Tussen al het geweld van Star Wars Outlaws en Assassin’s Creed Shadows door kondigde Ubisoft gisterenavond tijdens de Forward presentatie ook een nieuwe game in de Anno franchise aan: Anno 117: Pax Romana. Deze game is in ontwikkeling voor de PlayStation 5, Xbox Series X|S, pc en Luna. De game zal in 2025 moeten verschijnen.

De onderstaande trailer laat helaas niet echt iets van de game zien, maar is desalniettemin geinig om even te kijken. Bij de aankondiging gaf Ubisoft uiteraard ook een algemene omschrijving vrij en die hebben we onder de trailer neergezet.

Ontwikkeld door Ubisoft Mainz, de studio achter Anno 1800, dompelt Anno 117: Pax Romana spelers onder in de hoogtijdagen van het Romeinse Rijk. Spelers verkennen een immens, multicultureel gebied onder de heerschappij van het Rijk en kruipen in de huid van een gouverneur die de kosten van het handhaven van de vrede moet beheren.

“We vinden het geweldig om eindelijk het Romeinse Rijk als nieuwe setting voor Anno te onthullen. Dit is niet alleen de grootste tijdsprong die we ooit hebben gemaakt, het biedt ons ook veel mogelijkheden om de Anno-gameplay naar een compleet nieuw tijdperk te brengen en veel nieuwe content te introduceren voor onze spelers om te verkennen”, zegt Manuel Reinher, Creative Director.

“De feedback die we tijdens de ontwikkeling van Anno 1800 hebben gekregen op de Anno Union was ongelooflijk nuttig voor ons, dus we willen iedereen opnieuw uitnodigen om hun feedback te delen en ons te helpen de beste Anno ooit te maken.”

Anno 117: Pax Romana markeert het begin van een nieuw tijdperk voor de Anno-franchise, want het is de eerste versie die de nieuwe visuele identiteit draagt voor het veelgeprezen stadsbouwmerk. ‘’Branding en storytelling creëren emotionele connecties, onderscheiden het merk en maken het memorabel”, zegt Haye Anderson, Brand Director: “We hebben de visuele identiteit van Anno opgefrist om ons het volgende decennium in te leiden met een duidelijk doel: het plezier in bouwen koesteren. Zonder onszelf al te serieus te nemen, hebben we humor en plezier in ons eigen merk hoog in het vaandel staan.”

Spelers krijgen de machtige maar uitdagende rol van gouverneur om de economische groei en welvaart van hun provincie te waarborgen. Om hun doelen te bereiken, moeten ze beslissen hoe ze hun rol als handhaver van de Romeinse wet in balans kunnen brengen met de behoeften van hun lokale burgers.

Voor het eerst in Anno kunnen spelers hun startprovincie kiezen. Ofwel de Keltische moeraslanden van Albion, een land vol mysteries waar geen enkele beschaafde Romein wil zijn, of het traditionele Romeinse hart, Latium, dicht bij het hongerige hart van het Rijk. Elk van deze provincies biedt de speler andere uitdagingen en kansen om aan te pakken.

In lijn met het vorige Anno-opus bevat Anno 117: Pax Romana een unieke mix van traditionele stedenbouw, een diepgaande economische simulatie en 4X-functies zoals diplomatie, militaire en verhalende lagen.