat ook op de Xbox doos hoor, zélfs op die van de Series S. En nog steeds op de site van Xbox.
Maar dat wil je niet horen zeker?
@Anoniem-3220:
Tuurlijk. Het is weer onzin. Feit is ik vind het beter spelen op Graphics mode. Is totaal niks onzin aan.
Dat was ons toch voorgehouden dat de PS5 kon? 4K en 60fps…
@coola:
“Tuurlijk. Het is weer onzin. Feit is ik vind het beter spelen op Graphics mode. Is totaal niks onzin aan.”
Dat is wat anders dan lullen dat er iets off is in performance mode.
@Anoniem-7977: Ik denk dat de hoofdpijn eerder komt door een instabiele 30 fps. Als een game perfect 30 of 60 fps is, heb ik er eigenlijk geen last van, het wordt vervelend als het gaat stutteren omdat de frames niet meer in correct in de 60hz van je scherm passen. Ik heb om die reden een VRR monitor gekocht op m’n Xbox, wat een verademing is dat. Dankzij Low Framerate Compensation (LFC) zijn ook 30 fps games met een instabiele fps toch nog normaal te spelen, de stutters zijn ieder geval weg.
@Anoniem-9571:
Er is ook iets off aan de performance mode voor mij, maar dat ligt niet aan mij en ook niet aan mijn tv. Als men dat blijft zeggen dat dat wel zo is dan ligt bij Final Fantasy VII Rebirth ook aan de speler zelf en niet aan de game.
@Anoniem-9571:
Nou precies, dit dus.
@Anoniem-3000: Op de Xbox site staat bij Series X:
Gamingresolutie. Echte 4K-resolutie
High Dynamic Range. Tot 8K HDR
Optische schijf. 4K UHD Blu-ray
Prestatiedoel. Tot wel 120 FPS
HDMI-functies. Automatische lage latentiemodus. HDMI variabele verversingssnelheid. AMD FreeSync.
Er staat dus duidelijk bij dat gameresolutie 4K is en dat 8K HDR output ondersteund wordt. Bij de Series S staat er overigens geen 8K output bij.
@Anoniem-9832: Kunnen de PS5 en Series X ook, alleen niet met Unreal Engine 5 games en of andere engines met RayTracing aan. RayTracing krijgt zelfs grafische kaarten van PC’s op de knieën, dus niet geheel verwonderlijk:
Looking at Cyberpunk 2077, we can go from 42.3 frames at 4K with ray tracing, to a whopping 83.9 with DLSS on the RTX 4090
Dus native 4K met RayTracing geeft 42.3 FPS op een RTX 4090, no way dat een console 4K met RayTracing kan doen. Maar er zijn cross gen games die 4K 60 doen, dus ja de stelling klopt.
Als een game 30 fps is, koop ik hem niet. Kan het gewoon niet meer aan, ik hoop echt dat de ps5 pro er voor gaat zorgen dat vrijwel elke game 60 fps gaat zijn.
@coola: natuurlijk zoek jij het weer op.
@Anoniem-6274:
Wat zoek ik op?
High framerate heeft mijn voorkeur voor zowel games als voor films. Het is veel rustiger voor je ogen en je ziet de beelden veel scherper dan met al dat gestotter bij het draaien van de camera.
Bij films kun je de frames soms bijna tellen. Veel mensen vinden het bij films niet om aan te zien, maar doordat ik altijd kies voor High Performance in games kan ik al dat gestotter niet meer aanzien in films.
Geef mij alle films maar zoals bij Gemini Man. Haarscherp beeld en super smooth.
@coola: helldivers 2 is perfect speelbaar in performance mode. De resolutie heeft helemaal geen vage waas. Ligt zeker weten niet aan de resolutie in performance mode maar aan je tv of aan jou
@Killionaire:
Nope ligt aan de game niet aan mij. De graphics Mode is qua resolutie gewoon veel scherper dan bij performance Mode.
@coola: Dat heb ik ook vaak. Al wisselt het wel per game en wat je daar precies in doet.
@coola:
Misschien ook interessant voor andere gamers die dit heel storend vinden. Het heeft te maken met ‘frame PACING’. Hierdoor zijn veel games in 30fps storend om naar te kijken. Niet elke tv geeft een goed beeld in 30fps.
@coola: dat is logisch, maar de resolutie in performance mode heeft geen (vage) waas. Jij bent de enige hier die dat ervaart bij helldivers 2
@Killionaire: hoe dan ook het storend genoeg om voor de graphics Mode te gaan.
FPS enzo is leuk meegenomen maar wil zelf gewoon goede games met goede gameplay
@Scorpion85: De pixels van een OLED verversen sneller. Dit is geen bug, maar een feature.
Mark Cerny is toch die man met een wit lijntje onder zijn neus?
@Scorpion85: Ik vermoed dat jouw TV in de fabrieksinstelling staat, zet TruMotion eens uit, wellicht zie je dan een verbetering.
@Scorpion85: Ik heb een oude LG 2016 premium oled tv, en sommige games makende me helemaal gek op 30fps (bv Demon’s Souls was onspeelbaar). Maar gek genoeg heb ik er nu plotseling geen last meer van. Misschien heeft het te maken met een instelling in je TV of Playstation, of misschien is het je hdmi kabel of iets wat er tussen zit.
Ik kan mij even goed vermaken met een game op 30fps als een die op 60fps draait.
Ik vind het nog altijd jammer dat er een keuze gemaakt moet worden. Als je 60fps gewend bent dan is het heel moeilijk weet terug te gaan naar 30.