Hands-on: Rain – Momenteel is het hartje zomer en is de lucht in Nederland en België overwegend blauw gekleurd, wat gepaard gaat met een aangename warmte. Regen hebben we de laatste tijd niet gehad, maar dat zal wel weer komen… Aan het eind van dit jaar gaat het tevens regenen op je PS3 en wel met Rain. Deze aparte game werd vorig jaar tijdens de Gamescom onthuld. Bijna een jaar later konden we hem spelen op de E3 en het was een speciale eerste kennismaking.

Het meisje en het monster

De demo die we konden spelen was precies het begin van de game en zo leerden we het één en ander over het verhaal van Rain. Het eerste wat we zagen was een cut-scène die wel op een bewegend aquarelschilderij leek. We zagen een meisje wegrennen voor een wezen, terwijl het jongetje van dezelfde leeftijd ernaar zat te kijken vanuit zijn huis. Via tekst die af en toe in beeld verscheen werd duidelijk dat het meisje werd opgejaagd door een monster uit de duisternis. Uiteindelijk rende het meisje door wat op een doorgang leek en weg was ze, evenals het monster dat haar volgde.

De jongen besluit haar te redden en tevens door de doorgang te gaan en daarna verandert alles. Ook hij is onzichtbaar geworden, maar hoe kan dit? Dat is de grote vraag die je als speler moet beantwoorden naast het redden van het meisje. Een niet-alledaags verhaal waarin je als speler onzichtbaar bent, maar dat je helemaal niet te zien bent, is onwaar. Op de momenten dat jij in de regen stapt en de druppels op de jongen ziet vallen ben jij voor iedereen zichtbaar. Monsters die in de regen en de duisternis lopen zullen je opmerken en op jou gaan jagen.

Zichtbaar in de regen

Zij zijn net als jou ook zichtbaar in de regen en op die manier kan je ze goed in de gaten houden. Als speler moet jij de omgeving bekijken en puzzelen waar je heen kunt. Het zit namelijk zo dat als jij uit de regen stapt, je niet zichtbaar bent voor de monsters en hierdoor moet je gebruik maken van alles wat er in de straten te vinden is. Luifels van winkels zijn bijvoorbeeld zeer handig, want via deze kun je ongezien langs verschillende monsters lopen. Je zult dus vaak vlug van de ene naar de andere plek moeten rennen of sluipen. Dat is echter niet het enige wat je moet doen om verder te komen.

Naast dat je dus slim de monsters moet ontwijken, zul je ook aardig wat moeten klauteren. Qua gameplay is het dus een mix van platformen en gebruikmaken van de omgeving en de monsters. Maar wat vooral opviel is dat de game een heel eigenaardige sfeer kent, wat komt door de toffe stijl en fraaie muziek. We merkten dat we na een paar minuten al helemaal in de ervaring zaten en werkelijk alles om ons heen even vergaten. Wellicht kwam dat doordat we een headset op hadden, maar het is echt zo´n titel waar je echt volledig op geconcentreerd kan zijn en waarbij je jezelf maximaal inleeft op wat er in de game gebeurd.

Eigenzinnige vibe

De regen, verlaten straten en de meestal rustige muziek zorgen voor de eigenzinnige vibe, welke best al bijzonder genoemd mag worden. Dat komt ook deels doordat je het verhaal niet via dialogen of scènes voorgeschoteld krijgt, maar af en toe zie je in witte letters belangrijke onderdelen van het verhaal voorbij komen en soms ook hints om je te helpen tijdens het spelen. Zo zaten we aan het einde van de demo even vast, omdat we niet wisten hoe we verder konden komen. We zagen daarvoor net het meisje een richting op gaan, maar hoe kwamen we daar?

De steiger die ons naar het meisje kon leiden was niet heel sterk. Het jongetje was te zwak om dit te verlagen, maar een monster kon dit wel. Zo gingen we terug om het eerste monster te lokken door in de regen te gaan staan vlak voor hem. Het monster zag dit en toen was het rennen geblazen. Op het laatste moment renden we snel naar rechts en zo knalde het monster tegen de steiger aan. We lokten uiteindelijk nog een monster op diezelfde manier en zo liep ook deze vol tegen de steiger aan en stierf. De steiger was verlaagd en zo konden we onze weg richting het meisje voortzetten. Dit was spijtig genoeg ook meteen het einde van de demo.

Voorlopige conclusie:

We hebben al onze dosis aparte games gehad op de PS3 en hier mag Rain ook zeker toe gerekend worden. Het is een game waar je helemaal in op kan gaan (zolang dit jouw type game is) door de sfeer en muziek, samen met simpele en soms toch uitdagende gameplay door de puzzels. We vergaten ook even compleet dat we in een ruimte stonden met heel wat mensen. Het verhaal lijkt wel wat simpel, maar de manier waarop alles gebracht werd is erg bijzonder. Het lijkt dan ook een zeer verzorgde titel te worden met een eigen identiteit. Naar dit soort regen kijken wij erg uit.